KTMs Speedometer

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Hej.

Har en fråga ang speedometer på min 660 -04.

När jag starar hojen så tänder den upp som vanlig, men efter en min på tomgång så slocknar den helt, när jag börjar köra med hojen så tänder den upp igen, när jag stannar och låter den står på tomgång så slocknar den igen.

Ska det vara så?

Metern ska väll vara igång hela tiden när motorn är igång, eller?

//Jason

Jason skrev:
Hej.

När jag starar hojen så tänder den upp som vanlig, men efter en min på tomgång så slocknar den helt, när jag börjar köra med hojen så tänder den upp igen, när jag stannar och låter den står på tomgång så slocknar den igen.

Ska det vara så?

//Jason

min gör osso likadant.

Det ska nog vara så...

Jason skrev:
Hej.

Ska det vara så?

//Jason

Jag tror det skall vara så. Den slocknar efter ett tag om du inte snurrar på framhjulet. Den börjar väl även lysa om man snurrar på hjulet även om motorn är avstängd, har jag för mig?

Min är likadan, dock om man pillar på knappsatsen så tänds den ju upp även med motorn avslagen eller om man snurrar på hjulet. Ska vara så. :tummenupp

philsson skrev:
dock om man pillar på knappsatsen så tänds den ju upp även med motorn avslagen eller om man snurrar på hjulet.

Japp stämmer bra det.

Ok då ska det vara så...
Tack för alla svar...

//Jason

Har du tändningslås på hojen föresten? Jag har för mig att lampan tändes när man gav den matning, (finns 2 matningar, en till belysningen och en annan till själva datorn). Kanske man kan koppla den förbi tändningslåset så att den tänds när du vrider om nykeln. Eller den kanske redan fungerar så, dock kommer den ju släckas sen igen.

philsson skrev:
Har du tändningslås på hojen föresten? Jag har för mig att lampan tändes när man gav den matning, (finns 2 matningar, en till belysningen och en annan till själva datorn). Kanske man kan koppla den förbi tändningslåset så att den tänds när du vrider om nykeln. Eller den kanske redan fungerar så, dock kommer den ju släckas sen igen.

Nä ingen tändningslås...

Jonasson skrev:
Ingen som vet vart man får tag på en speedometer(ktm) beggat till BRA pris?
Jag hittade min på Ebay, sök där det poppar upp ibland, även företag som säljer helt nya på aktion där. :tummenupp

Den drivs ju av ett inbyggt batteri.... Den slocknar när den ej används för att spara ström....Eftersom 660 inte har batteri.....

mr_hman skrev:
Den drivs ju av ett inbyggt batteri.... Den slocknar när den ej används för att spara ström....Eftersom 660 inte har batteri.....
Men 660n har väl en likriktare i elsystemet, för det egna batteriet i instrumenteringen driver inte bakgrundsbelysningen.

660:s speedometer har visst batteri. Hur skulle den annars behålla tiden efter att ha stått avstängd 2 dygn ??..
Har du motorn på tomgång slocknar mätaren efter ngn minut eller 2 , men timräknaren tickar på i det tysta.... Rullar du cykeln bakåt eller framåt , så mätaren får en impuls ifrån magneten i bromsskivan så tänds den igen.

Och JA ! Det ska vara så. Allt enligt manualen..... :fakta

Folkezx9r skrev:
660:s speedometer har visst batteri. Hur skulle den annars behålla tiden efter att ha stått avstängd 2 dygn ??..
Har du motorn på tomgång slocknar mätaren efter ngn minut eller 2 , men timräknaren tickar på i det tysta.... Rullar du cykeln bakåt eller framåt , så mätaren får en impuls ifrån magneten i bromsskivan så tänds den igen.

Och JA ! Det ska vara så. Allt enligt manualen..... :fakta
Sa aldrig att den inte hade batteri, dock drivs inte bakgrundsbelysningen av det inbygda batteriet utan batteriet förser bara själva datorn inte belysningen. Belysningen drivs på 12V från elsystemet.
Hängde inte med på detdär med att timräknaren fortsätter när mätaren har slocknat. :3freak Trodde hela instrumenteringen gick ner i viloläge och att den enbart räknade timmar när hojen rullar, min instrumentering räknar någon sekund när man rullar den men den stannar och den tiden mätaren är igång innan den slocknar när hojen står stilla så räknar den inte någon tid på min hoj i varje fall. Har just den instrumenteringen vi snackar om här.

Hmmm...Nu blev jag osäker på det där med timräknaren :va ... Får nog konsultera manualen när jag slutar jobbet..... Hur som helst så behöver mätaren kontinuerliga impulser ifrån framhjulet för att mätaren ska vara tänd... O batteriet är helt riktigt. Det fungerar bara som minnesbackup , precis som i en dator.

Jonasson skrev:
Najs, vad fick du ge om man får fråga.. ;)
Just den jag köpte hittade jag begagnad för 600kr + frakt (det var det priset aktionen slutade på) för en 04 instrumentering med 630 mil på mätaren. De firmor jag sett som aktionerar ut instrumenteringar aktionerar ut den nya, lite mindre modellen med knappar på framsidan istället för en separat knappsats, vad priset landar på beror på vad aktionen slutar på. Ska försöka rota fram de slutade aktionerna som exempel.

Ett exempel. :tummenupp Säljs med tillhörande givare och knappsats. Dendär rackarns knappsatsen kostar nästan 500kr, givaren tror jag gick loss för 350kr ny.

Last edited:
philsson skrev:
Just den jag köpte hittade jag begagnad för 600kr + frakt (det var det priset aktionen slutade på) för en 04 instrumentering med 630 mil på mätaren. De firmor jag sett som aktionerar ut instrumenteringar aktionerar ut den nya, lite mindre modellen med knappar på framsidan istället för en separat knappsats, vad priset landar på beror på vad aktionen slutar på. Ska försöka rota fram de slutade aktionerna som exempel.

Ett exempel. :tummenupp Säljs med tillhörande givare och knappsats. Dendär rackarns knappsatsen kostar nästan 500kr, givaren tror jag gick loss för 350kr ny.

Bara en fråga till dig som kopplat in en sådan, var tar man signal till timräknare? Tändningen, eller tändlåset? För när jag frågade en husaberghandlare så sade han att de bara funkade med den nyare tändningen (03 eller 04 och nyare). Va han ute och cyklade?

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar