Kul på tre hjul

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Kopierat från expressen
http://www.expressen.se/motor/1.917912/kul-pa-tre-hjul

715hz7r.jpg


Köra mc på bilkörkort - går det för sig?
Jodå, vi har testat två trehjuliga särlingar som får köras på vanligt B-körkort!


Piaggio MP3 och Bunker-Trike HR 250 Special bjuder båda på en minst sagt annorlunda körupplevelse.
Roligast att köra är utan tvekan den italienskbyggda Piaggion. Den har två hjul tätt placerade fram och ett bak. Det ger en suverän stabilitet och det går att ta kurvor med bra fart, helt enkelt köregenskaper i absolut toppklass för att vara en skoter. MP3 har dessutom en rapp och pigg motor och det i kombination med automatkoppling ger en komfortabel och säker körning i alla lägen.


Behöver inte doppa fötterna
Synnerligen kraftfulla bromsar, prydlig och överskådlig instrumentering, effektiv parkeringsbroms och skön sittkomfort är andra plus för Piaggion.
Vi gillar också finessen att man kan stå stilla vid rödljus utan att behöva sätta fötterna i marken. Ett knapptryck på styret låser fast stötdämparna fram i upprätt läge och det ger tillräcklig stabilitet.
Vibrationsfria backspeglar, mobiltelefonhållare, generösa bagageutrymmen och en superbra vindruta (tillbehör) noterar vi också på MP3:s pluskonto. Den prydliga instrumenteringen innehåller två runda klockor för fart plus soppa och varvtal. Dessutom finns en digital infodisplay (motortemp, yttertemp, tripp). På minussidan lägger vi att centralstöd saknas och avsaknad av ABS.


Fräckt utseende
Spanskbyggda Bunker-Trike HR 250 Special är, som namnet säger, en äkta trike. Det betyder en trehjulig mc med två hjul bak och ett fram. Utseendemässigt är den betydligt fräckare än Piaggion. Att köra Bunker-Triken är också en kul upplevelse även om vi inte upplever samma stabilitet som med MP3:n. Spanjoren är oerhört direktstyrd och det betyder att man får passa sig och inte ta i för mycket. Men man sitter bra, körställningen är minst sagt avslappnad och vändradien bekvämt liten.
Bromsarna har ett hyggligt bett medan parkeringsbromsen på vårt testex var rena skämtet, den höll knappt sig själv.


Trött motor
Motorn, en beprövad och bränslesnål Viragoliknande 250:a, känns rätt trött. Hur vi än bar oss åt kom farten inte upp i mer än 80 km/tim – och fortare än så bör man nog heller inte köra Bunker-Triken, med tanke på vägegenskaperna.
Växellådan är manuell, en ganska oprecis anrättning där svårigheterna att hitta friläget var betydande. Irriterade liksom en del av detaljfinishen som bjöd på ruckliga reglage och sladdriga pedaler. Men backväxel gillar vi, mycket praktiskt.
Instrumenteringen är enklast tänkbara, en rund klocka för fart.
Vilken av dessa udda hojar väljer vi då? Tja, handlar det om körglädje, stabilitet och säkerhet så vinner Piaggion överlägset. Sen är det det här med utseende. Där är vi kluvna men nog är Bunker-Triken fräckast att cruisa runt med…

Kopierat från expressen
http://www.expressen.se/motor/1.917912/kul-pa-tre-hjul
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top