kunnig på system kamera?

McB skrev:
Att du upplever en långsam AF med din 300D beror troligtvis på optiken, inte kameran. Skaffa ett objektiv med USM-motor så ska du se att det är snabbt så det räcker till.

Jo, var inne på det i pratet i mitt inlägg, en 1.600 kronors optik ska man kanske inte vänta sig allt av.... Men på tex bana fungerade det riktigt bra att köra med manuellt fokus, och försöka följa med mjukt och fint till platsen där fokus var inställt.

Men finns även lite "pirat-bios-uppgraderingar" till 300D att ladda ner/installera som förbättrar kamerans prestanda, ska kolla på det i vinter.. samt kanske försöka spara ihop några kronor till en ett snäpp vassare optik.. så mycket prylar man vill ha..

/B

benkar skrev:
Men finns även lite "pirat-bios-uppgraderingar" till 300D att ladda ner/installera som förbättrar kamerans prestanda, ska kolla på det i vinter.. samt kanske försöka spara ihop några kronor till en ett snäpp vassare optik.. så mycket prylar man vill ha..

Japp, du kan uppgradera din 300D till 10D-specifikationer, faktiskt. Alla funktioner som finns i 10D men inte i 300D ligger helt enkelt låsta i 300:ans mjukvara, men hårdvaran är densamma. Fint, men tyvärr garantiförödande.

Jag har haft både Canon och Nikon kameror under mina år som "amatörfotograf" och personligen så föredrar jag nikons hus.
De brukar vara snäppet robustare/prisklass, sen kan man disskutera finesser som är mer eller mindre intressanta.

Personligen hade jag hellre köpt en bättre begagnad F90X eller F4s och sen så bra objekt som pengarna räcker till. BRA OPTIK ÄR DYRT !!!
Skall du plåta DIA och har lite kvalitetskrav så kör på kvalitet !
En vettig blixt är också av vikt, gärna med kabel så du kan hålla ut den åt sidan om du skall vara lite "kreativ".

Har för övrigt testat Polarns Digitala D70 som gav mig starkt habegär....riktigt gullig är den.

Nuvarande 6000:- Kamerapaket e så plastiga att de knakar när man tar i dem = o förtroende när man skuttar över murar 04´30 en fuktig sommarmorgon....i jagt på ett daggfyllt spindelnät...

McB skrev:
Japp, du kan uppgradera din 300D till 10D-specifikationer, faktiskt. Alla funktioner som finns i 10D men inte i 300D ligger helt enkelt låsta i 300:ans mjukvara, men hårdvaran är densamma. Fint, men tyvärr garantiförödande.

Jo, garantiförödande, men är bara ett halvår kvar av garantin, och är kameran bara i något sånär liv, så kan man backa "bios" innan man lämnar in till garantiåtagande.. och är precis som med garanti på tex MC, där man vid tex egenhändigt utförd service, får kriga lite så att man kan visa att det man gjort, eller inte gjort, inte påverkat något så att felet uppstått, att det är ett ursprungligt fel... men nu börjar det bli trådurspårning... nästan bättre dra sådana diskussioner på www.fotosidan.se ... :tungan

Tycker hursomhelst, om man är väldigt fotointresserad, kanske tom har lite vanliga EOS-optiker liggande, ska köpa en digital systemkamera. Är man lite mer nybörjare, kanske köpa en av dom mer avancerade "vanliga" kamerorna, kanske dom med lite större optik, typ 10x optisk zomm...

En nackdel med digitala systemkamerorna, jag glömde nämna, är att man INTE kan titta/fota via LCD-displayen på kamerans baksida, lite bökigt på tex hojrundor när man inte orkar/hinner ta av sig hjälmen vid fotograferandet. Fungerar bättre med "vanliga" digitalkameror, då man kan "sikta" genom LCD-displayen på kamerans baksida.

/B

benkar skrev:
Tycker hursomhelst, om man är väldigt fotointresserad, kanske tom har lite vanliga EOS-optiker liggande, ska köpa en digital systemkamera. Är man lite mer nybörjare, kanske köpa en av dom mer avancerade "vanliga" kamerorna, kanske dom med lite större optik, typ 10x optisk zomm...

Håller helt och hållet med dig där.

benkar skrev:
En nackdel med digitala systemkamerorna, jag glömde nämna, är att man INTE kan titta/fota via LCD-displayen på kamerans baksida, lite bökigt på tex hojrundor när man inte orkar/hinner ta av sig hjälmen vid fotograferandet. Fungerar bättre med "vanliga" digitalkameror, då man kan "sikta" genom LCD-displayen på kamerans baksida.

/B

Jo, vid sådana ändamål som du beskriver kan det kanske vara jobbigt, men frågan är ju om man verkligen vill ha med sig sin DSLR och optik för tiotusentals kronor ut på en hojtur. Personligen skulle jag nog inte göra det, utan plocka med mig kompakt-digitalen istället, som duger för att dokumentera en liten utflykt.

Personligen tycker jag inte att det är något problem med att inte kunna titta i LCD-displayen, då man får mycket bättre kontroll över bilden samt större stabilitet genom att titta i sökaren.

McB skrev:
Är det en systemkamera du vill ha, så börjar de digitala på runt 10.000, medans du kan få en analog dito för 2500. Om det är en vanlig kompaktkamera du siktar efter så faller valet självklart på en digital, och då helst något från "de fem stora", dvs. Canon, Nikon, Minolta, Pentax och Olympus. Personligen räknar jag dock inte Pentax och Olympus, då de inte har tillverkat någon riktigt bra digitalkamera, ännu. Jag rekommenderar folk att köpa Canon eller Nikon, inget annat.

Kolla på www.cyberphoto.se och www.scandinavianphoto.se, leta upp en modell som du tycker är intressant och fråga sedan här.

Vad är en systemkamera för det första? :) Tror jag vet men för att vara på den säkra sidan! Vad är det för skillnad på digital och analog då? Vill troligen inte ha vanlig kompaktkamera om jag nu ens är säker på vad det är. Jag tror jag gillar Canon som märke då jag känner ett par som har gjort lyckade Canon köp. Återkommer med modell, men ni kan ge lite fler riktlinjer.

Villee skrev:
Vad är en systemkamera för det första? :) Tror jag vet men för att vara på den säkra sidan! Vad är det för skillnad på digital och analog då? Vill troligen inte ha vanlig kompaktkamera om jag nu ens är säker på vad det är. Jag tror jag gillar Canon som märke då jag känner ett par som har gjort lyckade Canon köp. Återkommer med modell, men ni kan ge lite fler riktlinjer.

Systemkamera: http://www.susning.nu/Systemkamera Och så finns det då kompaktkameror, där man på sin höjd kan ha en extra extern blixt, men kan inte byta optik osv. Finns i diverse storlekar.

En "analog" kamera har vanlig film, typ 36 bilder, som man sedan lämnar in till framkallning, och får pappersbilder. "Digital" kamera: http://www.susning.nu/Digitalkamera

/B

McB skrev:
Dock har Canon en stor fördel gentemot Nikon, och det är tillgängligheten på objektiv. Det är betydligt enklare att få tag på bra och billiga objektiv till Canon, både begagnat och nytt.

O vad i hela friden stödjer man en sådan uppgift på?
(Nikon har ju faktiskt haft "samma" bajonett sedan 1959)

/Martan - som givetvis hävdar motsatsen :)

martan skrev:
O vad i hela friden stödjer man en sådan uppgift på?
(Nikon har ju faktiskt haft "samma" bajonett sedan 1959)

/Martan - som givetvis hävdar motsatsen :)

Det är helt enkelt den uppfattning jag har fått av att rota igenom sortimentet som finns från respektive tillverkare. Orkar inte leta upp några exempel nu, men återkommer senare ikväll.

McB skrev:
men frågan är ju om man verkligen vill ha med sig sin DSLR och optik för tiotusentals kronor ut på en hojtur.

Nope, vill helst inte ha med mig "stora kameran, 300D:n" på hojrundor, men min gamla Canon PowerShot A40 som hängt med sedan våren -01 har börjat ge upp (eller så har nya kamerans bildkvalitet gjort att gamla A40 "suger"...), suddigt, långsam osv. Har dock gjort ett bra jobb, tagit runt 10.000 bilder, den har åkt med i tankväskan 4.500 mil, överlevt att tappas i golvet 2 ggr, ett stort antal fester osv osv, finfin kvalité!

Så, det får bli något nytt att ha med sig på hojrundorna, fester osv, ha siktat in mig lite på Canon PowerShot S1 IS
( http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s1/s1.php ) Man får den för runt 5.000 kr. Är relativt liten, går på vanliga AA-batterier (bra om man är ute och reser, bara köpa batterier i kiosken om det strular med tillgång till el för att ladda osv.) Har kraftfull zoom osv. IOFS kanske lite klent med 3 Megapixlar, men räcker ju hyfsat.. Samt, mitt 500 Mb CompactFlash minneskort som jag använder i 300D:n passar ju :-)

Någon som har några erfarenheter från S1 IS ?

/B

McB skrev:
.... men återkommer senare ikväll.

Äsch, lägg tiden på nå't annat. Varken du eller jag kommer ändra uppfattning iaf. :)

Det är LÄTT att hitta Nikon-prylar! Sådäså! :D

/M

Ingen som har äger/har provat Minoltas Dimage Z1 , Z2 eller nyaste Z3?

Tycker den verkar mkt prisvärd iaf. Bra möjligheter till filmning i VGA med?

Jag e då sugen på en av dom, men skulle uppskatta lite synpunkter från nån som har provat nån av dem.

/Oden

ODEN skrev:
Ingen som har äger/har provat Minoltas Dimage Z1 , Z2 eller nyaste Z3?

Tycker den verkar mkt prisvärd iaf. Bra möjligheter till filmning i VGA med?

Jag e då sugen på en av dom, men skulle uppskatta lite synpunkter från nån som har provat nån av dem.

/Oden

Säkerligen en mycket bra kamera för priset. Har inte provat någon av dem själv dock.

En kollega köpte en Z1 för ett tag sedan. Han sneglar redan efter en annan.....
Z3 verkar väl vara lite bättre. Jag har inte heller provat :)

/M

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back