Kullagerfråga!!! FORT! (Z eller inte Z)

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Tjoo! Har en liten fråga här. Va inne och köpte dom två sista lagren igår, och bakom kopplingskorgen sitter det original ett 6303Z, men jag fick ett 6303. Gick naturligtvis in igen sa att det va fel, men gubben i kassan sa att den metalltätningen inte gjorde nån nytta och att det funkar lika bra utan. Men jag vill ju veta säkert innan jag skruvar ihop motorn!! Så därför frågar jag här :)

om det är z lager så är lagret slutet altså en plåt eller gummi slutninmg som du lätt kan bända bort med en mattkniv eller liknande så det spelar ingen roll! //Robban

RGmaniac skrev:
om det är z lager så är lagret slutet altså en plåt eller gummi slutninmg som du lätt kan bända bort med en mattkniv eller liknande så det spelar ingen roll! //Robban
Jo jag vet, det ska vara en metalltätning. Och det sitter ett Z original, men det jag köpte var inget Z och då undrar jag om det går bra ändå??

Kan knappast ha någon betydelse om lagret inte har någon sida som kommer i kontakt med världen utanför motorn.
Dessutom har 6303-Z bara skyddsplåt på ena sidan om du inte menar 6303-2Z förståss...

Last edited:
Chefen Alabama skrev:
Kan knappast ha någon betydelse om lagret inte har någon sida som kommer i kontakt med världen utanför motorn.
Dessutom har 6303-Z bara skyddsplåt på ena sidan om du inte menar 6303-2Z förståss...
Ok, nej det borde ju funka tycker jag också. Men varför hade dom plåt där från början för?! Har sett flera små 2-takater som har det. Skyddsplåt heter det ja, tappade ordet :) Ingen tätning asså.

RGmaniac skrev:
Bara ett litet förtydligande, som inte spelar nån roll för ursprungsfrågan men ett lager med gummitätning heter RS. Men oftast 2RS för dubbla gummitätningar.

Saxat ur SKF-katalogen för Z-tätning:

"Denna typ av tätning är tillräcklig för maskiner i torr, dammfri miljö."

Alltså inte speciellt effektiv och lager utan denna bör inte fungera sämre.

Chefen Alabama skrev:
Saxat ur SKF-katalogen för Z-tätning:

"Denna typ av tätning är tillräcklig för maskiner i torr, dammfri miljö."

Alltså inte speciellt effektiv och lager utan denna bör inte fungera sämre.
Nej speciellt torrt är det ju inte :) Men varför sitter det plåt där original på så många motorer?? Konstigt...

Kläm dit lagret du. Borde tom få bättre smörjning. Ingen aning om varför metallbiten sitter där från början.
/u

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...