Kul på tre hjul

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Kopierat från expressen
http://www.expressen.se/motor/1.917912/kul-pa-tre-hjul

715hz7r.jpg


Köra mc på bilkörkort - går det för sig?
Jodå, vi har testat två trehjuliga särlingar som får köras på vanligt B-körkort!


Piaggio MP3 och Bunker-Trike HR 250 Special bjuder båda på en minst sagt annorlunda körupplevelse.
Roligast att köra är utan tvekan den italienskbyggda Piaggion. Den har två hjul tätt placerade fram och ett bak. Det ger en suverän stabilitet och det går att ta kurvor med bra fart, helt enkelt köregenskaper i absolut toppklass för att vara en skoter. MP3 har dessutom en rapp och pigg motor och det i kombination med automatkoppling ger en komfortabel och säker körning i alla lägen.


Behöver inte doppa fötterna
Synnerligen kraftfulla bromsar, prydlig och överskådlig instrumentering, effektiv parkeringsbroms och skön sittkomfort är andra plus för Piaggion.
Vi gillar också finessen att man kan stå stilla vid rödljus utan att behöva sätta fötterna i marken. Ett knapptryck på styret låser fast stötdämparna fram i upprätt läge och det ger tillräcklig stabilitet.
Vibrationsfria backspeglar, mobiltelefonhållare, generösa bagageutrymmen och en superbra vindruta (tillbehör) noterar vi också på MP3:s pluskonto. Den prydliga instrumenteringen innehåller två runda klockor för fart plus soppa och varvtal. Dessutom finns en digital infodisplay (motortemp, yttertemp, tripp). På minussidan lägger vi att centralstöd saknas och avsaknad av ABS.


Fräckt utseende
Spanskbyggda Bunker-Trike HR 250 Special är, som namnet säger, en äkta trike. Det betyder en trehjulig mc med två hjul bak och ett fram. Utseendemässigt är den betydligt fräckare än Piaggion. Att köra Bunker-Triken är också en kul upplevelse även om vi inte upplever samma stabilitet som med MP3:n. Spanjoren är oerhört direktstyrd och det betyder att man får passa sig och inte ta i för mycket. Men man sitter bra, körställningen är minst sagt avslappnad och vändradien bekvämt liten.
Bromsarna har ett hyggligt bett medan parkeringsbromsen på vårt testex var rena skämtet, den höll knappt sig själv.


Trött motor
Motorn, en beprövad och bränslesnål Viragoliknande 250:a, känns rätt trött. Hur vi än bar oss åt kom farten inte upp i mer än 80 km/tim – och fortare än så bör man nog heller inte köra Bunker-Triken, med tanke på vägegenskaperna.
Växellådan är manuell, en ganska oprecis anrättning där svårigheterna att hitta friläget var betydande. Irriterade liksom en del av detaljfinishen som bjöd på ruckliga reglage och sladdriga pedaler. Men backväxel gillar vi, mycket praktiskt.
Instrumenteringen är enklast tänkbara, en rund klocka för fart.
Vilken av dessa udda hojar väljer vi då? Tja, handlar det om körglädje, stabilitet och säkerhet så vinner Piaggion överlägset. Sen är det det här med utseende. Där är vi kluvna men nog är Bunker-Triken fräckast att cruisa runt med…

Kopierat från expressen
http://www.expressen.se/motor/1.917912/kul-pa-tre-hjul
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top