KTM SuperDuke 990, startar inte helt plötsligt....

Bränslepumpen är de mest vanliga felet på dem så den är mest troligt boven , men att du hörde den gå stämmer inge bra med det.
Mins du om pumpen gick i flera sekunder eller rentutav hela tiden när du slår på tändningen?
Om den går längre än 1-2 sek så kan den inte bygga upp trycket till runt 3,5 bar och då är de förmodligen pumpen. Om jag slår på tändningen första gången för dagen så går den i 1 sekund och slår jag av tändningen utan att starta hojen kan jag slå på tändningen igen utan att den går alls innan start. Om backventilen är ok så ska den hålla trycket uppemot i flera minuter med helt avstängd tändning. Men även om backventilen läcker så brukar man få igång hojar, de enda som blir sämre är att man får kärra längre tid på startmotorn innan den startar.
Bränsletryckregulatorn är även misstänkt, den kan bryta på alldeles för lågt tryck men de är mer ovanligt fel vs pumpen.

Fel av mig att inte läsa hela tråden noggrant men kommer ändå med den klassiska:
Har du kollat så att inget skojat till det med dödarknappen? Den bryter ju bara tändingen på vissa hojar,

Fel av mig att inte läsa hela tråden noggrant men kommer ändå med den klassiska:
Har du kollat så att inget skojat till det med dödarknappen? Den bryter ju bara tändingen på vissa hojar,
Bra tänkt men om den är i off läge så står startmotorn stilla på dessa modeller.
Annat vanligt fel är slut på soppa,,, på sm 990 är de två bränslekranar på lägsta punkt, höger och vänster sida som leder soppan mellan höger o vänster sida. Om man tar lös tanken så stänger man dem och drar lös slangen mellan tanksidorna. De har hänt att jag glömt öppna en av kranarna och då blir de soppatork flera liter innan normalt stopp. På sm 990 08 är de en orange tanklampa som lyser när de är 3 liter kvar.Jag vet inte om 06 duke har tanklampa?

Bränslepumpen är de mest vanliga felet på dem så den är mest troligt boven , men att du hörde den gå stämmer inge bra med det.
Mins du om pumpen gick i flera sekunder eller rentutav hela tiden när du slår på tändningen?
Om den går längre än 1-2 sek så kan den inte bygga upp trycket till runt 3,5 bar och då är de förmodligen pumpen. Om jag slår på tändningen första gången för dagen så går den i 1 sekund och slår jag av tändningen utan att starta hojen kan jag slå på tändningen igen utan att den går alls innan start.

Tack för denna info.

Min gör så att man hör tydligt att det "surrar" om pumpen 2-3sec varje gång jag vrider på nyckeln.... Även om jag gör det i tät följd flera gånger så går pumpen varje gång ungefär 2-3sec sedan klickar det till i ett relå under sadeln och den stannar...

Tanken slog mig att bara för att själva elmotorn i pumpen går så betyder det ju inte att det inte är något internt fel i pumpen som gör att den inte pumpar soppa, typ en havererad impeller...
Jag tog bort bränsleslangen i ändan mot "fuelrailen".... Jag stoppade slangen i en 50cl petflaska. När jag då vred på nyckeln så flödar det ordentligt med soppa, jag fyllde 50cl nästan full på uppskattningsvis 5-6sec, men jag kände inte att det var något större tryck att tala om, men ordentligt flöde....

Jag hade ingen startgas hemma, så det blev inget test med det idag, men det står som första sak att prova efter höstlovet.

Bra tänkt men om den är i off läge så står startmotorn stilla på dessa modeller.
Annat vanligt fel är slut på soppa,,, på sm 990 är de två bränslekranar på lägsta punkt, höger och vänster sida som leder soppan mellan höger o vänster sida. Om man tar lös tanken så stänger man dem och drar lös slangen mellan tanksidorna. De har hänt att jag glömt öppna en av kranarna och då blir de soppatork flera liter innan normalt stopp. På sm 990 08 är de en orange tanklampa som lyser när de är 3 liter kvar.Jag vet inte om 06 duke har tanklampa?
Mycket riktigt så bryter "dödarknappen" precis allt på denna, så detta är inte mitt problem.

Tanken på SuperDuken är i ett stycke, pumpen sitter monterad centrerat i tankens bakkant.
Jag vet inte hur detta är skapt på andra KTM, men här är armaturen så att halva pumpen sitter inne i tanke och andra halvan sticker ut....

De finns värden på hur många liter per min pumpen ska flöda men trycket är enklare att mäta och viktigast. 3,5 bar ska en 990 ligga på men pumpen i sig har överkapacitet så mäter man direkt ut från den utan returledning med tryckregulator så ger den 6-8 bar. Om man ska mäta trycket så får man T-koppla in sig på bränsleslangen till fuelrailen. En vanlig däcktrycksmanometer duger gott att mäta med.
By the way en ny pump från KTM shop Sverige kostar 7000kr! Men om du har tur är de Servicebullentin på din hoj och då blir de gratis! Hör med Ktm återförsäljare om de är bytt pump på din eller inte. Har du tur är de inte bytt och då får du den bytt ink jobb gratis.
Nu vart jag rädd och ska söka billigare at till oem pumpen.

Oj vilken tur de går skruva isär pumphuset och byta själva motornpumpen. De är billiga 500kr på ebay. Om du kollar första länken så är de en komplett beg pump och längs ner ser man en burk som är tryckregulator. På vissa maskiner fränst skoter så har den lossnat eller oringar gått väck. De kan vara värt att skruva isär och kolla så enkla saker, men de tar du efter att du mätt trycket.

Men tror du att jag kan läsa in något i att pumpen på min går 2-3sec varje gång jag vrider om nyckeln, även om det bara är några sekunder mellan gångerna?

Enligt min logik borde det fungera som du beskriver det att om det redan är rätt tryck på bränslet vid fuelrailen så startar inte pumpen när man vrider på nyckeln. Det borde ju också vara rimligt att anta att bränslesystemet klarar av att behålla detta tryck i alla fall några minuter om alla packningar, backventiler och annat är i fungerande skick.

Det står för övrigt "17WS" i stora displayen en kortare stund när man vrider om nyckeln, jag är osäker på om detta har varit så här även innan när hojen gick, eller om det börjat nu. Jag har inte noterat det innan i alla fall.
Hittar inget kring detta när jag söker....

Tack för länkarna, jag har själv redan noterat det hutlösa priset på en ny komplett pump om man köper via de "normala" kanalerna.
Men har hittat komplett ny pump för runt 2000:- inkl frakt, finns även renoveringssatser....

Jag kollade min 990 nu och nu helt plötsligt håller den inte trycket så länge som förut. Min pump går varannan och ibland varje gång jag slår på tändningen exakt som din låter de som. Men de är vanligt förekommande att backventilerna blir sämre o sämre och de påverkar inte starten nämnvärt förutom att pumpen får gå några sekunder längre tid. Men Prova vrida på tändningen minst två ggr innan du trycker på start för de kan ev hända att den inte hinner bygga upp rätt tryck. Jag vet inte om den är tidsstyrd just när man slår på tändningen? Tryck på starten så snabbt du kan efter du hört pumpen stanna. På kompisens gsx1000 så skulle backventilen hålla fullt tryck i 30-60min enligt boken men den håller släpper allt tryck på 2 sek. Den går igång otroligt snabbt ändå ev lite segare.
17ws är bara indikering att du har hastighetsmätaren inställd för 17" hjul.
Vart hittar man en ny komplett pump för 2 papp?

Jag kollade min 990 nu och nu helt plötsligt håller den inte trycket så länge som förut. Min pump går varannan och ibland varje gång jag slår på tändningen exakt som din låter de som. Men de är vanligt förekommande att backventilerna blir sämre o sämre och de påverkar inte starten nämnvärt förutom att pumpen får gå några sekunder längre tid. Men Prova vrida på tändningen minst två ggr innan du trycker på start för de kan ev hända att den inte hinner bygga upp rätt tryck. Jag vet inte om den är tidsstyrd just när man slår på tändningen? Tryck på starten så snabbt du kan efter du hört pumpen stanna. På kompisens gsx1000 så skulle backventilen hålla fullt tryck i 30-60min enligt boken men den håller släpper allt tryck på 2 sek. Den går igång otroligt snabbt ändå ev lite segare.
17ws är bara indikering att du har hastighetsmätaren inställd för 17" hjul.
Vart hittar man en ny komplett pump för 2 papp?

Bara googlade fram på artikelnummer från länken till ktmshop ovan. 61007088400 - PUMP WITHOUT RESERVE INDICATOR.

Ok de där är inte komplett med armatur och btr (bränsletrycksregulator) men bränslefilter följer med åtminstone. Jag tror de duger att köpa pumpen jag länkade till för de där svarta plastgrunkorna tror jag man kan flytta över från bef pump. De enda man inte får med då är de bränslefiltret men sockfiltret följer med ebaypumpen för totalt ca 500kr ink frakt och moms. Inv filtret skulle jag ta bort om de går utan större problem och sätter istället dit ett utv filter som är lättare att byta.
Den här typen av filter (länk) brukar jag sätta dit på insprutar skotrar och hojar. De håller tätt med vanligt skruv slangklämma.

Last edited:
Nu är det snurr på grejerna igen.

Batteriet var det absolut inget fel på....

Jag fick tipset från annat håll att inte vänta på att bränslepumpen stannar innan jag trycker på startknappen....
Sagt o gjort, skiten brölade då igång på första varvet.....

Det är inte direkt läge att ha hojen igång några längre stunder i det utrymme där jag har den ståendes, men den gick på tomgång 10-15sec utan problem och svarade på gas helt normalt.
Jag testade sen att starta igen 5-6 gånger och nu startar den helt normalt oavsett om jag väntar in att soppapumpen stannar eller inte.

Men min logik säger mig att jag har något knas med bränsletrycksregulatorn, när den inte startade så måste den ha tappat nästan allt bränsletryck nästan ögonblickligen.
Så även om det fungerar för stunden så har jag tappat förtroende för denna mojäng och tänker inte riskera att bli ståendes långt hemifrån nån gång i början av nästa sommar.

Så det blir ett planerat byte av hela soppapumpen med allt runtomkring i lugn o ro nu i vinter.

Men tack för era svar och engagemang.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...