Kurser/Banåkning vilken utrustning?

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Västerås
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Ja det är korrekt att det är sviesta som jag hade tänkt att köra på. Då kommer jag med mitt slipon och tar med originalet om ett byte behövs. Det blir nog bra! Tack för hjälpen.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mig veterligen så är det nog bara på Anderstorp och kanske Knutstorp som det förstörts bandagar med normala slip-ons.

jag har kört åtskilliga bandagar på resten av banorna i sverige de senaste 4 åren och aldrig varit med om någon som inte fått köra pga ljudkrav. Själv har jag alltid haft helsystem typ ackra eller liknande och det låter inte speciellt mycket även om det säkert inte klarar 95 db om man passerar i 200 på 3-4 meters håll men det är det ingen som har krävt heller.

Jag har både kört och arrangerat ett flertal bandagar på anderstorp, knutstorp och falkenberg, och senast igår kväll blev folk stoppade för buller på falkenberg. Så åtminstone på 3 banor tillämpas 95 db-gränsen.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Förlåt, jag glömde Falkenberg.

Hur nitiska är ni där nere? Får de en chans att hålla igen lite på rakan eller är det bara att packa å åka hem för dem ni mäter till 97 db vid en förbipassering? Måste ju ha en viss betydelse om man åker på vänster eller höger sida om banan förbi mätaren, skiljer ju säkert 5-8 meter i längd från mätpunkten.
 

mcrenee

mcrenee
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Hej!
När du anmält dig till SMC-kurs, sänder de ut information om hur din hoj ska vara innan du kommer dit.

Så var det för mig när jag anmält mig. Samtidigt förstod jag att hojen ska vara i bra körskick för att köra på bana.

Hälsningar
mcrenee
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Då kan du aldrig ha kört på michelins mönstrade race däck som fanns för 5-6 år sedan.
Snuskigt halt när det var kallt och man trodde att bakhjulet inte satt fast innan det fick upp tempen.
Lowsidade med baken ut först efter lite pådrag ut från en kurva.:mad:

Tack o lov tror jag michelin har förbättrat lågtemp greppet numera på sina racedäck.

Japp, håller med! Körde med Pilot Sport som värmts upp/kylts av ett antal gånger innan (dvs. så som sker på bankörda däck som i tråden rekommenderas att köpas) på Gelleråsen i början av april med +3 grader och regn = livsfarligt & snorhalt. Rent generellt åldras (läs försämras) gummi när det värms upp/kyls ner.

Har genom åren kört mycket, både gata och bana, med Michelins däck och kör idag på Pilot Power som funkar i både kall och varm väderlek torrt som blött. Jag kör då visserligen inte i närheten av lika fort som herr Kreuger på bana men det finns dem som är långsammare också! :pannkyss

Enda tillfället jag upplevt dessa däcks brister är när de blivit överhettade ELLER om man inte ger dem tid att värmas upp ordentligt (dvs. endast ytan blir varm). Eftersom jag dock kör en hoj med moderat effekt (till skillnad mot ex. R1/Fireblade) och har en väl fungerande uppsättning stötdämpaeri OCH kör med ett ringtryck som tycks funka (2,1 bar fram + bak vid torr väderlek på bana, 2,5 fram/2,7-2,9bar bak på landsväg) så funkar dessa däck alldeles ypperligt för både och!

En väldigt stor fördel är att jag vid bankörning inte behöver fundera på vilka däck jag skall köra på. Jag får helt enkelt vid regn köra lite långsammare än om jag kört med regndäck men kan, enl. min erfarenhet, köra snabbare än med andra gatdäck i regn. Pilot Power funkar, utifrån gatdäcksreferens mätt, väldigt bra vid regn!

My 5 cent´s!

Mvh!
// Niklas

Förlåt, jag glömde Falkenberg.

Hur nitiska är ni där nere? Får de en chans att hålla igen lite på rakan eller är det bara att packa å åka hem för dem ni mäter till 97 db vid en förbipassering? Måste ju ha en viss betydelse om man åker på vänster eller höger sida om banan förbi mätaren, skiljer ju säkert 5-8 meter i längd från mätpunkten.

Beror på vem som mäter/vad det är för typ av bandag/arrangemang (bullerdag eller ej). Det finns de som kan detta bättre än mig men när vi arrangerar BKK/Sporthojskurser (vilka då INTE sker på bullerdagar) gäller 93db vid förbifart. Ljudmätning sker hela dagen av banägaren!

Vid 1:a tillfället vinkas man av och får en värning dvs. så man kan korrigera. Sker det igen packar man och tittar på medan kompisarna har skitkul! :D

Håller man igen lite på rakan är det dock inga problem. Gasa allan på baksidan=OK! :tummenupp

Vid träning gäller kanske annat, nuför tiden, men det får andra svara på!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Förlåt, jag glömde Falkenberg.

Hur nitiska är ni där nere? Får de en chans att hålla igen lite på rakan eller är det bara att packa å åka hem för dem ni mäter till 97 db vid en förbipassering? Måste ju ha en viss betydelse om man åker på vänster eller höger sida om banan förbi mätaren, skiljer ju säkert 5-8 meter i längd från mätpunkten.

Det är 95db som gäller på Mittsverigebanan också!
Vi kollar alltid deltagarnas hojar om dom låter för mycket vid besiktningen, låter dom för mycket plockar vi av dom:huvet
Om vi inte gör det så kommer banägarna eller någon annan och mäter och så får vi som arrangörer skäll samt blir bannade:gnissla
Alternativt så kommer någon från myndigheterna ut till banan och mäter sen är hela karusellen igång med stängning av banan mm!:näsblod

Monztabanan i Älvdalen ska vi inte ens prata om:arsele
Men när inte ens en ny Gixxer eller zx10 klarar 95db vid förbipassering i orginalskick så funderar man:va

SMC Bkk/Sporthojskursarrangör Per
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Förlåt, jag glömde Falkenberg.

Hur nitiska är ni där nere? Får de en chans att hålla igen lite på rakan eller är det bara att packa å åka hem för dem ni mäter till 97 db vid en förbipassering? Måste ju ha en viss betydelse om man åker på vänster eller höger sida om banan förbi mätaren, skiljer ju säkert 5-8 meter i längd från mätpunkten.

Vi mätte på orginal r6 06 högre än vad som var ok.
Vi fick fortsätta köra under förustättning att dom skulle få lägre mätvärlden. Vi fick helt enkelt slå av lite på rakan.

Men brötar det för mycket om man inte har orginal tror jag man får packa!
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top