Kuggade uppkörningen HÅRT!

Shit happens så tänkte jag när jag missade min först. Nervositeten va så svår att gruset på flygfältet hoppade för att jag skakade så mycket. ;) Iallafall enligt uppkörningsgubben.

Jaja jag missade för han tyckte jag körde för mesigt på landsvägen o grusvägen. Jag tyckte att det va bättre att köra säkert och uppmärksamt.

Andra uppkörningen klarade jag men då fick jag höra att jag gärna får köra lite saktare på landsväg och grusväg.

Min övningskörningslärare skällde ut dom efter noter och la in ett skriftligt klagomål mot att de har olika regler och inte kan komma överrens om sinsemellan vad som gäller.

Tänk på gubben som står där och tittar på dig, men tänk honom utan kläder så blir du mindre nervös och avslappnad. :) Tro mig, det funkade för mig.

Jag gjorde en praktvurpa på min första uppkörning! hoj + självförtroende fick sig en rejäl törn.. men det är bara att komma igen ...det fixar du:-)

Tänk på gubben som står där och tittar på dig, men tänk honom utan kläder så blir du mindre nervös och avslappnad. :) Tro mig, det funkade för mig.

Men tänk om gubbfan har as stor balle och ser våldtäkts benägen ut då..

Då skulle jag bli ännu nervösare.... :gnissla

Jag gjorde en praktvurpa på min första uppkörning! hoj + självförtroende fick sig en rejäl törn.. men det är bara att komma igen ...det fixar du:-)

min åsikt är att de är löjligt med alla banor osv, gör man en liten tabbe så e man ju kuggad, o hur lätt är de inte o klanta sig när man är skitnervös? vilket man är närman kör upp, jag tycker dom borde göra om hela uppkörningssystemet så det inte är så jävla noga eller göra på nått vis så man är mindre nervös,

du jag kan berätta att en snubbe som skulle köra upp samma dag som mig trodde det var superenkelt att ta mckort, han hade för bil och köpt in sig på en bilskola som skulle även kunna lära ut mc.
Han hade ALDRIG suttit på en mc och kunde inte göra ens en säkerhetskontroll så han fick inte ens köra konbanan ;)

och du skippa uppvärmningen, det gjorde jag fast jag är supernoga och vill ha full kontroll.
men det var helt rätt att skippa det för då hade jag samma förtroende som kvällen innan att jag skulle fixa kortet :)

Last edited:
min åsikt är att de är löjligt med alla banor osv, gör man en liten tabbe så e man ju kuggad, o hur lätt är de inte o klanta sig när man är skitnervös? vilket man är närman kör upp, jag tycker dom borde göra om hela uppkörningssystemet så det inte är så jävla noga eller göra på nått vis så man är mindre nervös,

Mycket är personberoende här. Jag fick faktiskt mitt körkort trots att jag inte fixade högfartsbromsdelen. Fick jättesläpp på framhjulet först och bromsade alldeles för lite sedan.. Klarade dock allt annat utan problem. Det är ju en sammantagen bedömning av en människa som har sina fel och brister.
De övriga tre kuggade dock på lite olika saker. Svårt att få det riktigt neutralt och rättvist på det sätt som det hanteras idag.

Kan någon förklara nyttan med garagesvängar och krypkörning utan att sätta ner fötterna?

Mycket är personberoende här. Jag fick faktiskt mitt körkort trots att jag inte fixade högfartsbromsdelen. Fick jättesläpp på framhjulet först och bromsade alldeles för lite sedan.. Klarade dock allt annat utan problem. Det är ju en sammantagen bedömning av en människa som har sina fel och brister.
De övriga tre kuggade dock på lite olika saker. Svårt att få det riktigt neutralt och rättvist på det sätt som det hanteras idag.

precis en inspektör ska se HELA helheten istället för minsta fel man gör...men alla är inte sådana tyvärr.

Kan någon förklara nyttan med garagesvängar och krypkörning utan att sätta ner fötterna?

den enkla anledningen är att du ska VETA att du kan hantera din hoj i ALLA lägen och skrymslen.

Last edited:
Men den är ju helt världsfrånvänd. Hur många har använt sig av det man övar på i lågfartskörningen eller garagesvängen i verkliga livet? Ingen för det är helt irrelevant för mc-körnning i trafik.

Fifan va skönt det var på det glada 90-talet när jag tog kortet. Inga konbanor och skit utan garagevändning åt båda hållen, slalombana som man skulle klara på runt 20 sek (ner mot 15-16 sek gick fint men då gick det mer än 50 på tillbakavägen) och sen bromsprov från 70 och 90.

Dessutom gick kortet på under tusenlappen totalt. :)

Fifan va skönt det var på det glada 90-talet när jag tog kortet. Inga konbanor och skit utan garagevändning åt båda hållen, slalombana som man skulle klara på runt 20 sek (ner mot 15-16 sek gick fint men då gick det mer än 50 på tillbakavägen) och sen bromsprov från 70 och 90.

Dessutom gick kortet på under tusenlappen totalt. :)
Det var samma för mig, men garagvändningen var lika meningslös då som nu.

Men den är ju helt världsfrånvänd. Hur många har använt sig av det man övar på i lågfartskörningen eller garagesvängen i verkliga livet? Ingen för det är helt irrelevant för mc-körnning i trafik.

Man kan ha användning av det när det är trångt ut i depån på en bana, som på molanda ;). Men riktig krypkörning är det inte, går bara sakta...

Liknade sak hände mig när jag körde upp för A-kortet just när jag skulle börja köra lågfartsbanan så vart jag plötsligt hur nervös som helst satte ner foten flera gånger. Instruktören såg väl att man hade balansen och sa åt mig att åka tbx till starten och vänta tills jag kände mig lugn igen. stod och tog det lungt i ca 5min sen körde man det prickfritt.

Jag tror att jag fick någon inre press på mig själv att klara det perfekt då man visste att man kunde det just pga att man kört hoj så länge (Kört hoj sedan man var 5år). Låter som om du har råkat ut för en liknade sak. På det igen så ska du nog se att du klarar det.

Lycka till :tummenupp

Tror iof det här med lågfartsdelarna ändå visar på "viss" kontroll av fordonet. Ponera att uppkörningen bara bestod i ett moment: Att köra i trafik.

Läbbigt för förättaren och oss övriga trafikanter om t.ex. någon privatist som tror sej riva av uppkörningen utan någon som helst koll. Inte visat att dom är kapabla att krypa/bromsa/vända, etc.

Uppköringarna och vägen till körkortet är långt ifrån perfekt. Tack och lov är dock garagevändningen borta.

Visst är själva manövrerna långt från normal trafikhantering av hojen. MEN som flera insiktsfulla redan påpekat, det är ett sätt att bedöma hur väl en aspirant kan manövrera fordonet. Vi kan sätta tant Elsa 70 år rätt upp och ner på en hoj efter tio minuters instruktion och hon kommer att kunna köra rakt fram utan större problem - antagligen bromsa och svänga också. Men räcker det?

Visst är själva manövrerna långt från normal trafikhantering av hojen. MEN som flera insiktsfulla redan påpekat, det är ett sätt att bedöma hur väl en aspirant kan manövrera fordonet. Vi kan sätta tant Elsa 70 år rätt upp och ner på en hoj efter tio minuters instruktion och hon kommer att kunna köra rakt fram utan större problem - antagligen bromsa och svänga också. Men räcker det?
Det måste väl gå att utforma en uppkörning utan krypkörning för vad bevisar det mer än att du kan just krypköra. I trafiken är det ju helt andra saker man vill se att föraren klarar och har kontroll över hoj och trafiksituation - krypfart är ju knappast den farligaste biten. Jag tror dessutom majoriteten av de som är duktiga förare i trafiken, och med bra hojkontroll, är ganska kassa på att krypköra utan att sätta ner fötterna för det behvös inte.

Du kan

Du vet ju om att du kan det där. Du har tränat på det flera gånger tidigare - gör bara som du gör på träningen :tummenupp

Vi ses på vägarna :)

Städde en fråga till transportstyrelsen om körprovet. Kommer att publicera svaret på forumet så snart jag har det. Så här ställde jag frågan:
Hej, jag hör ständigt frågor om de olika delarna i körkortsprovet för MC. Speciellt när det gäller låg-, och högfartsbanorna. Många har synpunkter på vad man vill uppnå då man enl. uppgift aldrig "i verkliga livet" tillämpar den gamla "garagevändningen" eller som nu det man tillämpar i lågfartsbanorna. Så frågan lyder, varför ser banorna ut som dom gör och vad är det man vill uppnå genom att körprovet innehåller dessa delar?
Observera att denna fråga riktar ingen kritik till delarna utan mer en öppen fråga om varför helt enkelt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla