KTM vs HUSABERG vs YAMAHA

sunkmupp

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
Laholm
Hoj
Pitpro 110, Suzuki RG125 F -92
Har funderingar på att köpa en begagnad enduro i 20-25k klassen! det jag undrar är vilken som håller bäst och går bäst osv, vilken är mest värd? lampor är ju ett plus.

Ktm 520, 525
Husaberg 510, 550
yamaha yzf 450

så hjälp mig nu med info, tillägg, tips, fördelar, nackdelar osv. :)
 
Ska du ha en hoj att köra utan att behöva klada med mer än olja och luftfilter
så är det en Yama wr 450 du ska ha.
Vill du snacka hoj så köper du en husa el kotte.
Så enkelt är det och det finns inga undantag.
 
vilken sitter man bäst på av husaberg och ktm, jag är 175 lång...
 
För 20-25 får du absolut ingen WR450. Knappt ens en WR426. Just 426 är väl ingne maskin som direkt rosade marknaden.

Husabergs 450, som jag skulle rekomendera, kom 2004 och den får du från ~30. Före den fanns en 400 som kan funka bra till de priser du nämner. De mindre husorna av de årsmodeller du har råd med verkar hålla bra.

525 får du inte för 20-25, däremot kanske en 520 går att hitta.

Provkör och kom fram till vad du vill ha. En bra grej att kolla är hur de är reggade innan du köper. Gå inte på en massa skräp om att en E-reggad är så lätt hit elle rdit att få LV-reggad.
 
För 20-25 får du absolut ingen WR450. Knappt ens en WR426. Just 426 är väl ingne maskin som direkt rosade marknaden.

Husabergs 450, som jag skulle rekomendera, kom 2004 och den får du från ~30. Före den fanns en 400 som kan funka bra till de priser du nämner. De mindre husorna av de årsmodeller du har råd med verkar hålla bra.

525 får du inte för 20-25, däremot kanske en 520 går att hitta.

Provkör och kom fram till vad du vill ha. En bra grej att kolla är hur de är reggade innan du köper. Gå inte på en massa skräp om att en E-reggad är så lätt hit elle rdit att få LV-reggad.
tack för infon :tummenupp
 
tack för infon :tummenupp

Tjae, info och info. Jag försöker få fram min synpunkt så onyanserat det går. Huvudbudskapet från min sida är att inte lyssna för mkt på folk på nätet :D
 
vill du ha en rårolig som går hutlöst bra och faktist håller lika bra som dom andra..... Köp då en Husaberg 600 eller 501 från 99-00 då hade dom stenbra motorer!! och en sådan kan du säkert få under 20..

Mitt andra val skulle bli en ktm520 stenbra morot där med, och trevlig i övrigt.
 
För 20-25 får du absolut ingen WR450. Knappt ens en WR426. Just 426 är väl ingne maskin som direkt rosade marknaden.

Husabergs 450, som jag skulle rekomendera, kom 2004 och den får du från ~30. Före den fanns en 400 som kan funka bra till de priser du nämner. De mindre husorna av de årsmodeller du har råd med verkar hålla bra.

525 får du inte för 20-25, däremot kanske en 520 går att hitta.

Provkör och kom fram till vad du vill ha. En bra grej att kolla är hur de är reggade innan du köper. Gå inte på en massa skräp om att en E-reggad är så lätt hit elle rdit att få LV-reggad.

Ja såg en LV-reggad wr 450 04 på blocket dom begärde 27 tusen för och de tror ja inte den mest inbitna husa bögen kan säga är en sämre hoj än tex husa el ktm.
Iofs är det några tusen lappar mer men ett betydligt bättre köp för plånboken
än de du rekomenderade.
För de ska man väl inte sticka under stolen med attYamaha håller en bättre standard/kvalite än husa/kotte.
 
Ja såg en LV-reggad wr 450 04 på blocket dom begärde 27 tusen för och de tror ja inte den mest inbitna husa bögen kan säga är en sämre hoj än tex husa el ktm.
Iofs är det några tusen lappar mer men ett betydligt bättre köp för plånboken
än de du rekomenderade.
För de ska man väl inte sticka under stolen med attYamaha håller en bättre standard/kvalite än husa/kotte.

det finns ju även yamaha yzf 450 begagnade för 20-25k, jag förstår inte skillnaden mellan wr och yzf, är den ända skillnadenatt wr har lampor och är lv reggade?
 
det finns ju även yamaha yzf 450 begagnade för 20-25k, jag förstår inte skillnaden mellan wr och yzf, är den ända skillnadenatt wr har lampor och är lv reggade?

YZF är en cross, går ej att vägregga utan att ha slängt en massa pengar i sjön först. Du saknar ramnummer vilket oftast krävs för att få registrera den också, samt andra viktiga papper på hojen som krävs. Skillnaden mellan Enduro (WR) och Yamahas cross modeller (YZ/YZF) annars är bland annat fjädringen, utväxling på motorn etcetera.
 
JAG har iallafall upplevt det som att Yamaha har en undermålig kvalite', och det är dessutom utan att ha särskillt hög trimmningsgrad. När jag köpte min KTM så befarade jag det värsta då jag inte kände till Österrikarna alls och ingen i min umgängeskrets hade aldrig ägt någon heller.

Nu kan jag dock villigt erkänna att vi har KTM'er i så gott som alla vänners garage och alla hojar får bekänna färg från morgon, till kväll, och det är utan att gå sönder. Sen kan ju alla hojar ha måndagsexemplar, men fan, Yamaha's varumärke måste ha grundats på en Måndag.
 

Jag har kört min Yamaha i exaxt ett år. bara bytt olja och endast behövt justera ventilerna en gång. Sen om det är dålig kvalitet det vet jag inte.

motorn var i toppskick när jag kollade..

KTM RFS äter ju ramlager :D
 
Last edited:
Gör dom? :confused:

Hur ofta brukar man behöva byta på RFS vs annan jämförbar modell?
Sorry om det klassas som OT, men kan vara bra att veta inför framtiden :-p

dom är underdimensionerade. vet inte exaxt. men med lite kittning så behövs dom byta relativt ofta. 580 kittet är det väl ca 10h på ?

jag har för mig att KTM 560 har större lager. :tummenupp
 
dom är underdimensionerade. vet inte exaxt. men med lite kittning så behövs dom byta relativt ofta. 580 kittet är det väl ca 10h på ?

jag har för mig att KTM 560 har större lager. :tummenupp

Jaha, tänkte mer på 400/450/525 :-p
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top