Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Visst är själva manövrerna långt från normal trafikhantering av hojen. MEN som flera insiktsfulla redan påpekat, det är ett sätt att bedöma hur väl en aspirant kan manövrera fordonet. Vi kan sätta tant Elsa 70 år rätt upp och ner på en hoj efter tio minuters instruktion och hon kommer att kunna köra rakt fram utan större problem - antagligen bromsa och svänga också. Men räcker det?
Jag använder båda momenten (om än inte den fulla garagevändningen) i stort sett dagligen då jag tråcklar mig igenom rusningstrafiken i centrala Stockholm.Men den är ju helt världsfrånvänd. Hur många har använt sig av det man övar på i lågfartskörningen eller garagesvängen i verkliga livet? Ingen för det är helt irrelevant för mc-körnning i trafik.
Och du håller dig vinn om att köra jääättesakta och inte sätta ner fötterna om du behöver det?Jag använder båda momenten (om än inte den fulla garagevändningen) i stort sett dagligen då jag tråcklar mig igenom rusningstrafiken i centrala Stockholm.
Japp! Fungerar mycket smidigare och med bättre balans om man inte paddlar som en desperat anka. Är det rejäl köbildning (typ trafiken står helt still) så kan det ibland vara frågan om flera kilometers krypkörning. Då fungerar det bättre med fötterna på fotpinnarna.Och du håller dig vinn om att köra jääättesakta och inte sätta ner fötterna om du behöver det?
Ja, min körlärare sa "kör på tomgången så gasar du bara upp lite när du behöver det".. Jag tolkade det som att instruktören kan bli lack om man gasar genom hela banan men det är alltså ok? Isf gör jag givetvis det nästa gång![]()
jag gjorde ungefär desamma, fast på högfarten, drog i handbromsen för hårt och vobbla omkull på övningen innanlagomt spänd man var när man stod och vänta på att det var ens tur men allt gick kanon förutom ett motorstopp som jag löste kanon
![]()
Men den är ju helt världsfrånvänd. Hur många har använt sig av det man övar på i lågfartskörningen eller garagesvängen i verkliga livet? Ingen för det är helt irrelevant för mc-körnning i trafik.
I verkligheten får man sätta ned fötterna, så ofta man vill, man får till och med backa om hojen när man ska vända där det är trångt.
WORD!
En annan sak jag inte fattar med uppkörningen är manövern i högfartsbanan. I början av banan ska man i 50 väja för en kon utan att slå ner den. Och man får inte släppa på gasen för då blev man underkänd (vilket en av de jag körde upp med blev just p.g.a. det).
Kan någon säga NÅN GÅNG som man inte får släppa på gasen i verkligheten när man möter ett hinder? Det är en självbevarelsedrift att man släpper gasen när man ser katten som springer upp på gatan. Det är ju en säkerhetsinstinkt att man släpper gasen när nånting står mitt på gatan.
Så varför i helvete vill vägverket plocka bort denna instinkt?![]()
Numer gör jag inte om det utan håller lägre hastighet innan å håller jämn gas in i böjen å ökar på väg ut![]()
tant elsa får redan köra (om hon har bilkort)
Näe, garagevändning och krypkörning är ganska verklighetsfrånvända övningar.
I verkligheten får man sätta ned fötterna, så ofta man vill, man får till och med backa om hojen när man ska vända där det är trångt.
Det sker väldigt få dödsolyckor vid garagevändning och krypkörning i kö, så jag ser inte riktigt varför det skulle vara en så viktig del av uppkörningen.
Visst, det visar på att man har balans, men man behöver inte särskilt mycket balans när väl hojen rullar i hastighet, då behöver man omdöme.
Hur många färskingar har inte uppvisat utmärkt balans på uppkörningen för att köra ihjäl sig en vecka senare för att dom har saknat omdöme och skär blinda kurvor?
Medans en annan förare kanske har dålig balans på sin uppkörning men har utmärkt säkerhetstänkande och omdöme.
Jag vet vem jag vill dela vägbanan med.
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |