Kungaklassen - 250SportProduction

24 anmälda till Sviestadloppet, ska vi bli 30 i år? (Förövrigt är det 19 anmälda till 250R... :hihi :7peta <- Goodstuff)
 
Torkel skrev:
24 anmälda till Sviestadloppet, ska vi bli 30 i år? (Förövrigt är det 19 anmälda till 250R... :hihi :7peta <- Goodstuff)
Sorgligt men sant. 250R har förarna själva att skylla då man på Knutstorp i fjol slängde igen dörren i ansiktet på de nybörjare man tidigare inbjudit till klassen för att säkerställa dess överlevnad. Jag kan inte påminna mig om att man någon gång tidigare under mina fem säsonger använt sig av en procentregel för att utesluta långsamma ekipage. Det sänder ett klart och tydligt budskap till omvärlden om att deltagarna i klassen inte välkomnar vissa, vilket alltid hämmar återväxten. Jag tror, tyvärr, att klassen återigen kommer att börja föra en tynande tillvaro. Destå roligare för 250SP som mot alla odds verkar ha fått ett uppsving.
 
Teddy skrev:
Sorgligt men sant. 250R har förarna själva att skylla då man på Knutstorp i fjol slängde igen dörren i ansiktet på de nybörjare man tidigare inbjudit till klassen för att säkerställa dess överlevnad. Jag kan inte påminna mig om att man någon gång tidigare under mina fem säsonger använt sig av en procentregel för att utesluta långsamma ekipage. Det sänder ett klart och tydligt budskap till omvärlden om att deltagarna i klassen inte välkomnar vissa, vilket alltid hämmar återväxten. Jag tror, tyvärr, att klassen återigen kommer att börja föra en tynande tillvaro. Destå roligare för 250SP som mot alla odds verkar ha fått ett uppsving.

Hyllinge MS fick dock enligt uppgift bannor för detta från högre ort så det lär inte hända igen, en klen tröst förvisso.
 
Teddy skrev:
Sorgligt men sant. 250R har förarna själva att skylla då man på Knutstorp i fjol slängde igen dörren i ansiktet på de nybörjare man tidigare inbjudit till klassen för att säkerställa dess överlevnad. Jag kan inte påminna mig om att man någon gång tidigare under mina fem säsonger använt sig av en procentregel för att utesluta långsamma ekipage. Det sänder ett klart och tydligt budskap till omvärlden om att deltagarna i klassen inte välkomnar vissa, vilket alltid hämmar återväxten. Jag tror, tyvärr, att klassen återigen kommer att börja föra en tynande tillvaro. Destå roligare för 250SP som mot alla odds verkar ha fått ett uppsving.
Tynande tillvaro? Det tror inte jag. Det var väl länge sedan så många körde 250? Och jag tror att förare som Oscar och Cajback har ökat intresset ytterligare. Att en eller flera förare inte fick starta på Knutstorp förra året för att de var för långsamma framstod ganska tidigt som en engångsföreteelse. Jag tycker det är konstigt och lite trist att inte fler 250SP-förare tar steget vidare till 250 Racer.
 
Teddy skrev:
Sorgligt men sant. 250R har förarna själva att skylla då man på Knutstorp i fjol slängde igen dörren i ansiktet på de nybörjare man tidigare inbjudit till klassen för att säkerställa dess överlevnad. Jag kan inte påminna mig om att man någon gång tidigare under mina fem säsonger använt sig av en procentregel för att utesluta långsamma ekipage. Det sänder ett klart och tydligt budskap till omvärlden om att deltagarna i klassen inte välkomnar vissa, vilket alltid hämmar återväxten. Jag tror, tyvärr, att klassen återigen kommer att börja föra en tynande tillvaro. Destå roligare för 250SP som mot alla odds verkar ha fått ett uppsving.

Vilka förare då? Mig veterligen kom 110-107%-idén från arrangören..
Och vart har du fått det ifrån att nya förare inte välkomnas?
Bägge klasserna har ju vuxit i år, vilket jag tycker är klart trevligt. Lite synd att några av de nya 250r-förarna skadat sig, och att några halvnya inte kommit med ut på rejsen ännu. Rätt säker på att det kommer vara fler än 19 250r förare på sviestad..
 
Nyteknik skrev:
Jag tycker det är konstigt och lite trist att inte fler 250SP-förare tar steget vidare till 250 Racer.

Jag skulle grymt gärna köra 250r i framtiden men mekandet skrämmer mig förbaskat så det blir nog inte så. Jag vill köra, inte skruva.
 
Torkel skrev:
24 anmälda till Sviestadloppet, ska vi bli 30 i år? (Förövrigt är det 19 anmälda till 250R... :hihi :7peta <- Goodstuff)
Nu är jag anmäld och har betalat.
Dessutom är Sege anmäld två gånger så ni är bara 23. :blah
 
Last edited:
sege skrev:
Jag skulle grymt gärna köra 250r i framtiden men mekandet skrämmer mig förbaskat så det blir nog inte så. Jag vill köra, inte skruva.

Bara för att det finns de som skruvar dygnet runt så måste man inte göra det. De rena rutinkontrollerna tar kanske en timme om dagen, relaterat till kicken det är att köra racer så är det ingenting.

Edit: Sen kan du göra som Nyteknik också och bara tanka, smörja kedjan och köra.
 
sege skrev:
Jag skulle grymt gärna köra 250r i framtiden men mekandet skrämmer mig förbaskat så det blir nog inte så. Jag vill köra, inte skruva.

Det är inte så farligt som det låter eller kan se ut ibland! Följer man bara serviceintervallerna och kollar hojen någon gång under en helg så går de utan problem. Köra kommer du få göra, och om du behöver skruva så gör du det mellan passen, dvs du missar ingen körning!
 
sege skrev:
Jag skulle grymt gärna köra 250r i framtiden men mekandet skrämmer mig förbaskat så det blir nog inte så. Jag vill köra, inte skruva.
Chris Ash skrev:
Bara för att det finns de som skruvar dygnet runt så måste man inte göra det. De rena rutinkontrollerna tar kanske en timme om dagen, relaterat till kicken det är att köra racer så är det ingenting.

Edit: Sen kan du göra som Nyteknik också och bara tanka, smörja kedjan och köra.
Det stämmer som Chris skriver: hur mycket man skruvar med och kontrollerar sin racer har med hur mycket man gillar det och/eller i vilken grad man är ett kontrollfreak. De nödvändiga kontrollerna tar varken lång tid eller är svåra att göra. Själv är jag skapligt okunnig om hur en motorcykel egentligen fungerar men är inne på min andra 250-racer och har efter fyra genomförda tävlingar inte fått ett enda haveri. Därtill kör jag med OK´s bensin och olja. Detta låter extremt tjatigt i somligas öron men jag skriver det för att du ska få en balanserad bild av vad det innebär att äga och underhålla en racer.

PS. Inget slår en racer när det gäller körupplevelsen. Visst, en Superbike accelererar bättre. Men vad ger mest gåshud: att köra fort rakt fram eller i kurvorna? DS.
 
Nyteknik skrev:
Jag tycker det är konstigt och lite trist att inte fler 250SP-förare tar steget vidare till 250 Racer.

Tycker inte alls det är konstigt... Här är några anledningar
Kolvbyten på 250racer 50 mil - kolvbyte vartannat år
Bestyckning på 250racer ofta - bestyckning SP aldrig
Bensin till 250racer "racesoppa" - bensin till SP "pump"
Vevaxel 250racer 200-300 mil - Vevaxel till SP 1600 mil

Räcker det så här eller vill du ha fler?

/JPS
 
Jörgen Player Special skrev:
Tycker inte alls det är konstigt... Här är några anledningar
Kolvbyten på 250racer 50 mil - kolvbyte vartannat år
Bestyckning på 250racer ofta - bestyckning SP aldrig
Bensin till 250racer "racesoppa" - bensin till SP "pump"
Vevaxel 250racer 200-300 mil - Vevaxel till SP 1600 mil

Räcker det så här eller vill du ha fler?

/JPS
Det är inget nytt att man skruvar lite mer med en racer än med en gathoj. Men varför skulle det skrämma någon som har kört 250SP ett par säsonger och både fått växtvärk och lärt sig skruva lite?
 
Några kommentarer bara.
Jörgen Player Special skrev:
Bensin till 250racer "racesoppa" - bensin till SP "pump"
Har du klickat på mitt namn och läst vad som står på min Profil/Skrivbord? Jag krossar myten om racebensin och gör så att blommorna blommar. Detta är viktigt och något som även berör dig!
Jörgen Player Special skrev:
Bestyckning på 250racer ofta - bestyckning SP aldrig
Just detta med bestyckning tycker jag är en av de riktigt roliga aspekterna med hårdtrimmad 2T. För första gången sedan skolan får man äntligen en orsak till att leka med sin miniräknare, man lär sig om väder och vind och man får arbeta i en central del av motorcykeln. En gång i fjol när jag hade demonterat förgasarna och var i full färd med att byta munstycken sade Per Träff till mig; "Det där är själva essansen" och visst har han rätt, förgasarna är motorcykelns hjärta.
 
Teddy skrev:
Några kommentarer bara.

Har du klickat på mitt namn och läst vad som står på min Profil/Skrivbord? Jag krossar myten om racebensin och gör så att blommorna blommar. Detta är viktigt och något som även berör dig!

Tja Teddy!

Jag och några till har kört OK alkylat och samtliga är eniga om effektminskning jämfört med blyfri 95. Men om alla i SP enades om OK alkylat så vore det toppen för miljön. Så gärna för mig!

/JPS
 
Nyteknik skrev:
Det är inget nytt att man skruvar lite mer med en racer än med en gathoj. Men varför skulle det skrämma någon som har kört 250SP ett par säsonger och både fått växtvärk och lärt sig skruva lite?

Varje kolv kostar 600 så jag nöjer mig med att byta vartannat år. När du byter kolv öppnar jag nästa öl och lägger på en korv till på grillen. nej förresten, jag lägger på en entrécote. När du byter vev är jag antagligen på semester för de pengarna..
Sedan kommer vi till den stora fördelen med SP och 125jr. Hojarna är lika prestandamässigt. Min hoj går lika fort som Olssons och Dahlgrens, det är bara för mig att bli bättre förare så kan jag med vinna. I alla andra klasser måste du ha en större plånbok för att kunna vinna. Man kanske inte måste, men helt klart underlättar det.

/JPS
 
Jörgen Player Special skrev:
Varje kolv kostar 600 så jag nöjer mig med att byta vartannat år. När du byter kolv öppnar jag nästa öl och lägger på en korv till på grillen. nej förresten, jag lägger på en entrécote. När du byter vev är jag antagligen på semester för de pengarna..
Sedan kommer vi till den stora fördelen med SP och 125jr. Hojarna är lika prestandamässigt. Min hoj går lika fort som Olssons och Dahlgrens, det är bara för mig att bli bättre förare så kan jag med vinna. I alla andra klasser måste du ha en större plånbok för att kunna vinna. Man kanske inte måste, men helt klart underlättar det.

/JPS

Nu börjar det nästan likna blåryk vs. diesel-diskussionen... Är det inte bara bättre att folk kör vad de vill köra vare sig det är racer, SP, diesel eller depåmoppe!?
 
Jörgen Player Special skrev:
Tja Teddy!

Jag och några till har kört OK alkylat och samtliga är eniga om effektminskning jämfört med blyfri 95. Men om alla i SP enades om OK alkylat så vore det toppen för miljön. Så gärna för mig!

/JPS
En kompis har konverterat sin bil till Etanol, det ska ju gå att göra på tvåtaktare också fast tydligen fungerar det inte med vilken olja som helst, ricinolja har jag för mig. Så det känns kanske inte som ett alternativ på en motor som går på maxvarv för det mesta. Men det vore optimalt för miljön om det gick att få det tillförlitligt.
Håller för övrigt med JPS om fördelarna med standardklasser men samtidigt kan jag inte tänka mig en roligare hoj att köra än en 250R! Men då får man finna sig i att bli varvad både en och två gånger eftersom man kör med EM-förare, inte så kul att veta att man är slagen på förhand...
 
Jörgen Player Special skrev:
Varje kolv kostar 600 så jag nöjer mig med att byta vartannat år. När du byter kolv öppnar jag nästa öl och lägger på en korv till på grillen. nej förresten, jag lägger på en entrécote. När du byter vev är jag antagligen på semester för de pengarna..
Sedan kommer vi till den stora fördelen med SP och 125jr. Hojarna är lika prestandamässigt. Min hoj går lika fort som Olssons och Dahlgrens, det är bara för mig att bli bättre förare så kan jag med vinna. I alla andra klasser måste du ha en större plånbok för att kunna vinna. Man kanske inte måste, men helt klart underlättar det.

/JPS
Torkel skrev:
Håller för övrigt med JPS om fördelarna med standardklasser men samtidigt kan jag inte tänka mig en roligare hoj att köra än en 250R! Men då får man finna sig i att bli varvad både en och två gånger eftersom man kör med EM-förare, inte så kul att veta att man är slagen på förhand...
Fördelarna med en standardklass är uppenbara. Men "the bottom line" är att en 250 SP inte ger samma kick som en Racer.

Kan man tänka sig att byta kolvar en eller två gånger per säsong och vev varannan får man köra en motorcykel som väger 110 kg körklar, har torrkoppling, magnesiumhjul, aluminiumtank, 85 hk, slicks och lever om som om djävulen själv bodde bakom kåporna.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top