Kvalité på olika hojmärken?

  • Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date
imaster skrev:
2565706 "Förmågan hos utmärkande kännetecken hos en produkt, system eller process att uppfylla kunder och andra intressenters krav"

kort och gott presission och stryktålighet.
 
Enligt en två år gammal undersökning (av tidningen BIKE), så hade Kawasaki minst antal reklammationer. Triumph var "sämst" enligt den samma.

Jag är så fåfäng att jag ogillade den fula svetsen på svingen till en GSX-R 1000 -03, så jag köpte en Honda. (igen) Om fult samma sak som dåligt, kan man ju tvista om.
 
imaster skrev:
2565741 För dig. Andra har andra krav... ;)

Hemorojdvänlig sadel (suzuki), hjärtinfarksvänlig accerelation (honda), hittapåparkeringenvänlig (Kawa) och kinder bromsöverraskning (Yama).

håkanbråkan skrev:
2565750 Enligt en två år gammal undersökning (av tidningen BIKE), så hade Kawasaki minst antal reklammationer. Triumph var "sämst" enligt den samma.

Jag är så fåfäng att jag ogillade den fula svetsen på svingen till en GSX-R 1000 -03, så jag köpte en Honda. (igen) Om fult samma sak som dåligt, kan man ju tvista om.

Jag gillar inte Suckernas svingar Jag heller 00-04, det är ett tecken på kvalitet där honda ligger före. Detaljerna och känslan har inte kawasuki men ett jäkla klipp. Nu säger Jag att honda och yama har bättre detaljkvalle men då menar jag av dessa dussinhojar. kollar man nya aprillia eller mv-agusta så är det ju inte samma sak men då kostar hojarna 800.000.
 
Last edited:
Teo skrev:
2565758kollar man nya aprillia eller mv-agusta så är det ju inte samma sak men då kostar hojarna 800.000.

Nya Aprilia RSVR Factory kostar 149.900 kr sprillans, då får du kolfiberkåpor och öhlinare runt om. Utan det kostar den 124.900 och då är den helt plötsligt jämförbar med nya japaner...
 
Teo skrev:
2565758 Hemorojdvänlig sadel (suzuki), hjärtinfarksvänlig accerelation (honda), hittapåparkeringenvänlig (Kawa) och kinder bromsöverraskning (Yama).



Jag gillar inte Suckernas svingar Jag heller 00-04, det är ett tecken på kvalitet där honda ligger före. Detaljerna och känslan har inte kawasuki men ett jäkla klipp. Nu säger Jag att honda och yama har bättre detaljkvalle men då menar jag av dessa dussinhojar. kollar man nya aprillia eller mv-agusta så är det ju inte samma sak men då kostar hojarna 800.000.

MV Augusta F4 1000 kostar 219 000kr..
Vill ha en sådan!!!!!!!!!
 
håkanbråkan skrev:
2565750 Enligt en två år gammal undersökning (av tidningen BIKE), så hade Kawasaki minst antal reklammationer. Triumph var "sämst" enligt den samma.

För hoppningsvis så placerar sig Trajja bättre i kommande undersökningar, fabriken har plöjt ner ruskigt mycket pengar på att höja kvaliteten senaste åren
 
TukTuk skrev:
2565634 Va? :va

Varför skriver du det här till mig som direkt fäller ditt påstående?

Trots det så tycker jag nog att kawan kändes i helhet robustare än hondan jag har nu.

ops, jag får ursäkte, glömmde att ta bort citeringen:rolleyes:
 
Suzuki är väl kända för att ha rätt stryktåliga motorer. Många som väljer att överladda om man jämför mot andra märken. Men det kanske har andra orsaker?
 
Kvalité för mig är att saker håller och är relativt underhållsfria..
 
Jag håller nog Honda som nr 1 även om det är mer en känsla än faktiska erfarenheter. Suzuki har ända sedan gsx 1100 varit jävligt duktiga på motorer och vxllådor medan resten har varit ömsom vin, ömsom vatten. Yamaha ligger i nästan samma liga: vissa grejer är påkostade, annat känns billigt. Kawasaki hade stora problem med kvaliteten på 80-början av 90-talet. Idag tror jag de är ikapp de andra japsen utom Honda.

Snackade med en kille på MC-varuhuset och han sa att Honda tveklöst var det av hans märken som det var minst garantireparationer på. Flest var det på Traja.
 
Kommer ni inte ihåg för några år sedan när Kawasakis ZX9R motorer sprängdes i tusen bitar helt utan anledning.
Kommer ihåg flera som blåst blocket åt helve...
Fabriksfel på stakarna eller vad det va då.

Vill ha en Mv-agusta F4 1100CC
200hp och hastighetsbegränsad till 315km/h.

En "litet" problem bara 920000kr
 
überkill skrev:
2566408 Kvalité för mig är att saker håller och är relativt underhållsfria..

En motor på 1l och 150 hk eller mer blir ju sällan underhållsfri. Jag tror att kvalitén är likvärdig bland alla stora japanska märken men man måste sköta sina grejor.
 
Fråga en ägare till en Ford eller Cittra om dom har haft några fel på sina bilar och dom svarar nej, sen att sidorutan på forden sitter uppe fastkilad med en skruvmejsel och att den alltid har dragit åt höger sedan den var ny, och att cittran i bästa fall har ett fungerande baklyse och att vindrutespolningen går på när man blinkar höger, det är inte fel i deras ögon....
(BARA EXEMPEL, ALLA VET ATT DET ÄR BRA BILAR)

Alla har olika krav, ingen vill erkänna att dom har köpt rena dyngan.

Men jag tror att den hoj jag har härt mest gott om är Honda, men i dagsläget är det så jämnt att man gott kan dissa en hoj PGA av en ful svets på svingen, varför ska man tolerera det på ett märke, när en hoj av ett annat märke är lika bra men har en snygg svets på samma ställe.

Min bror har två Harley Davidsson (03a och 05a tror jag att det är), dom körs ofta långt och på alla mil han har samlat ihop har han inte haft ett enda fel sedan ny, och det vet ju alla här vilka skithojjar det är, som skakar sönder redan vid tomgångskörning....

"Ramproblemet" på Suzuki är nog kanske inte något problem, eftersom det fortfarande inte har gått att härleda till fel i tillverkningen, och inga nya ras har rapporterats.

Kawazaki däremot hade väl problem med fälgar som byttes ut?
Ett sådant problem är ju IOFS inte så allvarligt, annat än om man är den första som upptäcker det :huvet , eller om man inte byter ut fälgarna när det upptäcks.
 
Husaberg har bäst kvalité och Honda sämst!!! Jag lovar.... Det är sant:rolleyes:
 
För hoppningsvis så placerar sig Trajja bättre i kommande undersökningar, fabriken har plöjt ner ruskigt mycket pengar på att höja kvaliteten senaste åren.

Tjena, statistiken kom från Bike Trollhättan.
Det som även framgick i texten var att Bike´s verkstad "fick" åtgärda hojjar från andra handlare, då det var få verkstäder som servade Triumph i området. Detta påverkade statistiken negativt. Ta det inte som 100% sanning.
 
Ducati for life skrev:
2565572 ...jorå därför vi har behandlat detta ämne ganska många gånger. Men om du nu gärna vill veta så är ju Ducatis kvalitutta outstanding = antagligen bäst kvalitet av alla, tillsammans. Det kan man ju se på antalet superbike vinster :tungan

Here we go again mannen! :tuttar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top