Kuggade uppkörningen HÅRT!

Känner igen mig! Kuggade två gånger själv. Kändes ingevidare alls. Men glädjen var trippel när jag lyckades. Ge inte upp!

Visst är själva manövrerna långt från normal trafikhantering av hojen. MEN som flera insiktsfulla redan påpekat, det är ett sätt att bedöma hur väl en aspirant kan manövrera fordonet. Vi kan sätta tant Elsa 70 år rätt upp och ner på en hoj efter tio minuters instruktion och hon kommer att kunna köra rakt fram utan större problem - antagligen bromsa och svänga också. Men räcker det?

tant elsa får redan köra (om hon har bilkort)

jag gjorde ungefär desamma, fast på högfarten, drog i handbromsen för hårt och vobbla omkull på övningen innan:( lagomt spänd man var när man stod och vänta på att det var ens tur men allt gick kanon förutom ett motorstopp som jag löste kanon :D

Men den är ju helt världsfrånvänd. Hur många har använt sig av det man övar på i lågfartskörningen eller garagesvängen i verkliga livet? Ingen för det är helt irrelevant för mc-körnning i trafik.
Jag använder båda momenten (om än inte den fulla garagevändningen) i stort sett dagligen då jag tråcklar mig igenom rusningstrafiken i centrala Stockholm.

Bra att du skriver av dig lite. Gör susen för den mentala biten =)
Nästa gång är det inte lika nervöst och du kan inte heller misslyckas grövre ( iom att du kuggade denna gången ). Jag hade satt en hundralapp på att du fixar det nästa gång =)

Jag använder båda momenten (om än inte den fulla garagevändningen) i stort sett dagligen då jag tråcklar mig igenom rusningstrafiken i centrala Stockholm.
Och du håller dig vinn om att köra jääättesakta och inte sätta ner fötterna om du behöver det?

Och du håller dig vinn om att köra jääättesakta och inte sätta ner fötterna om du behöver det?
Japp! Fungerar mycket smidigare och med bättre balans om man inte paddlar som en desperat anka. Är det rejäl köbildning (typ trafiken står helt still) så kan det ibland vara frågan om flera kilometers krypkörning. Då fungerar det bättre med fötterna på fotpinnarna.

P.S. Självklart sätter jag ner fötterna om jag blir tvungen att stanna. Annars så ser det ju rätt fånigt ut när man ramlar omkull. :)

Last edited:
Ja, min körlärare sa "kör på tomgången så gasar du bara upp lite när du behöver det".. Jag tolkade det som att instruktören kan bli lack om man gasar genom hela banan men det är alltså ok? Isf gör jag givetvis det nästa gång :yoparty

Så länge du visar att du har kontroll över cykeln så spelar det ingen roll hur man gör...sa min lärare iaf..och han lärde mig den principen att hellre pumpa på med gasen för att hålla varv, så man kan slira sig fram med kopplingen..nere på tomgång har man inte mkt att slira med..så mitt råd är ge gas och slira..fan så mkt enklare!!!
Du kommer inte bli kuggad på det är ett som är säkert iaf! Som sagt...så länge du visar att du har kontroll och kan framföra cykeln i lågfart, är saken biff!

jag gjorde ungefär desamma, fast på högfarten, drog i handbromsen för hårt och vobbla omkull på övningen innan:( lagomt spänd man var när man stod och vänta på att det var ens tur men allt gick kanon förutom ett motorstopp som jag löste kanon :D

handbromsen = kryckan då? :va

Last edited:
Men den är ju helt världsfrånvänd. Hur många har använt sig av det man övar på i lågfartskörningen eller garagesvängen i verkliga livet? Ingen för det är helt irrelevant för mc-körnning i trafik.

åh fan...använder det garanterat dagligen i rusningstrafik/parkeing/vändning osv.

Eftersom du säger att det gick bra när du övade "egna kringlor" så kanske du fokuserar på fel koner när du har sådana omkring dig?

Näe, garagevändning och krypkörning är ganska verklighetsfrånvända övningar.

I verkligheten får man sätta ned fötterna, så ofta man vill, man får till och med backa om hojen när man ska vända där det är trångt.

Det sker väldigt få dödsolyckor vid garagevändning och krypkörning i kö, så jag ser inte riktigt varför det skulle vara en så viktig del av uppkörningen.

Visst, det visar på att man har balans, men man behöver inte särskilt mycket balans när väl hojen rullar i hastighet, då behöver man omdöme.

Hur många färskingar har inte uppvisat utmärkt balans på uppkörningen för att köra ihjäl sig en vecka senare för att dom har saknat omdöme och skär blinda kurvor?

Medans en annan förare kanske har dålig balans på sin uppkörning men har utmärkt säkerhetstänkande och omdöme.

Jag vet vem jag vill dela vägbanan med.

I verkligheten får man sätta ned fötterna, så ofta man vill, man får till och med backa om hojen när man ska vända där det är trångt.

WORD! :yoparty

En annan sak jag inte fattar med uppkörningen är manövern i högfartsbanan. I början av banan ska man i 50 väja för en kon utan att slå ner den. Och man får inte släppa på gasen för då blev man underkänd (vilket en av de jag körde upp med blev just p.g.a. det).

Kan någon säga NÅN GÅNG som man inte får släppa på gasen i verkligheten när man möter ett hinder? Det är en självbevarelsedrift att man släpper gasen när man ser katten som springer upp på gatan. Det är ju en säkerhetsinstinkt att man släpper gasen när nånting står mitt på gatan.

Så varför i helvete vill vägverket plocka bort denna instinkt?:mad:

WORD! :yoparty

En annan sak jag inte fattar med uppkörningen är manövern i högfartsbanan. I början av banan ska man i 50 väja för en kon utan att slå ner den. Och man får inte släppa på gasen för då blev man underkänd (vilket en av de jag körde upp med blev just p.g.a. det).

Kan någon säga NÅN GÅNG som man inte får släppa på gasen i verkligheten när man möter ett hinder? Det är en självbevarelsedrift att man släpper gasen när man ser katten som springer upp på gatan. Det är ju en säkerhetsinstinkt att man släpper gasen när nånting står mitt på gatan.

Så varför i helvete vill vägverket plocka bort denna instinkt?:mad:

Vid en undanmanöver el när vägen svänger i normalfallet ska du bibehålla gasen å tom gasa lite till ut ur böjen, skälet är enkelt. Om du släpper gasen vid undanmanövern kommer du ganska säkert att tappa det grepp du har me bakhjulet (fysikens lag) all vikten läggs på framhjulet å hojen styr dit den tycker å inte som du vill.

Jag släppte instinktivt på gasen i en böj som var lite skarpare än jag förutsåg, den resan sluta i diket med stukat självförtroende å plastskador för 20K. Numer gör jag inte om det utan håller lägre hastighet innan å håller jämn gas in i böjen å ökar på väg ut :banana

:banana
Numer gör jag inte om det utan håller lägre hastighet innan å håller jämn gas in i böjen å ökar på väg ut :banana

Med andra ord saktar du hellre ner i förtid än att hålla 50 i en situatin du vet att du kanske inte klarar. Samma sak gällerhögfartsprovet. Om jag vet att det finns risk för att kg måste väja för nåntign tex i en kurva kör jag inte i 50 om det är farligt ;)

Hoppas nån fattae

Last edited:
När man ska bevisa något är det tusen gånger svårare.. min uppkörning för tung är på ONSDAG..

jag kuggade sist jag låste hjulen i 70 km/h... ( Enda som inte hade ABS på uppkörningen, lyckat )

Hoppas att jag blir klar annars vet jag inte om jag klarar pressen mera...

Kan väl iofs vara så att folk är olika men för mig är det konstigt att folk vill skippa uppvärmingen? För mig blir jag bara mer avslappnad och känner att det ju inte är några problem. Sen så är det ju bara att köra, gör man ett misstag bryr sig oftast inte kontrollanten och gör man ett par så får man ju en chans till, så det är bara att slappna av och köra om man vet att man är redo. Sen på bromsprovet så är dom väl inte jättehårda på att man ska bromsa inom nån speciell sträcka, utan mer att den ska vara kontrollerad, så att bromsa så hårt att man låser bromsarna är ju extremt onödigt

Surt, bara bryta ihop och resa sig på 9 :)
Nästa gång sitter den - en gång närmare dragningen - ge inte upp!

tant elsa får redan köra (om hon har bilkort)

Haha, true true.
Borde dock införas att från och med typ 65-70 års ålder så ska man behöva göra test för att se om man kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt. (Gäller väl dock kanske mer bil än motorcykel för äldre).

Näe, garagevändning och krypkörning är ganska verklighetsfrånvända övningar.

Det sker väldigt få dödsolyckor vid garagevändning och krypkörning i kö, så jag ser inte riktigt varför det skulle vara en så viktig del av uppkörningen.

Visst, det visar på att man har balans, men man behöver inte särskilt mycket balans när väl hojen rullar i hastighet, då behöver man omdöme.

Hur många färskingar har inte uppvisat utmärkt balans på uppkörningen för att köra ihjäl sig en vecka senare för att dom har saknat omdöme och skär blinda kurvor?

Medans en annan förare kanske har dålig balans på sin uppkörning men har utmärkt säkerhetstänkande och omdöme.

Jag vet vem jag vill dela vägbanan med.

En intressant sak att reflektera över ang. detta är att det mest verkar vara folk som inte bor i Stockholm som tycker det är onödigt att kunna krypköra :tuttar

Själv hamnar jag titt som tätt mitt i folkmassor med hojen, och då blir det krypkörandet för hela slanten när man puttrar fram med massorna som väller ut från tunnelbanan.

Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey