KTM och deras undermåliga kvalité

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Min 02:a har hållt i 4 träningar nu!

Å det är racemotor i den, ingen LC4.

IN KTM WE TRUST :fyllisar:fyllisar:fyllisar
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är det sant att i The long way around så ville de köra KTM men pga risken att bli stående 10 år i Mongoliet, så fick det bli BMW istället? :gråta
På tal om Mongoliet!

Gick förbi en herre med väldigt mongoliskt utseende på stan en sen kväll för några veckor sedan. Så jag frågade på min bredaste göteborgsengelska "where are you from?" och på bredaste mongolengelska svarade han Mongoliet. Han var inte så bra på engelska men han hade iaf åkt genom Ryssland, Finland och ner igenom Sverige. Jag hoppas han var på väg söder ut för detta var i början av September.

Hur som helst, har alla samma regskyltar i Mongoliet? Med en bokstav och 4 siffror kan de inte finnas så många fordon iaf. :hihi

DSC_0183.JPG
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Mina två cent:
Jag har haft en hel hoper Hondor, en Kawa, en Trajja och nu sist en KTM 1190 Adventure som jag sålde i våras. Jag sålde den för att jag har tröttnat på att köra hoj. Inget annat. Det blev leksaksbil istället.

Min erfarenhet är att en KTM kräver en medveten och erfaren ägare för att den skall funka problemfritt. Då brukar det gå bra. Det är inget fabrikat för nybörjaren eller den mekaniska novisen. En KTM- ägare skall vara beredd att bygga om det som fabriken inte gjorde riktigt rätt. Är man beredd att ta det så får man ut mer ägarglädje ur en KTM än vad en motsvarande Japanare kan ge.

1190 Adventure t.ex. hade(har?) en olämplig/dålig luftboxkonstruktion. Problemet välkänt och lösningarna är väldokumenterade. Rätt 1190- ägare fixade problemet med bra eftermarknadskomponenter och hade sedan marknadens vassaste Adventurehoj. Fel 1190- ägare väntar in motorraset och gråter över kvalitén på KTM.

Jag körde en hel del grus med min 1190. Då kan man inte byta pappfilter med 1500 mils intervall som serviceboken säger. Rätt ägare förstår detta, och gör rent sitt tvättbara eftermarknadsfilter ofta. Fel ägare gnäller och tycker att fabriken borde ha tänkt på detta.

Vilken typ av köpare är du?
Vill du ha ett slätstruken hoj med problemfritt ägande: Köp japanskt. Vill du ha rock ’n roll bakom styret och är beredd på att meka lite för att få det: Köp KTM

1190 Adventure var en hoj som gjorde mer än en sporthojspilot förvånad när det var dags att gasa. ”Va?? Kan man köra på det sättet med en sån där?” fick jag höra mer än en gång. :hihi

Jag ångrar inte mitt KTM- köp.

EDIT: Jag säger inte att 'Fel ägare' har fel. Klart att en köpare inte skall behöva bygga om en fabriksny hoj för att den skall fungera korrekt. Misstolka inte vad jag menar med 'Fel ägare'.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Mina två cent:


1190 Adventure t.ex. hade(har?) en olämplig/dålig luftboxkonstruktion. Problemet välkänt och lösningarna är väldokumenterade. Rätt 1190- ägare fixade problemet med bra eftermarknadskomponenter och hade sedan marknadens vassaste Adventurehoj. Fel 1190- ägare väntar in motorraset och gråter över kvalitén på KTM.

Det där beskriver väl KTMs undermåliga kvalité ganska bra?

Nästan varje modell för gata har speciella problem som bör googlas innan man brukar, och olika för varje årsmodell.

Antar det har med att göra att de är rätt unga som MC-producenter för gata?


Det jag störde mig mest på var att delarna var så vansinnigt dyra för motor, förstår helrenoveringar på motorer när kolvar kostar 1500kr, men när de kostar 5500?

Det mönstret följer alla delar runt motorn, och då brukar det betyda att det inte är slitdelar?
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Nu har dom där KTM männchorna vart igång igen, inte nog med att den stackarn ( Johan Gustavsson) blev kidnappad av ett ondsint gäng i Afrika under sin Mc semester, nu har KTM anhängarna o KTM Skandinavia givit honom inte bara en klipp ny hoj utan en massa personlig KTM utrustning åxo. :va
När ska Johans elände ta slut :(
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag har i alla fall inte haft några problem säsong ett på min 690 Duke 2012. Då har det misshandlats en hel del också.
Provade en fireblade 2010 idag för övrigt. Jäklar att jag själv har ägt en sådan, körställningen och svängradien är ju förjäv.....:).
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag har i alla fall inte haft några problem säsong ett på min 690 Duke 2012. Då har det misshandlats en hel del också.
Provade en fireblade 2010 idag för övrigt. Jäklar att jag själv har ägt en sådan, körställningen och svängradien är ju förjäv.....:).

dom felen fixas lätt med stressfläkt jag har inga sådan problem alls :D:D:D:D:D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top