KTMs Speedometer

wheelie82 skrev:
Bara en fråga till dig som kopplat in en sådan, var tar man signal till timräknare? Tändningen, eller tändlåset? För när jag frågade en husaberghandlare så sade han att de bara funkade med den nyare tändningen (03 eller 04 och nyare). Va han ute och cyklade?
Han måste ha menat matningen till själva mätaren dån den kräver likström. Timräkaren börjar ticka så fort du rullar på hjulet så du behöver inte koppla in några elkablar alls förutom givaren vid hjulet för att den ska räkna timmar. Tror det var 03 som husaberg kom med likspänning över hela elsystemet, själv driver jag den direkt ifrån batteriet och det för att försörja instrumentbelysningen som inte fungerar annars.

philsson skrev:
Han måste ha menat matningen till själva mätaren dån den kräver likström. Timräkaren börjar ticka så fort du rullar på hjulet så du behöver inte koppla in några elkablar alls förutom givaren vid hjulet för att den ska räkna timmar. Tror det var 03 som husaberg kom med likspänning över hela elsystemet, själv driver jag den direkt ifrån batteriet och det för att försörja instrumentbelysningen som inte fungerar annars.

Aha ok, så timräknaren går inte på "motortimmar" som jag trodde. Om man bara kör bakhjul blir det inte många timmar :gnissla Skämt åsido, ska nog satsa på en sådan gobit sen..

wheelie82 skrev:
Aha ok, så timräknaren går inte på "motortimmar" som jag trodde. Om man bara kör bakhjul blir det inte många timmar :gnissla Skämt åsido, ska nog satsa på en sådan gobit sen..
Jag gillar mätaren skarpt och den är hur proppad med funktioner somhällst. 2 medelhastighet, 2 tripp, 2 timräknare, en maxfart, en tot tim och en tot trip såklart samt hastighet både i miles och kmph. Omställbar till valfri hjulomkrets dessutom. Riktigt go mätare. Detdär med att den inte räknar motortid vid bakhjulskörning är ju ett mindre problem då hjulet inte ofta är stilla i luften, kvittar ju om det rullar 1 varv i minuten bara datorn fortsätter räkna timmar eller hur? Du gör ju inte servicen på mil. :tummenupp

EDIT: glömde skriva med att du kan ta din egna varvtid på den också. Lagrar de 10 sista varven, riktigt schysst. :)

Ok låter bra det. Var nära att köpa en som jag hittade på blocket, men nån hann köpa den innan mig.. :huvet

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar