KTM och deras undermåliga kvalité

Min 02:a har hållt i 4 träningar nu!

Å det är racemotor i den, ingen LC4.

IN KTM WE TRUST :fyllisar:fyllisar:fyllisar
 
Är det sant att i The long way around så ville de köra KTM men pga risken att bli stående 10 år i Mongoliet, så fick det bli BMW istället? :gråta
På tal om Mongoliet!

Gick förbi en herre med väldigt mongoliskt utseende på stan en sen kväll för några veckor sedan. Så jag frågade på min bredaste göteborgsengelska "where are you from?" och på bredaste mongolengelska svarade han Mongoliet. Han var inte så bra på engelska men han hade iaf åkt genom Ryssland, Finland och ner igenom Sverige. Jag hoppas han var på väg söder ut för detta var i början av September.

Hur som helst, har alla samma regskyltar i Mongoliet? Med en bokstav och 4 siffror kan de inte finnas så många fordon iaf. :hihi

DSC_0183.JPG
 
Mina två cent:
Jag har haft en hel hoper Hondor, en Kawa, en Trajja och nu sist en KTM 1190 Adventure som jag sålde i våras. Jag sålde den för att jag har tröttnat på att köra hoj. Inget annat. Det blev leksaksbil istället.

Min erfarenhet är att en KTM kräver en medveten och erfaren ägare för att den skall funka problemfritt. Då brukar det gå bra. Det är inget fabrikat för nybörjaren eller den mekaniska novisen. En KTM- ägare skall vara beredd att bygga om det som fabriken inte gjorde riktigt rätt. Är man beredd att ta det så får man ut mer ägarglädje ur en KTM än vad en motsvarande Japanare kan ge.

1190 Adventure t.ex. hade(har?) en olämplig/dålig luftboxkonstruktion. Problemet välkänt och lösningarna är väldokumenterade. Rätt 1190- ägare fixade problemet med bra eftermarknadskomponenter och hade sedan marknadens vassaste Adventurehoj. Fel 1190- ägare väntar in motorraset och gråter över kvalitén på KTM.

Jag körde en hel del grus med min 1190. Då kan man inte byta pappfilter med 1500 mils intervall som serviceboken säger. Rätt ägare förstår detta, och gör rent sitt tvättbara eftermarknadsfilter ofta. Fel ägare gnäller och tycker att fabriken borde ha tänkt på detta.

Vilken typ av köpare är du?
Vill du ha ett slätstruken hoj med problemfritt ägande: Köp japanskt. Vill du ha rock ’n roll bakom styret och är beredd på att meka lite för att få det: Köp KTM

1190 Adventure var en hoj som gjorde mer än en sporthojspilot förvånad när det var dags att gasa. ”Va?? Kan man köra på det sättet med en sån där?” fick jag höra mer än en gång. :hihi

Jag ångrar inte mitt KTM- köp.

EDIT: Jag säger inte att 'Fel ägare' har fel. Klart att en köpare inte skall behöva bygga om en fabriksny hoj för att den skall fungera korrekt. Misstolka inte vad jag menar med 'Fel ägare'.
 
Last edited:
Mina två cent:


1190 Adventure t.ex. hade(har?) en olämplig/dålig luftboxkonstruktion. Problemet välkänt och lösningarna är väldokumenterade. Rätt 1190- ägare fixade problemet med bra eftermarknadskomponenter och hade sedan marknadens vassaste Adventurehoj. Fel 1190- ägare väntar in motorraset och gråter över kvalitén på KTM.

Det där beskriver väl KTMs undermåliga kvalité ganska bra?

Nästan varje modell för gata har speciella problem som bör googlas innan man brukar, och olika för varje årsmodell.

Antar det har med att göra att de är rätt unga som MC-producenter för gata?


Det jag störde mig mest på var att delarna var så vansinnigt dyra för motor, förstår helrenoveringar på motorer när kolvar kostar 1500kr, men när de kostar 5500?

Det mönstret följer alla delar runt motorn, och då brukar det betyda att det inte är slitdelar?
 
Nu har dom där KTM männchorna vart igång igen, inte nog med att den stackarn ( Johan Gustavsson) blev kidnappad av ett ondsint gäng i Afrika under sin Mc semester, nu har KTM anhängarna o KTM Skandinavia givit honom inte bara en klipp ny hoj utan en massa personlig KTM utrustning åxo. :va
När ska Johans elände ta slut :(
 
Last edited:
Jag har i alla fall inte haft några problem säsong ett på min 690 Duke 2012. Då har det misshandlats en hel del också.
Provade en fireblade 2010 idag för övrigt. Jäklar att jag själv har ägt en sådan, körställningen och svängradien är ju förjäv.....:-).
 
Jag har i alla fall inte haft några problem säsong ett på min 690 Duke 2012. Då har det misshandlats en hel del också.
Provade en fireblade 2010 idag för övrigt. Jäklar att jag själv har ägt en sådan, körställningen och svängradien är ju förjäv.....:-).

dom felen fixas lätt med stressfläkt jag har inga sådan problem alls :D:D:D:D:D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top