Kunniga umeåbor..

• Thread starter Thread starter kjuze
  • Start date Start date

kjuze

Guest
Hej!

Ledsen att jag skriver i denna del men fick inget svar i Umeå delen och det börjar bli bråttom.

Det är såhär, att under tisdagskvällen ska jag köpa en R6:a. Då jag inte har kunskaper nog att veta om jag blir lurad eller ej skulle jag behöva hjälp av någon kunnig och hjälpsam umebo. Jag har "checklista" vad man ska kolla efter...

Hojjen ifråga är en R6:a 01 som gått 2500.
Möjligtvis kan du få någon hundralapp eller två för besväret men inte mer då jag kommer bli ganska pank. :)

Möjligtvis kan du få provköra för att bilda dig en uppfattnig.

Mvh Joakim
(Svara PM)

Tycker synd om dig för att ingen hjälper till :pannkyss

Nån borde ju kunna hjälpa till? en som vill börja köra mc.
Tyvärr så bor man för långt ifrån.
Jag tycker inte den ska ha nåt betalt, gör det för att vara snäll.

Lycka till med köpet!! Hoppas det går bra. Annars lyssna på motorn, kolla bromsar och sånna saker. :tummenupp

DJM skrev:
Tycker synd om dig för att ingen hjälper till :pannkyss

Nån borde ju kunna hjälpa till? en som vill börja köra mc.
Tyvärr så bor man för långt ifrån.
Jag tycker inte den ska ha nåt betalt, gör det för att vara snäll.

Lycka till med köpet!! Hoppas det går bra. Annars lyssna på motorn, kolla bromsar och sånna saker. :tummenupp

Japp. Ska försöka så gott jag kan. Men om man tar tex en av checklistorna där det står något i stil med, kolla så styrlagrena i glappar. Det kommer jag ju inte kunna kolla iom att jag inte vet vad dem är, och hur dem beter sig när dem INTE glappar. Hehe. Sån tur är verkar säljaren trevligt och ha rent mjöl i påsen.
Men visst, lurad kan jag bli om det vill sig illa.

Ha de bra! :)

Jag hade gjort som så att jag hade kollat Reg numret och så tidigare ägare, kanske ev faktiskt ringt upp den senaste ägaren och frågat om något du är osäkert på. Serviceboken....är väldigt viktig, kolla så att den stämmer och att allt är servat som den rekommenderar. Ställ frågor när du är där, frågor om missljud kanske eller om det är något du tvekar över.

eh... hoppas sen att allt går bra !!!

Mvh
Lidbrandt

Kolla däck, bromsar och drivpaket. Sånt är dyrt att köpa och bäst är ju om man slipper kosta på flera tusen när man nyköpt en hoj.
Provkörning är ju nästan ett måste vid köp. Du kanske inte ens gillar att köra den...

Mell skrev:
Kolla däck, bromsar och drivpaket. Sånt är dyrt att köpa och bäst är ju om man slipper kosta på flera tusen när man nyköpt en hoj.
Provkörning är ju nästan ett måste vid köp. Du kanske inte ens gillar att köra den...

Jag har tyvärr inte möjlighet att köra då kortet inte kommer förens i vår.. :/
Och visst, jag skulle kolla bromsar och drivpaket om jag visste vad man skulle kolla efter. Detta blir alltså min första MC och jag har inte meckat innan.

kjuze skrev:
Och visst, jag skulle kolla bromsar och drivpaket om jag visste vad man skulle kolla efter. Detta blir alltså min första MC och jag har inte meckat innan.

Gasa ur den på ettan och tvåan och kolla satt inte växel hoppar ur :) Eller säg det till han/hon om du får med dig någon med körkort.

uggla skrev:
Gasa ur den på ettan och tvåan och kolla satt inte växel hoppar ur :) Eller säg det till han/hon om du får med dig någon med körkort.

Får väl göra det, kan tycka det är lite konstigt att ingen vill provköra en R6:a och kritisera lite.. :p

kjuze skrev:

dra iväg ett PM till nån av vi umeå bor(nog borde nån kunna gaa lite åt dig :yoparty )
tex
Mell
obruT
Suzukimannen
TL1000s
Leffe
lr nån annan
lr far upp på klubben en Tisdag lr Torsdag
många lr blir det :D

kjuze skrev:
Jag har skrivit i en tråd i Umeåforumet men inte fått någon svar. Nej jag känner ingen med MC kort, är nyinflyttad.

Ska testa skicka iväg PM till de där folken ovan...

Ok, det ordnar sig nog.

Edit: Gå med klubben, det är nog det bästa jag gjort i mitt liv, :tungan
Att blir medlem i sollefteåmotorcykelklubb, träffat jävligt mycket nya mc vänner osv..

uggla skrev:
Ok, det ordnar sig nog.

Edit: Gå med klubben, det är nog det bästa jag gjort i mitt liv, :tungan
Att blir medlem i sollefteåmotorcykelklubb, träffat jävligt mycket nya mc vänner osv..

Vad innebär det egentligen? Träffar och åkningar och sånt eller? Får väl höra mig för när jag fått hojj och körkort.

kjuze skrev:
Vad innebär det egentligen? Träffar och åkningar och sånt eller? Får väl höra mig för när jag fått hojj och körkort.

Folk där varje onsdag kväll, 2 stora garage där man kan mecka och så, ett stort kök med fika och så, en bar, finns tv och massa annat där :) Brukar se på gp där och så..Jäkligt trevligt..

uggla skrev:
Folk där varje onsdag kväll, 2 stora garage där man kan mecka och så, ett stort kök med fika och så, en bar, finns tv och massa annat där :) Brukar se på gp där och så..Jäkligt trevligt..

Det låter ju trevligt. Funkar det så i Umeå också eller?

Dra i kjedjan rakt bakåt och se att det inte glappar för mycket. Den ska inte vara helt sträckt men ganska iallafall, dreven ska inte se ut som hajtänder. Du kan ju bara kolla bakdrevet men fram brukar oftast vara lika. Kolla så att det är mönster kvar i däcken, dom kostar runt 3500kr att byta båda. Det ska vara iaf 4-5mm kanske.
Känn på skivorna så det inte är gropar i och dra innefrån och ut på skivan, det ska inte vara mycket höjdskillnad. Från där beläggen ligger på till där det inte slits nåt.
Fråga när oljan är bytt. Känn på svingen så den inte glappar i sidled, känn också att styrlagret inte glappas. Det kollar du med att rycka fram och tillbaka i framhjulet. Om du inte får med nån så kan nån som inte har hojkort kan följa med så han/hon kan hålla i cykeln.

Men ta allt med en nypa salt. Om säljaren är trevlig och seriös och verkar ha skött den så lovar jag att den håller. Men kolla slitdelarna, för det är de som är dyrt att byta. Lyssna och om motorn låter bra, så den inte tickar eller nåt.
Fråga om han kan skjussa dig på hojen så du vet att den funkar i farten. Så gjorde jag när jag inte hade hojkort och skulle köpa hoj.

Lycka till ännu en gång :)

Hej!

Tack så mycket för tipsen. Ska göra mitt bästa! =)

Men alltså, om man tar i kedjan ska den inte röra sig mycket upp och ner!? Den ska alltså vara spännd och inte slacka?

Och sen till kuggen bak, man inte få in något mellan kuggen och kedjan? Det ska alltså inte vara något mellanrum mellan kedjan och kuggen den vilar på?

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2