kunnig på system kamera?

croom

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
på g
har tänk att köpa en systemkamera systemkamera jag e nybörjare men vill ha en kamera jag kan växa i ett tag...
kollar på en CANON EOS 300 ELLER EN NIKON F 70... nån som kan ge mig råd???

Testade en polaren EOS 300 i helgen. Kan inget om foto, men den sägs vara prisvärd. Nikons digitala systemkamera har inte samma flexibilitet när det gäller ISO-värdet, har jag för mig - alltså justeringen av detekteringsytans känslighet.

Har själv en Canon EOS 300 som jag är mycket nöjd med. En mycket bra kamera för pengarna, som har allt du kan behöva. Kameran går även att bygga ut, med batterigrepp och liknande.

Hur Nikon-kameran är kan jag inte uttala mig om, men jag antar att den är ungefär likvärdig. Dock har Canon en stor fördel gentemot Nikon, och det är tillgängligheten på objektiv. Det är betydligt enklare att få tag på bra och billiga objektiv till Canon, både begagnat och nytt.

Det bästa du kan göra är att åka till en fotobutik och klämma på prylarna. Då märker du ganska snart vilket "läger" du vill tillhöra i framtiden; Canon eller Nikon.

Lycka till med köpet!

mb skrev:
Testade en polaren EOS 300 i helgen. Kan inget om foto, men den sägs vara prisvärd. Nikons digitala systemkamera har inte samma flexibilitet när det gäller ISO-värdet, har jag för mig - alltså justeringen av detekteringsytans känslighet.

Det är analoga systemkameror vi snackar här, Martin. Old school, du vet. ;)

McB skrev:
Har själv en Canon EOS 300 som jag är mycket nöjd med. En mycket bra kamera för pengarna, som har allt du kan behöva. Kameran går även att bygga ut, med batterigrepp och liknande.

Hur Nikon-kameran är kan jag inte uttala mig om, men jag antar att den är ungefär likvärdig. Dock har Canon en stor fördel gentemot Nikon, och det är tillgängligheten på objektiv. Det är betydligt enklare att få tag på bra och billiga objektiv till Canon, både begagnat och nytt.

Det bästa du kan göra är att åka till en fotobutik och klämma på prylarna. Då märker du ganska snart vilket "läger" du vill tillhöra i framtiden; Canon eller Nikon.

Lycka till med köpet!
känns som att de blir en canon..
visst kan man fota me den manuellt...
skulle få me ett tele objektiv 300mm

McB skrev:
Misstag är enkla att göra, du behöver inte skämmas för det.
Vad är fördelen med en analog, nu när utvecklingen kommit såpass långt på de digitala systemkamerorna?

McB skrev:
Misstag är enkla att göra, du behöver inte skämmas för det.

Bra tråd, själv haft kameraköpfunderingar... vet inte heller något om kameror och vad är det man ska köpa då om man ska ha "något att växa i" och vilken prisklass brukar man hamna?

croom skrev:
känns som att de blir en canon..
visst kan man fota me den manuellt...
skulle få me ett tele objektiv 300mm

Visst kan du fota manuellt med den. Du har dels ett full-auto-läge, bländarprioritering, slutarprioritering och slutligen helt manuellt. Gott om möjligheter att lära sig hur bilderna reagerar på olika inställningar, alltså.

mb skrev:
Vad är fördelen med en analog, nu när utvecklingen kommit såpass långt på de digitala systemkamerorna?

Bortsett från kostnadsskillnaden; ingenting, om syftet med kameran är normalt hobby- eller semiproffs-fotograferande. Börjar vi snacka tryck, alltså riktigt stora tryck, så kan inte ens de värsta DSLR:erna konkurrera med en analog systemkamera tillsammans med en bra trumscanner, alternativt ett digitalt bakstycke. Båda kombinationerna ligger i prisklassen åtskilliga hundratusen.

Har nån slags dröm om att nån gång i livet prova på att bli amatörnaturfotograf. Får jag bara pengar ska jag slå till på en canon digital systemare endera dan och börja testa mig fram på enklare motiv - fåglar och insekter kanske.

Villee skrev:
Bra tråd, själv haft kameraköpfunderingar... vet inte heller något om kameror och vad är det man ska köpa då om man ska ha "något att växa i" och vilken prisklass brukar man hamna?

Först får du bestämma vad du ska ha kameran till, och om du vill ha en analog eller digital kamera. Fördelen med en analog är att den är billigare i inköp, men om man fotograferar mycket så slås skillnaden ut ganska snabbt i form av film- och framkallningskostnader.

mb skrev:
Har nån slags dröm om att nån gång i livet prova på att bli amatörnaturfotograf. Får jag bara pengar ska jag slå till på en canon digital systemare endera dan och börja testa mig fram på enklare motiv - fåglar och insekter kanske.

Tvärtemot vad många tror så behöver man varken en systemkamera eller en massa objektiv för att ta schyssta bilder. Köp en relativt billig digitalkamera med bra zoom och manuella inställningsmöjligheter, så är det ingen förmögenhet du förlorar om det sedan visar sig att du är fullständigt talanglös. ;)

croom skrev:
har tänk att köpa en systemkamera systemkamera jag e nybörjare men vill ha en kamera jag kan växa i ett tag...
kollar på en CANON EOS 300 ELLER EN NIKON F 70... nån som kan ge mig råd???

Är en glad amatör, men...

Gissar att det är "digitala" EOS300D vi pratar om? Fotat med systemkamera sedan jag var 16 år, men gav upp pga framkallningskostnaderna, köpte en liten digital småkamera för 3 år sedan, men ruttnade till slut på småkamerakvalitén, så det blev en EOS300D i våras.

Än så länge ganska nöjd, men kan inte jämföra med Nikons motsvarande. En smula missnöjd med i mina ögon långsamt autofokus (men har haft manuell fokus på mina tidigare "analoga" systemkameror, så jag har svårt jämföra... )

Men.. gissar i vissa fall att optiken spelar stor roll, den zoom jag köpte till för 1.600 kr är inte speciellt ljusstark, så jag lider vid dåligt ljus, svårt få till det, och har tex inte fotat så mycket fordon i rörelse tidigare. Resultatet av mina första försök med EOS300D finns här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45690 och här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=52957

Lyssna lite med jP här på SH (och kolla in hans sköna bilder på www.bikeproject.com , samma nick där)

Och http://www.fotosidan.se har ett bra Forum där man kan prata kameraval.

//B

McB skrev:
Först får du bestämma vad du ska ha kameran till, och om du vill ha en analog eller digital kamera. Fördelen med en analog är att den är billigare i inköp, men om man fotograferar mycket så slås skillnaden ut ganska snabbt i form av film- och framkallningskostnader.

Ska användas till lek, hobby, semester och allt det vanliga dvs. inget überseriöst. Helst en digital då man vill kunna leka lite utan att behöva ständigt framkalla. Fast hur stora är prisskillnaderna? Sen da?

benkar skrev:
Är en glad amatör, men...

Gissar att det är "digitala" EOS300D vi pratar om? Fotat med systemkamera sedan jag var 16 år, men gav upp pga framkallningskostnaderna, köpte en liten digital småkamera för 3 år sedan, men ruttnade till slut på småkamerakvalitén, så det blev en EOS300D i våras.

Än så länge ganska nöjd, men kan inte jämföra med Nikons motsvarande. En smula missnöjd med i mina ögon långsamt autofokus (men har haft manuell fokus på mina tidigare "analoga" systemkameror, så jag har svårt jämföra... )

Att du upplever en långsam AF med din 300D beror troligtvis på optiken, inte kameran. Skaffa ett objektiv med USM-motor så ska du se att det är snabbt så det räcker till.

McB skrev:
Tvärtemot vad många tror så behöver man varken en systemkamera eller en massa objektiv för att ta schyssta bilder. Köp en relativt billig digitalkamera med bra zoom och manuella inställningsmöjligheter, så är det ingen förmögenhet du förlorar om det sedan visar sig att du är fullständigt talanglös. ;)
Det brukar vara antingen eller för mig. Ska jag satsa på att lära mig så vill jag ha riktiga grejer - då är det värt att spara ett halvår om så krävs.

Villee skrev:
Ska användas till lek, hobby, semester och allt det vanliga dvs. inget überseriöst. Helst en digital då man vill kunna leka lite utan att behöva ständigt framkalla. Fast hur stora är prisskillnaderna? Sen da?

Är det en systemkamera du vill ha, så börjar de digitala på runt 10.000, medans du kan få en analog dito för 2500. Om det är en vanlig kompaktkamera du siktar efter så faller valet självklart på en digital, och då helst något från "de fem stora", dvs. Canon, Nikon, Minolta, Pentax och Olympus. Personligen räknar jag dock inte Pentax och Olympus, då de inte har tillverkat någon riktigt bra digitalkamera, ännu. Jag rekommenderar folk att köpa Canon eller Nikon, inget annat.

Kolla på www.cyberphoto.se och www.scandinavianphoto.se, leta upp en modell som du tycker är intressant och fråga sedan här.

mb skrev:
Det brukar vara antingen eller för mig. Ska jag satsa på att lära mig så vill jag ha riktiga grejer - då är det värt att spara ett halvår om så krävs.

Jag är ungefär likadan, måste jag säga... :)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back