KTM och deras undermåliga kvalité

Rollie

V-Twin, FTW!
Gick med
12 Sep 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Mobility Service. Garanterar kostnadsfri transport av mc och dig själv vid eventuellt haveri/stopp. Kostnader för resor och övernattningar täcks m.m. Betydligt bättre villkor än de flesta försäkringar. Detta ingår vid köp av ny mc i 2 år. Därefter kan man förlänga för en låg summa 2 år i taget. Gränsen för detta erbjudande är 8 år eller 8000 mil för 2- cylindriga. Faan vad dåligt:huvet

Stämmer inte. Det är "kostnadsfritt" i 12 mån, sedan måste man varje 12 mån lämna in den på service hos en auktoriserad handlare för att det ska fortsätta gälla i 12 mån.

"Kostnadsfritt", nej. Kostnaden för denna "service" har KTM/Husqvarna bakat in i sitt säljpris. Sedan måste du också motprestera och lämna in hojen till en auktoriserad handlare även när din garanti är slut. Du får då betala ett par tre tusen per år för en service som du kan göra hemma gratis, enda kostnaden är olja, filter etc.

Stämmer inte heller att kostnader för resor och övernattningar täcks (kombination).

"Kombinerade ersättningar
Utbytesfordon, inkvartering och fortsatt resa kan inte kombineras fo?r en enskild ha?ndelse."


Sedan får du ingen hjälp heller om du har reservdel eller tillbehör monterade som inte auktoriserats av KTM/Husqvarna. Räcker att du har en tredjepartstillverkad sidospegel för att dom har laglig rätt att neka dig hjälp trots att felet ligger i motorn där du bara använt originaldelar.

Vet inte vad du har för försäkring men min innehåller mer och har bättre villkor.

BMW har liknande "mobility service" och det är för att deras hojar också har en tendens att gå sönder. Yamaha, Suzuki och Kawasaki har det inte, och man kan då fråga sig varför? Kanske håller dessa hojar bättre.

Finner det intressant att du närmast verkar stolt över att din KTM har gått 3000 mil utan "större" problem? Du är stolt eller anser att det uppvisar kvalitet att en motor som tillverkas 2017 har fungerat i knappt ett varv runt jorden? Ja, det är verkligen ett bevis på kvalitet.

Enligt KTM så har din hoj gått 37.5% av sin livslängd.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
BMW har liknande "mobility service" och det är för att deras hojar också har en tendens att gå sönder. Yamaha, Suzuki och Kawasaki har det inte, och man kan då fråga sig varför? Kanske håller dessa hojar bättre.

Finner det intressant att du närmast verkar stolt över att din KTM har gått 3000 mil utan "större" problem? Du är stolt eller anser att det uppvisar kvalitet att en motor som tillverkas 2017 har fungerat i knappt ett varv runt jorden? Ja, det är verkligen ett bevis på kvalitet.

Enligt KTM så har din hoj gått 37.5% av sin livslängd.

Så för att summera lite här. Enl dig så är KTM skit för att:
* Google säger det
* Det finns youtubefilmer med rasade KTM
* De erbjuder en extra tilläggsförsäkring


Du fick din chans att utveckla ett vettigt resonemang baserat på egen erfarenhet men du valde idiotargument och internetrykten. Skärpning!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
3000 mil på samma däck? :näsblod

Sorry, 8'an blev en 4'a när jag tittade med glasögon på... :rodnar
Så 2475 (istf 2875) i skrivade stund har de gått.
Där tjänade jag 500 mil. :)
Så här ser de ut (fick beskära en del för att den skulle kunna laddas upp):
20170915_161122 (2).jpg

Ser konstigt nog ut att vara mer slitna i mitten? :va

Edit: lade till lite.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Finner det intressant att du närmast verkar stolt över att din KTM har gått 3000 mil utan "större" problem? Du är stolt eller anser att det uppvisar kvalitet att en motor som tillverkas 2017 har fungerat i knappt ett varv runt jorden? Ja, det är verkligen ett bevis på kvalitet...

Spännande att du lägger in order "stolt" om Hixman's inlägg när jag bara såg det som ett konstaterande.
Men jag har ju bara läst hans inlägg ett par år så du vet nog bättre efter några dagar...

Och ja, det är väl bra, eller kvalitet, att inte ha problem efter 3000 mil (eller 2500 i mitt fall)?
Vad är det annars? Dålig kvalitet? :va
Har man kört 3000 mil utan problem är det väl bra oavsett märke?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i det stycket annat än trash-talk?
 

Rollie

V-Twin, FTW!
Gick med
12 Sep 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Så för att summera lite här. Enl dig så är KTM skit för att:
* Google säger det
* Det finns youtubefilmer med rasade KTM
* De erbjuder en extra tilläggsförsäkring


Du fick din chans att utveckla ett vettigt resonemang baserat på egen erfarenhet men du valde idiotargument och internetrykten. Skärpning!

Du är moderator och ska endast se till så att medlemmar följer forumets regler och inget annat. Jag diskuterar och skriver precis hur jag vill, så fram till att jag bryter mot reglerna så kan du hålla din åsikt om hur jag skriver och diskuterar för dig själv. Sedan att som moderator säga att man har idiotargument och liknande säger en hel del om dig. En moderator ska vara oberoende och inte blanda in personliga åsikter i sitt modererande. Idiot är också ett personangrepp. Kanske dags att läsa reglerna om du ska agera moderator?

Jag behöver inte äta avföring för att veta att det inte är gott. Behöver inte äga en KTM för att veta att kvaliteten är allt annat än på topp. Bara att söka på nätet så kommer det fram tiotusentals (om in hundratusentals) länkar till forum där problem av olika slag diskuteras och på dessa forum är det bara ägare som diskuterar, det eller tidigare ägare som nu kör något annat men som ger tips och råd till ägarna.

Exempel. Om man söker på endast en sida, Advrider.com, så får man upp 24120 länkar som handlar om följande hojar och deras problem: KTM 1290, KTM 1190, KTM 990 och KTM 690.

KTM 1290 Problem (2450 resultat)
KTM 1190 Problem (4550 resultat)
KTM 990 Problem (9940 resultat)
KTM 690 Problem (7180 resultat).

Kallar inte dessa länkar som innehåller ren fakta för idiotargument, men det är kanske bara jag det?

Samma visa blir det om man söker på andra forum samt på Youtube men det klarar du säkert av att göra själv? Annars kan jag länka åt dig.

Vore konstigt om KTM inte skulle "bjuda" på något som redan är inbakat i säljpriset.

Bättre vore det om KTM höjde kvalitetsnivån på sina hojar samt inför 5 års garanti.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du är moderator och ska endast se till så att medlemmar följer forumets regler och inget annat. Jag diskuterar och skriver precis hur jag vill, så fram till att jag bryter mot reglerna så kan du hålla din åsikt om hur jag skriver och diskuterar för dig själv. Sedan att som moderator säga att man har idiotargument och liknande säger en hel del om dig. En moderator ska vara oberoende och inte blanda in personliga åsikter i sitt modererande. Idiot är också ett personangrepp. Kanske dags att läsa reglerna om du ska agera moderator?

Jag behöver inte äta avföring för att veta att det inte är gott. Behöver inte äga en KTM för att veta att kvaliteten är allt annat än på topp. Bara att söka på nätet så kommer det fram tiotusentals (om in hundratusentals) länkar till forum där problem av olika slag diskuteras och på dessa forum är det bara ägare som diskuterar, det eller tidigare ägare som nu kör något annat men som ger tips och råd till ägarna.

Exempel. Om man söker på endast en sida, Advrider.com, så får man upp 24120 länkar som handlar om följande hojar och deras problem: KTM 1290, KTM 1190, KTM 990 och KTM 690.

KTM 1290 Problem (2450 resultat)
KTM 1190 Problem (4550 resultat)
KTM 990 Problem (9940 resultat)
KTM 690 Problem (7180 resultat).

Kallar inte dessa länkar som innehåller ren fakta för idiotargument, men det är kanske bara jag det?

Samma visa blir det om man söker på andra forum samt på Youtube men det klarar du säkert av att göra själv? Annars kan jag länka åt dig.

Vore konstigt om KTM inte skulle "bjuda" på något som redan är inbakat i säljpriset när köparna redan har betalat för det.

Bättre vore det om KTM höjde kvalitetsnivån på sina hojar samt inför 5 års garanti.

Jag ser att du inte förstått hur google funkar.
Gör samma sak ett par gånger till så kanske google börjar fungera som du tror.
Söker jag på BMW 1200 på advrider.com så får jag 19500 träffar ungefär, betyder det att BMW har sämre kvalité än KTM?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, och när någon hävdar att det är ett problem att bakdäcken tar slut så snabbt på KTM så indexeras det ihop med KTM Problems och det hela blir lite larvigt.

Jag kan hålla med dig att KTM upplevs som skakiga rent kvalitetsmässigt - men dom levererar också satan i körupplevelse och adrenalin. De flesta av deras ägare accepterar uppenbarligen de brister som finns och andra säger sig inte ens ha problem.

Dessutom - ytterst få är besvikna på hojen i sig. Är det något som sätter känslorna i spinn så är det (brist på) kommunikationen mellan ägare->verkstad->importör och vise versa.

Kom med något konkret, Rollie. Ge oss ett case vi kan bedöma.




Vad gäller din tackling på Boris som moderator så är du fel på det.
Han är inte bara tandläkare, han är mamma också - och han vet vad som är bäst för oss och för forumet.
Han sitter alltså med forumnycklarna i hölstret, men rör sig som en vanlig man bland oss andra.
Man måste skilja på vad en moderator gör i egenskap av att vara just moderator, och vad han gör som everday medlem här inne.

Herregud - sitta och läsa allt dravel här inne och bara ha moderatorskepsen på sig...?
Ett sådant jävla straff! Undrar vad som skulle föranleda ett sådant öde?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hur hittar alla dessa nättroll hit? Ganska underhållande men deras argument och "bevis" är ganska pinsamma.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så här ser ett case ut, Rollie - lite substans, tack:


https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?283612-BIKE-och-KTM-Scandinavia&highlight=carlbarks

KTMs krokiga jävla fälgar som vindar sig fram på vartenda MC-forum.
Förr var dom gjorda av en mjukostlegering (950/990 LC8) och nu kastar dom så att plomberna trillar ur.

KTM centralt verkar vara oförmögna att tackla problemet, importören är handlingsförlamad och KTMs auktoriserade återförsäljare saknar kompetensen att åtgärda felet och få kunden nöjd.

Lösningen?
En simpel tidsresa tillbaka till den epok när det fanns reparatörer!

Det senaste jag hörde från Cawwa så hade han fått fatt i en av de gamla mekarna från Bloms Cykel & Motor...

http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/2013/04/bloms.html

...och denna hade löst problemet för några hundralappar så att Cawwa blev nöjd.
Långsiktig lösning? Jag vet inte - men jag tycker att det är ärkeskit att en 2016-års 1290 SA med garanti skall behöva ha en missnöjd ägare bara för att INGEN i KTM-kedjan har intresse/kompetens/engagemang att vinna tillbaka kunden så han blir en Happy Camper igen.


KTM har problem. Kanske inte med hojarna i sig, men avgjort hur dom möter sina kunder.

ser ett case ut, Rollie. Vad har du att komma med?
Rent konkret, alltså?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du är moderator och ska endast se till så att medlemmar följer forumets regler och inget annat. Jag diskuterar och skriver precis hur jag vill, så fram till att jag bryter mot reglerna så kan du hålla din åsikt om hur jag skriver och diskuterar för dig själv. Sedan att som moderator säga att man har idiotargument och liknande säger en hel del om dig. En moderator ska vara oberoende och inte blanda in personliga åsikter i sitt modererande. Idiot är också ett personangrepp. Kanske dags att läsa reglerna om du ska agera moderator?

Jag behöver inte äta avföring för att veta att det inte är gott. Behöver inte äga en KTM för att veta att kvaliteten är allt annat än på topp. Bara att söka på nätet så kommer det fram tiotusentals (om in hundratusentals) länkar till forum där problem av olika slag diskuteras och på dessa forum är det bara ägare som diskuterar, det eller tidigare ägare som nu kör något annat men som ger tips och råd till ägarna.

Exempel. Om man söker på endast en sida, Advrider.com, så får man upp 24120 länkar som handlar om följande hojar och deras problem: KTM 1290, KTM 1190, KTM 990 och KTM 690.

KTM 1290 Problem (2450 resultat)
KTM 1190 Problem (4550 resultat)
KTM 990 Problem (9940 resultat)
KTM 690 Problem (7180 resultat).

Kallar inte dessa länkar som innehåller ren fakta för idiotargument, men det är kanske bara jag det?

Samma visa blir det om man söker på andra forum samt på Youtube men det klarar du säkert av att göra själv? Annars kan jag länka åt dig.

Vore konstigt om KTM inte skulle "bjuda" på något som redan är inbakat i säljpriset.

Bättre vore det om KTM höjde kvalitetsnivån på sina hojar samt inför 5 års garanti.

Kära Rollie!

OM du hade varit både läskunnig och varit intresserad av fakta hade du insett att jag inte är moderator i denna forumdel. Jag modererar den riktiga pajkastningen i OT forumet. Hade jag modererat dig så hade du varit bannad men i denna forumdel har jag inte mer än någon annan att säga till om.

Skippa rollen som internetriddare och gå ut i garaget och klappa på din italienska kvalitetsmaskin:glömdet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så här ser ett case ut, Rollie - lite substans, tack:


https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?283612-BIKE-och-KTM-Scandinavia&highlight=carlbarks

KTMs krokiga jävla fälgar som vindar sig fram på vartenda MC-forum.
Förr var dom gjorda av en mjukostlegering (950/990 LC8) och nu kastar dom så att plomberna trillar ur.

KTM centralt verkar vara oförmögna att tackla problemet, importören är handlingsförlamad och KTMs auktoriserade återförsäljare saknar kompetensen att åtgärda felet och få kunden nöjd.


ser ett case ut, Rollie. Vad har du att komma med?
Rent konkret, alltså?

Ja fälgbanorna tillverkade av Behr är ett jävla skämt och där borde KTM skämmas för att man fortfarande säljer vissa cyklar med dessa fälgbanor.

När 690/950/990 kom så behöll KTM befintliga nav men Excel som tillverkar de top notch fälgar som satt på resten av programmet finns inte i 21x2,15 och 18x4,25 vilket var fälgdimensionen man valde för att kunna ha gatanpassade däck. Så istället för Excel blev det Behr som använder mjukost istället för kvalitetsaluminium och de osedvanligt breda fälgarna gör bara saken värre. Kör man gata fungerar det men man köper ju cykeln för grusåka och där slår man snart de buliga.

Så hur man kunde få förtroendet att fortsätta leverera fälgar när 1190 serien lanserades övergår mitt förstånd. Det är väl någon från marknadsavdelningen som ville kunna sälja in feta däck, slanglöst och ekerhjul som körde över konstruktörerna som sa Da gehts nicht....
 

Rollie

V-Twin, FTW!
Gick med
12 Sep 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Kära Rollie!

OM du hade varit både läskunnig och varit intresserad av fakta hade du insett att jag inte är moderator i denna forumdel. Jag modererar den riktiga pajkastningen i OT forumet. Hade jag modererat dig så hade du varit bannad men i denna forumdel har jag inte mer än någon annan att säga till om.

Skippa rollen som internetriddare och gå ut i garaget och klappa på din italienska kvalitetsmaskin:glömdet.

Läskunnig? Och återigen så går du till personangrepp.

Läskunnig är jag, sitter dock inte och letar upp medlemmar/moderatorer och ser vart dessa gör, gick bara efter att det står moderator under ditt användarnamn.

Internetriddare är jag inte utan lägger bara fram fakta som ni verkar vilja skyffla under mattan. Mig gör det inget för jag är inte ensam om att veta om KTM's kvalitetsproblem.

Som jag tidigare skrev så har alla tillverkare hojar som felar så när du skriver att jag ska gå ut i garaget och klappa min italienska kvalitetsmaskin så visar det återigen vilken slags person och du är. Du går till personangrepp och förlöjligar andras åsikter, men det brukar bli så när man redan har förlorat diskussionen, då sjunker man till den nivån.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Åh herrigud.

Såe, yay or nay på att tjacka en 15 år gammal kåtte att skrota runt i vildmarken med? :va
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
Bensinkran, gravitation och förgasare skall det vara. Jag förstår mig inte på "resa jorden runt" folk som köper moderna hojar som riskerar att stranda dig när någon sensor du inte kan reparera får för sig att ge felvärde. Och det gäller oavsett om det står BMW, Ducati eller Honda på tanken....

Ajdå, jag kör EXC300 med förgasare och är stor 2-taktanhängare. Går och hoppas på att den nya TPI-motorn ska lyfta 2-taktaren till nya höjder. Har bara provkört en kort sväng men tycker motorkaraktären verkar väldigt lovande.
Ska jag tolka det som att du tror att TPI:n inte kommer att bli lika driftsäker som de förgasarbestyckade cyklarna?
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Fan upptäckte att Aprillia måste ha minst lika mycket problem som KTM, söker jag på "KTM problems" resp "Aprillia problems" så blir ställningen 463000 Aprillia träffar mot 491000 KTM träffar. Betänker man då KTMs breda modellprogram så tänker jag nog att Aprillia måste ha mer problem och vara rent skit...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ajdå, jag kör EXC300 med förgasare och är stor 2-taktanhängare. Går och hoppas på att den nya TPI-motorn ska lyfta 2-taktaren till nya höjder. Har bara provkört en kort sväng men tycker motorkaraktären verkar väldigt lovande.
Ska jag tolka det som att du tror att TPI:n inte kommer att bli lika driftsäker som de förgasarbestyckade cyklarna?

Du skall väl inte köra 300EXC jorden runt hoppas jag.För enduro tror jag det blir en hit.

Jag tänker att för jorden-runt-bruk där man kan bli stående hundratals mil från reservdelar är det av vikt att köra hojar där så få saker som möjligt kan strula, för vid långåkning så kommer saker att strula. Och saker som kan få en stående skall i möjligaste mån vara servicebara med vanliga verktyg.

Förgasare kan strula när de fylls av skit men då går de att rengöra med verktygen du bär med dig. När en TPS ger felsignal eller en spridare börjar strula så står du där och det finns inget du kan göra utom att ringa en kompis med släpvagn.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gjorde en Goggel sökning på Bmw motorcycle problem och fick 5 380 000 resultat på 0,72 sekunder.

Fatta va dålig dem ska vara :4skrika:lol
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top