Kunde inte ha sagt det bättre själv....

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
kan ni hjälpa mej, vilken motorcykel ska jag köpa?
är det viktigt att det sitter race däck på, kommer mest fisköra till mc Donald o impa på bruderna
ja det är skitvikitgt.... som någon här på sporthoj skrev för några år sedan... är man inte snabbast på banan måste man vara ballast i depån... eller i ditt fall... vid kiosken...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
ja jag förstår ej varför folk fått för sig att dom måste köpa en motorcykel som alla andra tycker om och inte den dom själva tycker om..
Du har en poäng någonstans där, men det kan ju ändå vara intressant att ta reda på andras upplevelser och åsikter, så man har ett litet större hum om vad det är för slags hoj. Att provköra precis allt och skapa sig en egen uppfattning är ju en jättebra idé, men inte alltid riktigt praktiskt görbart.
 

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Är det coolt att köra en Kawasaki Z800, med fula "gore-tex" byxor när det regnar och är kallt ute ? ??
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Du har en poäng någonstans där, men det kan ju ändå vara intressant att ta reda på andras upplevelser och åsikter, så man har ett litet större hum om vad det är för slags hoj. Att provköra precis allt och skapa sig en egen uppfattning är ju en jättebra idé, men inte alltid riktigt praktiskt görbart.
provkörning är ju subjektivt... det vill säga det som en person tycker är bra kanske inte en annan person tycker är bra. men ja, andras upplevelser kan vara kul att höra. men då kanske man inte ska fråga rätt ut om man ska köpa motorcykel x eller y... utan fråga vad folk tycker om dessa.
men det absolut bästa vore att fråga om folk vet om några typfel eller problem med specifik motorcykel.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nä, baddräkt…

6f3fe60c52e6110b6dce55fa4813884a.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nä, baddräkt…

6f3fe60c52e6110b6dce55fa4813884a.jpg
String-Emil? Blir fan glad av den här bilden! Förr i tiden när Ferrari var ballt och man krökade med polarna i garaget och någon fick för sig att dra på sig en baddräkt och torrgasa motorcykeln! Kudos!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Den ständiga frågan bland gubbarna i moppegrupperna på facebook, "vilken 2t olja ska jag ha".
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Typiskt, jag som hade tänkt fråga expertpanelen om jag behöver byta till vinterluft i däcken nu men det törs jag inte. Ska kolla instruktionsboken istället.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
provkörning är ju subjektivt... det vill säga det som en person tycker är bra kanske inte en annan person tycker är bra. men ja, andras upplevelser kan vara kul att höra. men då kanske man inte ska fråga rätt ut om man ska köpa motorcykel x eller y... utan fråga vad folk tycker om dessa.
men det absolut bästa vore att fråga om folk vet om några typfel eller problem med specifik motorcykel.
Förvisso sant. Men samtidigt så är det ju så att alla hojar är någon form av kompromiss. En R1 är bra att köra bana men kanske inte den bästa på att köra touring. En BMW GS med alla väskor som går att få är fenomenal på touring men kanske inte den bästa om man vill köra bana. Så det kan faktiskt vara av värde att få input från andra vad man anser att hojar har för fördelar och nackdelar och sedan själv försöka välja ut dom alternativ som är vettiga för en själv utifrån hur man själv värderar olika egenskaper.
Ur det perspektivet så är det ju rätt värdelöst om någon bara svarar att "det är en fantastisk hoj" eller "Det är en värdelös hoj" om man inte vet varför denne "någon" svarar just så.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Just det där är ju ett egendomligt fenomen både i mc- och snöskotervärlden..."Den stora massan" måste ju veta mycket bättre än instruktionsboken eller verkstadsmanualen...

Finns den som youtube-video, förresten...?

Klart att en trimmare på youtube med verkstad vet bättre än de japanska tribologi-ingenjörerna hur man kör in en motor.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Den ständiga frågan bland gubbarna i moppegrupperna på facebook, "vilken 2t olja ska jag ha".
Det var lättare förr när det fanns 2t färdigblandad bensin på macken. Fanns kvar i mitten på 90-talet på Statoilmacken som jag jobbade på, undra vad som hände med den lilla pumpen på hjul?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top