Kuggad Uppkörning (Löjligt...)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I Filippinerna kör stora delar av befolkningen MC och bara ett fåtal kör bil de flesta kör iofs inte alls utan åker. Körkort för man efter en veckas kurs på tiotalet timmar och ingen verkar lära sig nåt om hur man lämpligtvis placerar sig. De flesta ligger och såsar i vänsterfilen där det är tvåfiligt med resultatet att de flesta kör om till höger. Högerfilen blir dessutom ofta blockerad av parkerade fordon vilket bidrar till att lata förare använder vänsterfilen och högerfilen blir en slags omkörningsfil.

Motocyklarna placerar sig ibland som moppefuckon långt till höger, ibland slickar det mittlinjen ungefär i vänster hjulspår för bilarna. Endast ett fåtal lägger sig mitt i filen.

Här pratar vi om vilda västern där 90% av förarna verkar tro dom kör någon slags tävling, så vad händer när någon ligger lite långt till höger i vänsterfilen? Jo, det kommer en idiot med stor SUV och trycker sig om, han ryms ju nästan i samma fil...

Ligger en MC långt till vänster i vänsterfilen så sker samma sak till höger om MC-föraren och han blir farligt nära mötande trafik.

Många saknar dessutom backspeglar.

Nu till en anekdot, jag kommer körandes i en stor Hilux, och hamnar bakom en MC med passagerare som i låg fart ligger långt till höger i vänsterfilen, nästan på linjen mellan filerna. Vi möter andra fordon hela tiden så jag kan inte köra om till vänster utan att hamna mot mötande trafik.
Efter en stund tröttnar jag på att ligga bakom honom där han blockerar nästan två filbredder med en liten MC, så jag tutar till lite lätt för att uppmärksamma honom om att här kommer jag, och börjar köra om honom i högerfilen.
Hans reaktion på tutan är att han kastar sin motorcykel åt höger och därmed nästan blir påkörd bakifrån av mig.

Kanske ett mindre sannolikt scenario i Sverige men varför lämna utrymme för att det ska kunna ske? Ligg mitt i filen eller åtminstone nära mitten så är det ingen tvekan för bilarna om var det kan köra om så slipper man sånt. Och kör man långsamt på fyrfilig väg så lämna en fil ledig för bakomvarande att köra om istället för att blockera en och en halv fil och göra det till en ren slump var man blir omkörd, kanske i värsta fall en idiot på varje sida för att man inte är tydlig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Allvarligt? Finns det motorcyklister som inte fattar meningen med ”garagesväng”?

Det är en benämning på en övning som snabbt visar poängen med kopplingskontroll och balans, inte en uppmaning att vända inne i garaget...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Ja, de allra flesta ser den som om det vore ett självändamål. Nästan ingen begriper att det bara var en kontroll på andra färdigheter, troligen för att man sitter fast i att man hade så svårt för den. Visst kunde man nog hittat på ett annat test, men antagligen hade reaktionen varit densamma så länge svårighetsgraden varit på samma nivå... :dummer

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Allvarligt? Finns det motorcyklister som inte fattar meningen med ”garagesväng”?

Det är en benämning på en övning som snabbt visar poängen med kopplingskontroll och balans...

...kinetisk förståelse och (själv)förtroende i samspelet med hoj, underlag och väderlek.

Även jag förvånas över att så många låser in på "vem vänder i ett garage?" och inte ser de många bottnarna i övningen.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Min körlärare (1990-tal...) sade till mig att köra "c:a 60 ut % från vägrenen". Alltså något till vänster om mitten.

2. För att ingen-ingen-ingen bilförare skulle få för sig att tränga sig fram i samma fil som mc:n. Vilket i teorin skulle kunna ske om man låg för långt till höger, "a la moppe style".

Va!? det är väl bara lite hederlig lane-splitting
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tror att du och många andra missförstår varför jag (och många andra) är kritiska till garagesvängen. Jag har aldrig sagt att det är ett för svårt moment, jag har bara sagt att jag tycker att det är ett irrelevant moment.

Irrelevant...?

Eller som redan påpekats - ett enkelt prov som på tio sekunder avslöjar om eleven har någorlunda balans och kontroll eller om eleven INTE har balans och kontroll...?

När blev balans och kontroll i så fall irrelevant för motorcykelkörning...?

Eftersom du kuggade på just detta prov så är det lätt att förstå din inställning, men se till exempel på hur vi utbildar våra stridspiloter eller piloter i allmänhet. Varför tror du att man börjar med att sålla ut lämpliga kandidater medelst koordinations- och koncentrationsprover vid ett skrivbord...? De kommer ju rimligtvis inte att manövrera sitt flygplan genom att lösa labyrinter eller rebusar sittandes vid ett skrivbord...?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vet inte om jag håller med om att garagevändning är nödvändigt fast jag vet egentligen inte exakt vad det innebär men det sades att vändningen var sjukt tight och att det krävdes fullt styrutslag. Hur bred var den?

Jag övade på att köra runt i cirklar och åttor med fullt styrutslag även fast garagevändning var borttagen 2011 då jag körde upp och för något år sedan tog de bort den svårare av de två konbanor som fanns. Den svårare fick jag och krävde bl.a. en vändning inom 4x4 meter om jag minns rätt.
Detta kanske var samma garagevändning fast en del av konbanan?

Även om jag behärskar eller behärskade (???) garagevändning med fullt styrutslag så ser jag inte att det har något med min övriga körteknik att göra. Jag kan inte heller se några moment i trafiken som verkligen kräver denna balans. Att kunna köra supersakta med fullt styrutslag är en sak för sig, det visar att du kan just det momentet och inget annat. Bra balans och kontroll vid denna låga hastighet krävs fortfarande men det gäller inte lika skarpa svängar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Irrelevant...?

Eller som redan påpekats - ett enkelt prov som på tio sekunder avslöjar om eleven har någorlunda balans och kontroll eller om eleven INTE har balans och kontroll...?

När blev balans och kontroll i så fall irrelevant för motorcykelkörning...?

Eftersom du kuggade på just detta prov så är det lätt att förstå din inställning, men se till exempel på hur vi utbildar våra stridspiloter eller piloter i allmänhet. Varför tror du att man börjar med att sålla ut lämpliga kandidater medelst koordinations- och koncentrationsprover vid ett skrivbord...? De kommer ju rimligtvis inte att manövrera sitt flygplan genom att lösa labyrinter eller rebusar sittandes vid ett skrivbord...?

Ja, irrelevant. Balans och körkontroll testas ju redan, både genom lågfartsprov, bromsprov och trafikkörning. Jag tror inte att garagesvängen säger någonting som inte blir uppenbart av helhetsbilden av de övriga övningarna. Balans och kontroll är inte irrelevant, det har jag aldrig sagt. Bara att min personliga uppfattning är att garagesvängen är ett prövningsmoment utan praktisk användbarhet och därför irrelevant för körprovet. Återigen, TS tycks ju hålla med mig om detta då de faktiskt tagit bort momentet.

Om provförrättaren som bedömde min garagesväng hade tittat på helheten hade jag inte blivit underkänd enligt min körskollärare. Hans bedömning var att jag körde lugnt och kontrollerat och med bra balans. Men som av ren reflex eller vad man ska säga så råkade jag nudda marken (inte ens under så lång tid att det gjorde skillnad, det var snarare en nätt släpning i gruset på backen) och då kravet för provet var inga fötter i backen alls så blev jag underkänd utan pardon. Det är det jag menar är irrelevant med det här testet, för det spelar ingen roll hur bra du kör egentligen. Du kan köra som en gud, men touchar du backen med foten av någon som helst anledning blir du underkänd oavsett hur bra resten av provet genomförs. Den typen av nitisk bedömning utan koppling till verkligheten är vad jag motsätter mig. Du kan försöka få det till att jag är en dålig förare hur mycket du vill, det är inte därför jag tycker illa om garagesvängen.

Som före detta helikopterpilot i försvarsmakten så vet jag väldigt väl hur tester och utbildning ser ut där. Det är inte mycket som är jämförbart med garagesvängen om man ser till övningens/provets relevans för saker du faktiskt behöver kunna. De tester jag tagit mig igenom och de övningsmoment jag utfört har på det hela taget känts mycket relevanta för den uppgift jag utfört. Garagesvängen, så som provet är uppbyggt med allt vad bedömningskriterier och övrigt heter, gör det inte. Men om du vill sitta där och spekulera kring saker du inte begriper eller vet ett smack om så var så god, ha så kul :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Garagesvängen fasade jag för när jag tog MC-kortet 1977 (förra seklet ja :hihi). Grejade det och vet inte idag hur egentligen.

Skulle aldrig klara det idag kan jag villigt erkänna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vi kommer uppenbarligen inte längre utan att närma oss glåpord. Jag försöker inte pissa på någon eller läxa upp någon angående garagevändningen, bara påvisa att många fordon som kräver licens också kan innefatta övningar eller prov som inte ter sig självklara för den dagliga utövningen men som lik förbannnat är effektiva.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
garagesväng var väl inte specielt svårt, jag körde upp på en Harley med 10" förlängd framgaffel.
o inte var det något problem att vända runt harley`n inom strecken.
alla bör kunde gå ut o direkt sätta en garagesväng
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Mitt råd... Ge upp nu tjöta och kör hoj istället, se mysiga platser, träffa andra trevliga hojåkare m.m INNAN förbenade vintern nalkas :glömdet
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Va!? det är väl bara lite hederlig lane-splitting
Mja, viss skillnad för mc-föraren.

Om jag lane-splittar under kontrollerade former (i mina ögon kontrollerade former) tycker jag det är ok. Jag får dock vara medveten om att bilisten jag passerar troligen inte har sett mig (i backspeglarna) förrän jag kommer upp jämsides. En liten överraskning för bilföraren kanske - de flesta använder ju sin speglar för lite - men inte värre än så.

Om jag däremot blir omkörd i till vänster i samma fil som jag kör av en bil blir jag skitnervös. Min hoj har två hjul och väger 200 kilo. Min "filgranne" väger 1-2 ton och har fyra hjul. Inget snack om vem som vinner ifall vi stöter emot varandra. Så det är redigt otäckt.

Jag har varit med om det. När jag av ouppmärksamhet drev lite väl långt åt höger blev jag omkörd i samma fil. På en trefilig 70-väg. J*vla otäckt. Hur tänker bilisten när han försöker köra om med sin stora bil i samma fil? (till skillnad från när min lilla mc smiter förbi)

Drograttfylla??
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Slutsats: Alla som vill titulera sig motorcyklist, knutte eller liknande MÅSTE kunna göra en "garagevändning" allt annat är pinsamt :gråta Det handlar om elementär körförmåga, kroppskontroll,
Man måste ta plats i trafiken, annars blir man bokstavligen överkörd :huvet

Var inte så jävla lättkränkta:crash
Sluta gnäll för att Ni blivit underkända på uppkörning, var glada för att någon inser att Ni inte är mogna för körkortet.
Överlevnadsövningarna börjar när körkortet är fixat, då gäller det att vara väl förberedd :tummenupp


( jag var också nervös inför garagevändningen, men fixade det:banana. tror att jag fixar den lättare idag efter många år o mil i sadeln)
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vet inte om jag håller med om att garagevändning är nödvändigt fast jag vet egentligen inte exakt vad det innebär men det sades att vändningen var sjukt tight och att det krävdes fullt styrutslag. Hur bred var den?

Jag övade på att köra runt i cirklar och åttor med fullt styrutslag även fast garagevändning var borttagen 2011 då jag körde upp och för något år sedan tog de bort den svårare av de två konbanor som fanns. Den svårare fick jag och krävde bl.a. en vändning inom 4x4 meter om jag minns rätt.
Detta kanske var samma garagevändning fast en del av konbanan?

Även om jag behärskar eller behärskade (???) garagevändning med fullt styrutslag så ser jag inte att det har något med min övriga körteknik att göra. Jag kan inte heller se några moment i trafiken som verkligen kräver denna balans. Att kunna köra supersakta med fullt styrutslag är en sak för sig, det visar att du kan just det momentet och inget annat. Bra balans och kontroll vid denna låga hastighet krävs fortfarande men det gäller inte lika skarpa svängar.

Garagevändningen är så bred som hojens styrutslag, kanske la de på en halvmeter. Jag körde upp 2012 och då fanns den kvar 100%
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Garagevändningen är så bred som hojens styrutslag, kanske la de på en halvmeter. Jag körde upp 2012 och då fanns den kvar 100%

2012 var garagevändningen borta. Jag körde upp 20110805 och då fanns den nuvarande lågfartsbanan och den andra som dom tog bort typ 2015? Jag fick köra den som dom tog bort. Den var lite tuffare än den nuvarande.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top