Kuggade uppkörningen

Vambyte

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2023
Hoj
2000 Suzuki SV650S
Hallå gottfolk! Tänkte bara dela med mig om min uppkörning idag.
Lågfartsbanan som jag var mest nervös inför gick som smort, och likadant högfartsbanan med enda problemet att jag missade en kona så fick köra igen.

Sen var det dags för inbromsningen från 70 å jag tänkte fan snart är kortet i fickan. Dock gick det neråt härifrån (bokstavligen). Gasade upp och gjorde mig redo, men sen lyckades jag låsa framhjulet och gjorde en lowside. Såklart någon brist i min bromsning, men regnet hjälpte inte sån mycket. Tror att nerverna gjorde att jag drog i lite för hårt, men men.

Ändå tacksam att jag vet att jag har brister gällande bromsningen, att jag borde ta det lugnare när det regnar, och att det hände på ett kontrollerat område. Sen skadade jag mig inte heller, förutom lite ömhet i armen och knäskålen. Cykeln är också okej (tack för kraschpuckar :kär), men undantaget av lite avbruten vindkåpa och helt söndersliten högerspegel, men dem har jag ändå tänkt byta så blir nog bra.

Har bokat ny tid och får öva upp bromsningen tills alla hjärnspöken släpper. Känner mig fortfarande peppad att ta kortet, så känns bra :hihi
 
När jag har folk som övningskör för mig brukar jag visa att det går att bromsa upp hojen på framhjulet i regn, för att det är bättre att bromsa ordentligt än att köra in i saker. Men samtidigt ska man ju helst undvika att behöva bromsa så hårt, särskilt i regn då det kan vara spill på asfalten som gör den såphal i regn.
Så, du behöver nog träna på bromsteknik om det inte var massa spill på övningsbanan som gjorde den hal i regnet. Bromsning är något av det viktigaste att vara bra på på hojen.
 
Träna rätt och mycket, så kommer det bli bra...

1. släpp gasen strax innan inbromsningen, så motorcykeln motorbromsar och flyttar tyngden framåt
2. Sitt rakt upp med armarna sträckta och tryck ifrån
3. Kör rakt under hela bromsningen (extra viktigt om man saknar ABS)
4. Börja inbromsningen med lite tryck, så alltmer vikt flyttas framåt och öka trycket på handtaget sen. Klämmer man till för hårt för snabbt, får man inte samma marktryck och däcket tappar fäste. Tänk på punkt 2 och 3 under inbromsningen.
 
Träna rätt och mycket, så kommer det bli bra...

1. släpp gasen strax innan inbromsningen, så motorcykeln motorbromsar och flyttar tyngden framåt
2. Sitt rakt upp med armarna sträckta och tryck ifrån
3. Kör rakt under hela bromsningen (extra viktigt om man saknar ABS)
4. Börja inbromsningen med lite tryck, så alltmer vikt flyttas framåt och öka trycket på handtaget sen. Klämmer man till för hårt för snabbt, får man inte samma marktryck och däcket tappar fäste. Tänk på punkt 2 och 3 under inbromsningen.
Det där är ju det sämsta man kan göra, då överför man ju all vikt på framhjulet, vilket ökar risken för att det släpper. Man ska ju förankra benen i tanken och stabilisera överkroppen med bukmuskulaturen. Armbågarna ska ju i praktiken kunna hänga och dingla under inbromsningen.

Man vill ju sänka tyngdpunkten, få fjädringen att sätta sig, och minska trycket på framhjulet, dvs inleda bromsningen med bakbromsen.
 
Det där är ju det sämsta man kan göra, då överför man ju all vikt på framhjulet, vilket ökar risken för att det släpper. Man ska ju förankra benen i tanken och stabilisera överkroppen med bukmuskulaturen. Armbågarna ska ju i praktiken kunna hänga och dingla under inbromsningen.

Man vill ju sänka tyngdpunkten, få fjädringen att sätta sig, och minska trycket på framhjulet, dvs inleda bromsningen med bakbromsen.
Men hyfsat bra råd för en Stoopie? (kanske inte men ändå)
 
Kuggade i dag. Andra uppkörningen. Vid den första hade halvljuset pajat utan att jag märkte det, så det var hejdå direkt i stort sett. Efter två månaders väntan körde jag upp idag och allt gick utmärkt på manöverbanan. Men traffikkörningen, som jag tyckte gick helt ok var tydligen inte lika bra. Vid en sväng från landsväg till grusväg tog jag ut svängen en smula på den tomma landsvägen så att jag skulle komma in så direkt som möjligt utan att tappa något grepp. Men nej, icke tillåtet. Sen var min körplacering inte top notch enligt uppkörningsmannen, och då jag körde över ett övergångsställe där en fotgängare började gå på andra sidan. Detta var något som min lärare sagt var ok två dagar innan, men visst, att stanna hade nog varit bättre.

Riktigt trist att kugga, men inte lika trist som första gången. Grusvägen tycker jag är löjlig, men det andra kan jag väl förstå. En uppkörning är bokad i helgen på en annan ort (som jag inte heller känner till), och jag hoppas att det går hyggligt.

Om någon har något tips om Vänersborg skulle det vara mycket uppskattat, och jag hoppas att undertecknad kommer skriva några poster med gladare stämning i framtiden, och ta del av forumet och hobbyn.

/WK
 
Förresten, det var tråkigt att du vurpade på uppkörningen. Hände samma sak med mig när jag tränade på bromsprovet en gång. Men några blåmärken är nog värd läxan. Man får ju trots att ha lite fingertoppskänsla när man inte har abs.
 
Det säkraste att göra om man vill klara kortet på första försöket är komma i en limousine med svarta rutor och stiga ur i vit smoking, vitsvarta lackskor och ha något som putar i armhålan. Inifrån limousinen ska ledmotovet till gudfadern spelas lite diskret varvat med lite småhetsig dialog på italienska. För extra effekt kan man låta nån polare eller statist ligga i skuffen och banka på bakluckan samtidigt som han försöker läsa fader vår med en strumpa i munnen. Detta ska enligt säkra källor väsentligt korta ner körkortsprocessen. Mycket nöje!
 
Kuggade i dag. Andra uppkörningen. Vid den första hade halvljuset pajat utan att jag märkte det, så det var hejdå direkt i stort sett. Efter två månaders väntan körde jag upp idag och allt gick utmärkt på manöverbanan. Men traffikkörningen, som jag tyckte gick helt ok var tydligen inte lika bra. Vid en sväng från landsväg till grusväg tog jag ut svängen en smula på den tomma landsvägen så att jag skulle komma in så direkt som möjligt utan att tappa något grepp. Men nej, icke tillåtet. Sen var min körplacering inte top notch enligt uppkörningsmannen, och då jag körde över ett övergångsställe där en fotgängare började gå på andra sidan. Detta var något som min lärare sagt var ok två dagar innan, men visst, att stanna hade nog varit bättre.

Riktigt trist att kugga, men inte lika trist som första gången. Grusvägen tycker jag är löjlig, men det andra kan jag väl förstå. En uppkörning är bokad i helgen på en annan ort (som jag inte heller känner till), och jag hoppas att det går hyggligt.

Om någon har något tips om Vänersborg skulle det vara mycket uppskattat, och jag hoppas att undertecknad kommer skriva några poster med gladare stämning i framtiden, och ta del av forumet och hobbyn.

/WK
Om du skall ut på Rv.45 från Trafikverket och ska norrut, så är påfarten lite stygg.
1692935842665.png

Precis där, så nyper kurvan och du kommer bli straffad om du inte ligger rätt in och tappar helt fart ut på vägen, där du måste vrida på rejält för att komma upp i samma hastighet som dina medtrafikanter som kör väl i 100 eller något. Vrid på - det ingår i vad du skall kunna sen.

Om de vill att du skall visa position på vägen, så kommer du tas upp till;
1692936013318.png

Där kommer du också behöva ligga rätt, det svänger på den vägen och minst 2 kurvor nyper mer än du tror i ingången. Kör den innan uppkörningen så att du vet hur du behöver ligga - ta den med bilen om det behövs, men bara så att du har en aning.

Har du koll på motstyrningen? Då löser du det, annars så kommer du gå brett och dina högerkurvor som nyper följs av vänsterkurvor vid båda tillfällen som gör att det finns väldigt rimliga anledningar att kugga, så du får chansen att öva mer på de moment som krävs för att placera dig rätt.

Tänk bred ingång och tighta till kring mitten för att få det flyt du behöver på den vägen.

Lycka till!
 
Om du skall ut på Rv.45 från Trafikverket och ska norrut, så är påfarten lite stygg.
View attachment 488794

Precis där, så nyper kurvan och du kommer bli straffad om du inte ligger rätt in och tappar helt fart ut på vägen, där du måste vrida på rejält för att komma upp i samma hastighet som dina medtrafikanter som kör väl i 100 eller något. Vrid på - det ingår i vad du skall kunna sen.

Om de vill att du skall visa position på vägen, så kommer du tas upp till;
View attachment 488795

Där kommer du också behöva ligga rätt, det svänger på den vägen och minst 2 kurvor nyper mer än du tror i ingången. Kör den innan uppkörningen så att du vet hur du behöver ligga - ta den med bilen om det behövs, men bara så att du har en aning.

Har du koll på motstyrningen? Då löser du det, annars så kommer du gå brett och dina högerkurvor som nyper följs av vänsterkurvor vid båda tillfällen som gör att det finns väldigt rimliga anledningar att kugga, så du får chansen att öva mer på de moment som krävs för att placera dig rätt.

Tänk bred ingång och tighta till kring mitten för att få det flyt du behöver på den vägen.

Lycka till!


Bra, konkreta och handfasta råd - och framför allt v a r f ö r de olika momenten är viktiga.
 
Om du skall ut på Rv.45 från Trafikverket och ska norrut, så är påfarten lite stygg.
View attachment 488794

Precis där, så nyper kurvan och du kommer bli straffad om du inte ligger rätt in och tappar helt fart ut på vägen, där du måste vrida på rejält för att komma upp i samma hastighet som dina medtrafikanter som kör väl i 100 eller något. Vrid på - det ingår i vad du skall kunna sen.

Om de vill att du skall visa position på vägen, så kommer du tas upp till;
View attachment 488795

Där kommer du också behöva ligga rätt, det svänger på den vägen och minst 2 kurvor nyper mer än du tror i ingången. Kör den innan uppkörningen så att du vet hur du behöver ligga - ta den med bilen om det behövs, men bara så att du har en aning.

Har du koll på motstyrningen? Då löser du det, annars så kommer du gå brett och dina högerkurvor som nyper följs av vänsterkurvor vid båda tillfällen som gör att det finns väldigt rimliga anledningar att kugga, så du får chansen att öva mer på de moment som krävs för att placera dig rätt.

Tänk bred ingång och tighta till kring mitten för att få det flyt du behöver på den vägen.

Lycka till!

Snyggt! Det där är nät-coachning at its finest!
 
Tack så jättemycket! Ska försöka komma ihåg det där, och tänka på placering i rondeller och stadstrafik. Det är så lätt att glömma när man har fokus på tusen andra grejer också :3freak :)
 
Har någon några tacksamma sista minuten tips eller råd? Anmärkningar förra gången var i stort sett bara placering i korsningar och rondeller, så jag vet hur jag kan åtgärda problemen. Men det är mycket att hålla koll på när man ska kolla på skyltar i en främmande stad också.
 
Har någon några tacksamma sista minuten tips eller råd? Anmärkningar förra gången var i stort sett bara placering i korsningar och rondeller, så jag vet hur jag kan åtgärda problemen. Men det är mycket att hålla koll på när man ska kolla på skyltar i en främmande stad också.
Ta dig tid att åka dit och köra runt i stan i förväg och titta efter knepiga situationer som kan uppstå.
I övrigt, slappna av, upp med blicken och kör snyggt.
 
  • Gilla
Reaktioner: W_K
Klantade mig tyvärr vid den markerade påfarten till motorvägen. Gasade på så gott det gick men det kom en bil snabbt som körde bredvid mig när jag skulle svängt in. Så var tvungen att köra på väggrenen en smula. Borde bromsat ned och låtit han köra förbi, men bilisten gjorde det inte lätt för mig att köra ut. Dock gick allt bra som tidigare gick dåligt på förra uppkörningen. Tack för råden jag uppskattar det. Regnade så in i helvete också med pölar på manöverbanan. Mesiga bromsar och en smärre framhjulslåsning, men gick vidare till trafiken iaf. Frustrerande, men det är väl bara att köra på igen (eller sälja fanskapet och ge upp)
 
Klantade mig tyvärr vid den markerade påfarten till motorvägen. Gasade på så gott det gick men det kom en bil snabbt som körde bredvid mig när jag skulle svängt in. Så var tvungen att köra på väggrenen en smula. Borde bromsat ned och låtit han köra förbi, men bilisten gjorde det inte lätt för mig att köra ut. Dock gick allt bra som tidigare gick dåligt på förra uppkörningen. Tack för råden jag uppskattar det. Regnade så in i helvete också med pölar på manöverbanan. Mesiga bromsar och en smärre framhjulslåsning, men gick vidare till trafiken iaf. Frustrerande, men det är väl bara att köra på igen (eller sälja fanskapet och ge upp)
Du har kommit så långt att du kan köra. Lyssna inte längre på "goda råd"! Det blir mer som snurrar i skallen din även om dom är omtänksamma. Kör nu, bara kör såsom du nog innerst inne vet att du kan. Ser fram emot ditt nästa inlägg med körkortet i hand ?
 
  • Hjärta
Reaktioner: W_K
Klantade mig tyvärr vid den markerade påfarten till motorvägen. Gasade på så gott det gick men det kom en bil snabbt som körde bredvid mig när jag skulle svängt in. Så var tvungen att köra på väggrenen en smula. Borde bromsat ned och låtit han köra förbi, men bilisten gjorde det inte lätt för mig att köra ut. Dock gick allt bra som tidigare gick dåligt på förra uppkörningen. Tack för råden jag uppskattar det. Regnade så in i helvete också med pölar på manöverbanan. Mesiga bromsar och en smärre framhjulslåsning, men gick vidare till trafiken iaf. Frustrerande, men det är väl bara att köra på igen (eller sälja fanskapet och ge upp)
Lite bättre uppsyn på trafiken, men du verkar ju kunna köra iaf så bara att ge sig på't igen. Och du, det är skitskön känsla att få godkännandet. Lätt värt några försök till åtminstone. Men skulle jag gissa hejvilt tror jag du tar det nästa gång.
 
  • Gilla
Reaktioner: W_K
Bara pååt igen.
Ha nästa sommar i skallen och måla upp sköna bilder när du cruisar genom sommarkvällen. Du kommer fixa det galant och bränner du nästa gång är det bara testa igen, trägen vinner. Har en dotter som brände uppkörningen 3ggr men den fjärde blev det glädjetårar?.
 
  • Gilla
Reaktioner: W_K
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top