KTM vs HUSABERG vs YAMAHA

Snackar vi om att köra enduro eller om att sladda runt på en grusväg som en annan fjolla?

Ska du köra enduro på riktigt(nu snackar vi enduro) och kanske ta nån sväng på crossbanan ibland. Så satsa på en endurohoj inte crosshoj, endurohoj funkar ganska bra på bana men en crosshoj funkar inte i endurospåret.

Är du nybörjare och ska köra enduro, skaffa en 2taktare. Fan så mycket lättare att köra i skogen än klumpiga 4-taktare som man måste vara Magnus Samuelson för att kicka igång(när elstarten, som väger 10kiloextra, har lagt av i ett lerhål). Ska du sladda runt på en grusväg och köra gata så är en fyrtakt lämplig, 2taktare funkar inget vidare på gatan.

Men gillar du att mecka så skaffa en 4takt, för då får du mecka lika mycket som du får köra.

BTW, KTM är helt överlägsna på att tillhandahålla reservdelar.
 
Hur många endurohojjar har 580-kit?

Det har dom inte.

Hm. Isåfall var det inte samma typ av lager. Är till 95% säker att ramlagrerna var hållbarare (större) på 560.

sen ang 580 kittet. så har jag inte påstått att många har det. Bara konstaterade att man var tvungen att vara hos SKF en gång i månaden :pannkyss

Det är inte någon idé att orda vad som är bäst hit o dit. alla är olika. Men jag hade köpt en stor tvåtakt eller en yama 426 om jag hade kört enduro i 20-25 klassen.
 
05ans 525EXC har samma ramlager som 06-07 560 SMR iaf

Men vad är vanlig intervall för ramlager på en 450?
 
vill du ha en rårolig som går hutlöst bra och faktist håller lika bra som dom andra..... Köp då en Husaberg 600 eller 501 från 99-00 då hade dom stenbra motorer!! och en sådan kan du säkert få under 20..

Mitt andra val skulle bli en ktm520 stenbra morot där med, och trevlig i övrigt.

:cpparty Fina hojar det.. :tummenupp
 
det som verkar mest intressant är:

husaberg 501-550, årsm 01-02
ktm 520, årsm 01-02

har mest tänkt och köra och leka i skogen och på åkrarna här hemma, kanske köra på crossbanan nån gång, och köra till jobbet som finns 1km från mitt hus, så dem som trodde jag skulle börja med riktig enduro har fel :)
 
det som verkar mest intressant är:

husaberg 501-550, årsm 01-02
ktm 520, årsm 01-02

har mest tänkt och köra och leka i skogen och på åkrarna här hemma, kanske köra på crossbanan nån gång, och köra till jobbet som finns 1km från mitt hus, så dem som trodde jag skulle börja med riktig enduro har fel :)

ja eller så köper du min Husaberg Fe450e -04för 25 lök. Det är en kille på Husabergs utv anv som har haft den innan mig så den är lite uppdaterad. 41mm förgasare. VM ram = samma som Jocke Ljungren åkte innan de började köra på 2009an. Bätttre grepp och styregenskaper. Sitter även lite större titanventiler som är lite större än original, inget att oroa sig för de är typ outslitbara. 4 olika coating på och du behöver inte ställa ventilerna lika ofta. Tänkte att jag skulle sälja den och köpa mig en 2009a :)
 
Jag kan bara berätta vad Jonte Engdahls mekniker (KTM i Lödde) sa till mej när jag hämtade ut min hoj efter ett kolv & kamkedjebyte härom veckan. När jag frågade om dom inte skulle byta lagerna också så svarade dom mej med att KTM's lager håller jätte länge och att det inte behövs jätte ofta.

Att det sedan bara tog två dagar för dom att byta kolv, kamkedja och inspektera motorn gör ju inte saken sämre. Och bättre blir det när om berättat att dom luftat kopplingen och hällt i ny olja, samt oljat in luftfiltret och justerat kedjespänningen åt mej, gratis, när den endå var inne... två dagar. Säg vilken YamahaVerkstad som fixar det ;)
 
ja eller så köper du min Husaberg Fe450e -04för 25 lök. Det är en kille på Husabergs utv anv som har haft den innan mig så den är lite uppdaterad. 41mm förgasare. VM ram = samma som Jocke Ljungren åkte innan de började köra på 2009an. Bätttre grepp och styregenskaper. Sitter även lite större titanventiler som är lite större än original, inget att oroa sig för de är typ outslitbara. 4 olika coating på och du behöver inte ställa ventilerna lika ofta. Tänkte att jag skulle sälja den och köpa mig en 2009a :)

Den kan man ju inte köpa, den får man ju bara punktering på. :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top