Kurvor som nyper

Den person som lyckas lägga en modern sporthoj i diket pga nypande kurva hör inte hemma på vägen. Hög fart, "grus" etc okej, men nypande kurva? :tungan

Skämtar du? :huvet Tycker det var skit bra initiativ att få upp sådana skyltar :krama

Den person som lyckas lägga en modern sporthoj i diket pga nypande kurva hör inte hemma på vägen. Hög fart, "grus" etc okej, men nypande kurva? :tungan

Även en sporthoj har en max nedläggningsvinkel, är du redan där när kurvan nyper får du problem.

Vad heter vägen mellan waxholm och åkersberga, gott om konstiga kurvor där, sufar med mobilen och pallar inte att kolla.

E18 Arboga

Ett ställe jag tänker på direkt är E18 både på- och avfart Arboga (mot Örebro).
Kom i lastbil och skulle verkligen behövt max nedlägg...:D

Har väldigt segt internet just nu - måste bero på alla iskristaller :huvet så jag hinner inte vänta på att ladda ner google maps. På- och avfartsramperna ger sig själv tror jag.

Det är iaf mitt bidrag.

Så du (eller alla med modern sporthoj) är kung på att bromsa med fullt nedlägg då eller? Du som inte fattar problematiken kanske inte hör hemma i tråden? Eller så är det precis den här tråden du ska läsa..

Kurvor som nyper är svårt och skyltarna är helt klart motiverade.

Bra initiativ med skyltar.
Mitt bidrag blir torparn på sviestad, men där vill jag helst inte ha någon skylt. :tungan

• Gilla
Reaktioner: tcg
Hur menar ni nu....

Klarar inte en sporthoj bra mycket högre kurvhastigheter än medelsvensson volvo-kombisar :confused:

Det är väl först och främst dessa bilar som behöver skyltar av typen "nypande kurva". Eller är det så att volvo-kombisar har mycket skickligare förare än sporthojjar.

Vad MC folket behöver är väl varningar för kass underlag som grus, sand, hål osv.

Eller menar man att detta är en Special-skylt för alla Ghostrider-wannabies?

Hur menar ni nu....

Klarar inte en sporthoj bra mycket högre kurvhastigheter än medelsvensson volvo-kombisar :confused:

Det är väl först och främst dessa bilar som behöver skyltar av typen "nypande kurva". Eller är det så att volvo-kombisar har mycket skickligare förare än sporthojjar.

Vad MC folket behöver är väl varningar för kass underlag som grus, sand, hål osv.

Eller menar man att detta är en Special-skylt för alla Ghostrider-wannabies?

Men herregud... Det är klart man kan köra max nedlägg vid vartenda kurva som finns. Det beror ju helt o hålelt på vilken hasighet man har. Det de handlar om är att vissa kurvor klarar man inte av i för hög fart även om rossi satt på hojen...

Varför skulle inte hojarna behöva såna skyltar? De e ju dom som oftast har för hög fart.

O sen undrar jag... Menar du att bilisterna inte har nytta av samma skylt som kommer gynna mc folket??

Allvarligt! vad är det för fel på folk på detta forum. Här försöker någon göra något positivt, OAVSETT VAD, sen så kommer det en massa dumma kommentarer om det ena och det andra. Har ni inget bättre för er än att klanka ner på andras bra idéer så kan ni lika gärna hålla igen. Känns som om att det inte spelar någon vad man än skriver på detta forum så kommer någon med negativa kommentarer om det. "Nytt skyddsystem räddar ALLA liv på vägen" och endast på sporthoj.com skulle kommentaren vara "lägg pengarna på något annat, kör man av vägen så har man inget på hoj att göra"....

Börjar tröttna ordentligt nu, folk verkar inte längre värdera människoliv utan ser till materialets kostnad för ett par skyltar? vad fan är det...

BRA IDÉ

(Har skickat in 1 kurva)

Last edited:
bra initiativ och bra källa till kurviga vägar.

Last edited:
Det de handlar om är att vissa kurvor klarar man inte av i för hög fart även om rossi satt på hojen...

Varför skulle inte hojarna behöva såna skyltar? De e ju dom som oftast har för hög fart. ??

Kanske är det för jag kör som en mes och inte som en Rossi då som jag inte riktigt hänger med när de gäller dessa skyltar.

Skulle heller vilja att vägverket lade sitt krut på att varna vanliga MC-förare för lösgrus, tjälskadehål osv det är ju skitfarliga även om man kör i helt laglig skyltad fart. Där kan man ju fara åt helvete utan "Rossi fart"

Eller har jag missat något. Det är ju sällan man stöter på kurvor som nyper så man inte klarar dem om man håller "skylt-fart" på tex bogan eller bulten.

Eller har jag missat något?

Kanske är det för jag kör som en mes och inte som en Rossi då som jag inte riktigt hänger med när de gäller dessa skyltar.

Skulle heller vilja att vägverket lade sitt krut på att varna vanliga MC-förare för lösgrus, tjälskadehål osv det är ju skitfarliga även om man kör i helt laglig skyltad fart. Där kan man ju fara åt helvete utan "Rossi fart"

Eller har jag missat något. Det är ju sällan man stöter på kurvor som nyper så man inte klarar dem om man håller "skylt-fart" på tex bogan eller bulten.

Eller har jag missat något?

Du säger emot dig själv...

De va ju du som sa att först o främst skulle pengar och skyltar gå till:

Klarar inte en sporthoj bra mycket högre kurvhastigheter än medelsvensson volvo-kombisar

Det är väl först och främst dessa bilar som behöver skyltar av typen "nypande kurva".

Edit: och först då frågade jag... Varför kan inte mc folket utnyttja skyltarna lika väl som bilisterna..?

Du säger emot dig själv...

De va ju du som sa att först o främst skulle pengar och skyltar gå till:

Edit: och först då frågade jag... Varför kan inte mc folket utnyttja skyltarna lika väl som bilisterna..?

Omstart, restart, nystart...... jag uttrycer mig visst suddigt.... sorry

För mig är det skillnad när jag kör Mc och Bil.

Med bilen så spelar det ju ingen roll md grus och pott-hål, sladdar ju bara lite brett...

På MCn så är jag skiträdd för lösgrus och potthål, man ligger u och simmar direkt.

Så beroende på vem man ska varna så hamnar skyten på olika ställen.

Prio 1 för mig på MCn är att skyltarna varnar för lösgrus, hål, tjälskador etc för där kan man fara åt helvete redan i laglig fart.

Att varna för kurvorna på bogan och bulten är overkill för där flyger man inte av pga nyp om man inte kör way-over hastighetsskytarna.

"Sällan" är inte synonymt med "aldrig".

Då är det perfekt med en sådan här skylt, om hastighetsskyltarna visar långt högre hastighet än vad som går att köra.

Last edited:
För mig är det skillnad när jag kör Mc och Bil.
Oavsett vilket så tycker jag att den typen av varningsskylt som vi diskuterar här är helt okej. Om man inte tycker att man själv berörs så kanske någon annan kan ha nytta av varningen?

Jag tycker skylten ser häftig ut. Lite som noter i en rallytävling.
När man får syn på skylten vet man hur man ska ladda inför kurvan.:yoparty
Bjornwaldegard.

Last edited:
Jag har många favvovägar ,så att komma ihåg varje kurva är det lite si och så med, kommer ofta på mig själv att undra var den satans skarpa kurvan är?.
Den här skylten blir kanonbra , kan faktiskt rädda någon

Back