Kurvtagning vid låg temp

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Hur är det...

Nu när tempen ligger på 5 grader och däcken blir knappt varma. Hur mycket vågar man lägga ner? Är det helt otänkbart att skrapa lite puckar:va

När kan man börja pressa?

Beror väl på om man har gatdäck el skurna slicks? Tänk på att d ligger mycket rullgrus på vägarna speciellt i kanterna. :)

Beror väl på om man har gatdäck el skurna slicks? Tänk på att d ligger mycket rullgrus på vägarna speciellt i kanterna. :)

Sökte (typ) en analys på hur mycket greppet avtar vid olika temperaturer:).

Jag sjukt sugen på att slipa mina nya puckar. Men allt är splirrans å jag e lite mesig:)

Jag sjukt sugen på att slipa mina nya puckar. Men allt är splirrans å jag e lite mesig:)

Ta d lugnt, säsongen har inte börjat än o folk har så jävla bråttom. Better safe then sorry! Du har hela sommaren på dig att skrapa puckarna. :tummenupp Bandagarna börjar i april så det är ju inte omöjligt att skrapa knän nu/snart.

Men som föregående talare skriver så e d att testa sig fram, olika med olika däck. Du känner ju om d släpper i svängarna. :)

• Gilla
Reaktioner: ft
Hänger du som en babianröv på hojen kan du säkert skrapa utan större fara. Men jag rekommenderar ändå att hålla trosorna på och ta det lungt ett par veckor till tills temperaturen gått upp och det mesta av grus och sand har försvunnit från vägarna.

Alltid bra att rosta av lite försiktigt nu på våren. Flera som har skrotat redan.

Hänger du som en babianröv på hojen kan du säkert skrapa utan större fara. Men jag rekommenderar ändå att hålla trosorna på och ta det lungt ett par veckor till tills temperaturen gått upp och det mesta av grus och sand har försvunnit från vägarna.

Alltid bra att rosta av lite försiktigt nu på våren. Flera som har skrotat redan.

Sant! Men jag slutade förra säsongen med att skrota. Borde jag inte då oxå börja med att skrota. Vill börja ordentligt.

Får se

Kom igen, nu sliter vi av trosorna. Jag kan inte hålla mig! Så enkelt är det.

Last edited:
Är väl bara att köra tills det släpper? :va

Du borde ju veta vars gränsen går nu om du skrotade förra säsongen.

Konstigt det där,, varför lägger man ner "för" att skapa puckar?
Själv skrapar jag puckarna när jag har såna nedlägg..

Precis, sällan jag skrapar puckar fast jag kör knix banorna i sthlm i hyffsad fart.

Självklart går det om man kör med posörhäng men vill man se cool ut vid korvmojen så tejpa fast dom under skorna och åk en sväng med fötterna nere....

Man skrapar inte puckar för att man vill posera utan för att man måste för att hålla optimal kurvhastighet. Detta kommer du inte uppnå på gata om du inte bestämmer dig för att posörköra, dvs köra som en idiot på allmän väg.
Vill man ha posörfaktor finns det mängder av bandslipar runt om i landet som löser ditt problem. Se till att hålla pucken på rätt håll bara, annars kan det bli oroligt över cheeseburgaren...
Välj också P40 så det inte kan synas som bluff lika lätt!

Boka ett par bandagar så löser det sig alternativt sätt på skinnbitarna med kardborre som säkert medföljde ditt ställ.

/Bitter jävel

• Gilla
Reaktioner: eha
Fan vad mycket negativt skit det blev, bara för någon undrar om det är för kallt för att skrapa puckar?

Fan, skrapa puckar är gött, även fast det går i 15km/h på en parkering eller i 150km/h på bana, nästan samma lika und so widaren..

Kör en sväng på favvovägen och öka tempot gradvis. Stanna och känn på däcken om de har nått någorlunda temperatur eller inte. Kolla sen om vägen är tillräckligt fri från gammalt salt och damm också. Du har väl rediga ostar på Rettan och ingen gammal bakelit så det är klart att det går att knäskrapa nu när det är 10-15' C på dagarna.

Härom året var det en grymt fin dag den 3e januari. Soligt och torra vägar så jag tog ut Gixxer 750'n även fast det var nära nollgradigt. Rennsportdäcken kom då INTE upp i temp och det spann loss även när jag var i princip upprätt. Lär iof ha varit riktigt skitiga vägar då så att låta saltet regna bort ordentligt först är ett hett tips.

2009 körde vi SMC-kurs i mitten av april och hade minusgrader nattetid och max +5'C dagtid men efter 3-5 varv började även ban-däcken funka. Mer gatorienterade däck värms ju upp fortare

Kör med insidan och välj din sträcka med omsorg! :)

Bild från G-åsen 2009-04-16 då det var kallt!!!
DSC_9170.JPG

Last edited:

Enkelt ut och testa:rolleyes:

Kör en sväng på favvovägen och öka tempot gradvis. Stanna och känn på däcken om de har nått någorlunda temperatur eller inte. Kolla sen om vägen är tillräckligt fri från gammalt salt och damm också. Du har väl rediga ostar på Rettan och ingen gammal bakelit så det är klart att det går att knäskrapa nu när det är 10-15' C på dagarna.

Härom året var det en grymt fin dag den 3e januari. Soligt och torra vägar så jag tog ut Gixxer 750'n även fast det var nära nollgradigt. Rennsportdäcken kom då INTE upp i temp och det spann loss även när jag var i princip upprätt. Lär iof ha varit riktigt skitiga vägar då så att låta saltet regna bort ordentligt först är ett hett tips.

2009 körde vi SMC-kurs i mitten av april och hade minusgrader nattetid och max +5'C dagtid men efter 3-5 varv började även ban-däcken funka. Mer gatorienterade däck värms ju upp fortare

Kör med insidan och välj din sträcka med omsorg! :)

Bild från G-åsen 2009-04-16 då det var kallt!!!
DSC_9170.JPG

Precis det svaret jag sökte, tack.

Å ja, det e ju sjuk skönt att slipa puckar. Jag tycker det e kul.

men...

MOPPEFUCKO!:mad::mad::mad::mad:

:glömdet

Jaha...

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...