Ktm RC 250 R

Med 250-motorn kostar den 450.000 kr och är ju inte riktigt en hoj för hobbyförare.

En färdigbyggd tävlingshoj med 450-crossmotor är ju Roland Sands för ca 125.000 kr. Frågan är om de tillhandahålls fortfarande. Grymt bra idé dock: crosshojens motor, ram och sving. Hjul, bromsar, fjädring, tank och kåpor anpassad för asfalt.

http://www.motogeo.com/working-at-rsd-and-building-a-super-single-part-1-the-build/

Roland Sands bygger en del rätt coola hojar, hyfsat mycket mer innovativ än de världskända OCC...

Men gör KTM en hobbyhoj borde det gå att få den en hel billigare genom att använda enklare komponenter för fjädring och bromsar, kanske t.o.m räcker att ta grejer från en av deras mindre motarder och shimsa/fjädra om. Motorn bör ju bli rejält mycket billigare om de tar en rakt av från en befintlig cross eller endurohoj och kan de t.ex. sälja lika många "hobbyhojar" som riktiga racers blir ju avskrivningen av utvecklingskostnaderna per hoj hälften så mycket.

Jag har för mig att jag har sett liknande kit för KTM 690 (väger rätt mycket mer) och jag tror det var Aprilia SXV. Ska se om jag kan hitta några länkar.

KTM 690: http://www.mototech.de/shop/product_info.php?language=en&products_id=1

Här finns kit till flera olika crosshojar redan; http://www.450gp.com

4500 euro +moms inkl. hjul och gaffel, det är ju ett hyfsat pris om det är hyfsade grejer. En sådan där måste ju vara hur kul som helst på mindre banor. På en typisk Tilke-bana lär det väl inte vara fullt lika roligt.

De har ett kit för KTM 250SX också för de som föredrar tvåtakt.

”The new camshafts on the 250 SX‑F 2013 have also been designed (new valve timing, larger stroke) for achieving a huge increase in performance compared with the predecessor model, above all at the top end of the rev range (max. 14,000 1/min, previously 13,400 1/min).”

http://www.ktm.com/se/mx/250-sx-f-eu/highlights/benefit/583/benefit/Product.html#.UKLN-KX5go4

:fakta

14k rpm? Jeeeeeez, man lär få byta kolv varje gång man tankar? :)

Last edited:
KTM´s fabriks-hoj till Moto3-VM kostar 380.000 euro. Med tanke på antalet KTM i årets VM-serie så var inte priset något som teamen klagade på? Man vill helt enkelt ha det bästa man kan komma över för att vinna och det blir billigare att köpa en färdig produkt än att försöka göra nått själv. Vem som egentligen klagade på att det var för många aprilia i lägsta VM-nivån för ett par år sen och att en RSA125 kostade för mycket när den kostade 170.000 euro kan man fundera på. Honda har dock påpekat och fått igenom att det blir nya regler i Moto3 till nästa år redan...

73505_SissisSalomKhai_JerezTest_003.jpg

73499_CarrascoVinales_JerezTest_001.jpg..jpg

73483_Tech_JerezTest_024.jpg

73497_KornfeilIwema_JerezTest_001.jpg

73495_MarRins_JerezTest_001.jpg

73500_FinsAlt_JerezTest_002.jpg

73468_Tech_JerezTest_009.jpg

73453_Sissis_JerezTest_021.jpg

73440_Sissis_JerezTest_008.jpg

73439_Sissis_JerezTest_007.jpg

Last edited:
14k rpm? Jeeeeeez, man lär få byta kolv varje gång man tankar? :)

Varför är det mycket? En BMW 1000rr ger maxeffekt vid 13250 rpm och bör väl varva till 14000. Är det svårare/känsligare/krångligare att varva en kolv till 14000 än fyra likadana kolvar till samma varv?
Don't get it!

Varför är det mycket? En BMW 1000rr ger maxeffekt vid 13250 rpm och bör väl varva till 14000. Är det svårare/känsligare/krångligare att varva en kolv till 14000 än fyra likadana kolvar till samma varv?
Don't get it!

Har väl med balansering att göra? Fast jag har inga coola tekniska förklaringar.....tyvärr :huvet

Reglerna i Moto3 ändrades av GPC på Qatar. De dyra "serviceavtalen" som skapades för att kunna ta mer betalt än de €12.000 en motor fick kosta ser ut att försvinna då motortillverkarna måste lämna över motorerna till Dorna som sedan fördelar dem över teamen som köpt motorerna. Nu kommer 6 motorer att kosta max €68.000 och teamen får behålla dem efter säsongen.

Dock så kommer de rikaste teamen att ha råd med de bästa teknikerna från tillverkarna så ändringen lär inte göra så stor skillnad.

Max varvtalet kommer också att sänkas i Moto3 till 13,500.

Det är väl vevaxeln som får problem av obalansen i en stånka. Men jag är inte så kunnig på sånt. Kolvens livslängd borde inte påverkas. Möjligtvis har stånkor generellt designats med kortare kolv och vevstake, för att få mindre balansproblem, och det gör att kolvens livslängd minskar.

Max varvtalet kommer också att sänkas i Moto3 till 13,500.

Bah! (med fransk accent)

Restriktioner, Restriktioner, Restriktioner...........
Titta på den här filmsnutten vad för trevliga saker man kan göra med 250cc (nåja, 300cc i det här fallet)
För de otåliga: Hoppa 1 min in i filmen.
Kolla/lyssna även 2,38 in och njut! Hörlurar rekommenderas! :musik

http://www.youtube.com/watch?v=nZH7SA6XPuc

Guy Coulon for president! :)

Don't get it!

Jag vet faktiskt inte heller vad det beror på men det är en bra poäng du gör. Min referens var att redan tidigare var det ju rätt täta kolvbyten på 250f:arna och ofta finns det ju ett samband mellan varvtal och serviceintervall.

En stånka har väl mer vibrationer pga att den bara har en cylinder, det tillsammans med korta kolvar kanske gär att de påfrestas mer än vad de gör i en radfyra som ju faktiskt ofta funkar utan balansaxel. Jag vet inte om de har någon balansaxel i de där små crossmotorerna?

Känns som att Boris är bättre lämpad att ge ett faktabaserat svar än mina vilda gissningar och spekulationer :)

KTM´s fabriks-hoj till Moto3-VM kostar 380.000 euro. Med tanke på antalet KTM i årets VM-serie så var inte priset något som teamen klagade på? Man vill helt enkelt ha det bästa man kan komma över för att vinna och det blir billigare att köpa en färdig produkt än att försöka göra nått själv. Vem som egentligen klagade på att det var för många aprilia i lägsta VM-nivån för ett par år sen och att en RSA125 kostade för mycket när den kostade 170.000 euro kan man fundera på. Honda har dock påpekat och fått igenom att det blir nya regler i Moto3 till nästa år redan...

380 lök? Ja jävlar... Är inte det typ som en Moto2 eller WSB-hoj?

Riktigt kul!

En standardserie med RC390 skulle ju kunna bli succé. KTM Duke 390 2013 kostar 48900kr, så jag antar att den här kommer hamna på ungefär samma pris.

Tycker de kunde göra en 690 också så tjockisar som mig kan köra den också :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025