Kungaklassen - 250SportProduction

Jösse skrev:
Är där någon som väger omkring 65kg i SP250 ?

2004 års vinnare Filip Backlund vägde typ ?


Hoppas inte det! :D
Själv ligger man på 75 utan klädsel :arsele

Anja kommer du på kursen den 9 april? :D Ses vi väl där :yoparty


//David
 
Är det någon här inne som kör utan oljepump på sin 250?
Plockade ut vevven i helgen för renovering o balansering, då såg jag att där var oljehåll direkt in på lagren.
Har hört om en del som kör utan medans andra säger att man inte kan köra så. Någon som kan rentvätta detta? :va

MVH David
 
Jösse skrev:
Är där någon som väger omkring 65kg i SP250 ?

2004 års vinnare Filip Backlund vägde typ ?


Typ 54kg Backlund.
 
Treble skrev:
Är det någon här inne som kör utan oljepump på sin 250?
Plockade ut vevven i helgen för renovering o balansering, då såg jag att där var oljehåll direkt in på lagren.
Har hört om en del som kör utan medans andra säger att man inte kan köra så. Någon som kan rentvätta detta? :va

MVH David


Enligt Suzuki:s kithandbok som var till RGV250 så står det där att motorn kan köras antingen med oljepumpen eller med olja blandad i bensinen till racing. Är Suzuki som tillverkat motorn till RS250 så dom borde veta tycker man.

Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i blocket men antingen går det bara oljesmörjning till 2 av 3 lager i veven eller så var det att det bara sitter 2 hål i blocket till att smörja lagerna. Hur det tredje lagret får smörjning kommer jag inte ihåg? Men med oljepumpen så får man även trycksatt smörjning av kolvarna.

Tar man bort oljesmörjningen från pumpen på en SP-hoj så måste man enligt reglementet låta både pumpen och oljebehållaren sitta kvar!
 
På vägen hem från Falken så jiddrade Axxexs om att det kommit en ny SP-hoj i form av en diesel. Någon som har en länk till den, bilder etc.?

//oscar
 
oscar skrev:
På vägen hem från Falken så jiddrade Axxexs om att det kommit en ny SP-hoj i form av en diesel. Någon som har en länk till den, bilder etc.?

//oscar

Det går rykten om att aprilia tänker slänga in en av sina mindre twinnar 450, 500 eller 550 i 250 chassit. Framförallt skriker amerikanska marknaden efter en sådan. Men hur långt projektet är gånget, det vet nog bara aprilia..
Men helt klart skulle det vara en intressant med en riktig entypsklass!

/JPS
 
Wohha, porr. Jag körde 250 för första gången idag hemma på gatan.
När jag sen satte mig på min 400a kändes det som en stor customhoj..

Nu ska jag bara försöka mecka bort raceväxlingen också.
Kan Guru-Jörgen kanske beskriva noggrant här i tråden hur man gjorde och gärna rita någon fin bild i paint också ?

Ingen ifrån Stockholm eller närliggande län som ska köra på Falken?
 
Hoppas du förstår av den här bilden hur man ändrar växlingslägena.
 

Bifogat

  • 100_1289q.JPG
    100_1289q.JPG
    73.8 KB · Visningar: 137
Axxexs skrev:
Hoppas du förstår av den här bilden hur man ändrar växlingslägena.

Jag hoppas jag hajjar. Det är en grej som ska ner istället för upp. Hur det går återstår att se. Tack snälla för bilden iallafall, kalas!
 
Axxexs skrev:
Enligt Suzuki:s kithandbok som var till RGV250 så står det där att motorn kan köras antingen med oljepumpen eller med olja blandad i bensinen till racing. Är Suzuki som tillverkat motorn till RS250 så dom borde veta tycker man.

Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i blocket men antingen går det bara oljesmörjning till 2 av 3 lager i veven eller så var det att det bara sitter 2 hål i blocket till att smörja lagerna. Hur det tredje lagret får smörjning kommer jag inte ihåg? Men med oljepumpen så får man även trycksatt smörjning av kolvarna.

Tar man bort oljesmörjningen från pumpen på en SP-hoj så måste man enligt reglementet låta både pumpen och oljebehållaren sitta kvar!



Det är två hål som smörjer mittlagret och "svänghjuls lagret". De andra lagret får lite smöjning från växellådsoljan där kopplingen sitter.
Hur har du löst de med att byta mitt lagret? Enligt beställnings nummrena finns där inget lager där :va
Såg att du hade nån handbok, till vilken hoj? Har du den på dator eller Bokform?

MVH David
 
Treble skrev:
Det är två hål som smörjer mittlagret och "svänghjuls lagret". De andra lagret får lite smöjning från växellådsoljan där kopplingen sitter.
Hur har du löst de med att byta mitt lagret? Enligt beställnings nummrena finns där inget lager där :va
Såg att du hade nån handbok, till vilken hoj? Har du den på dator eller Bokform?

MVH David


Ska man byta mittenlagret på veven så måste man köpa hela mittenpartiet av veven. Samma gäller om man bara behöver byta packboxen där.

Har haft handböcker till RGV250,RS250 och Kit-boken till RGV250 men lämnat iväg dom när dom hojarna såldes. Har för mig att det går att ladde ner från ett engelsk rgv-forum.

Tror inte att veven får smörjning från växellådsoljan? Sitter ju en yttre packbox på veven där.
 
Axxexs skrev:
Ska man byta mittenlagret på veven så måste man köpa hela mittenpartiet av veven. Samma gäller om man bara behöver byta packboxen där.

Har haft handböcker till RGV250,RS250 och Kit-boken till RGV250 men lämnat iväg dom när dom hojarna såldes. Har för mig att det går att ladde ner från ett engelsk rgv-forum.

Tror inte att veven får smörjning från växellådsoljan? Sitter ju en yttre packbox på veven där.


De e så pass! Men de är ju inte bra, de går ju inte o lösa ett sånt mitt parti! Kostar en förmögenhet.
Okej, jag får leta upp någon sida om du inte kan maila en sida till mig? :banana

Där är ju ingen packbox på utsidan av vevhuset på vevev. den är på insidan.
 
Tack igen Axxexs för beskrivande bild. Vi fixade gatväxling istället, eller rättare sagt, jag hade jobbat 15 timmar i sträck så pappa fick fixa.
Det var väldigt skönt med vanlig växling eftersom jag körde bana idag.

Nu är licensens fixad också och mitt första mål är satt. Att bli snabb.. :rolleyes:
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top