KTM Moto3

KTM M32 har 80mm kortare hjulbas än Kalex-KTM och är 25mm lägre. Den är väldigt liten! Åt Danny Kent håller man nu på med att göra större kuts för han ska få plats.

På KTM M32 har man full elektronik med launch-control och TC osv.

DSCF0402l.jpg
 
Menar du mig? 125 fyrtakt? :-p

Moto3 får du köra ihop med Sege på sin 125cc. Så dubbla kubiken i handikapp om du missat det.

Bästa köp är nog en Honda NSF250R. Kostar 230.000 SEK i grundutförande. Beställ av Honda Sverige innan 20 mars så du hinner få den till september. Så länge det inte är ventilsallad du gjort så kan du låna grejjer av Sege om det behövs då hojarna kommer vara rätt lika i övrigt. :)

KTM kommer tillverka en enklare version än sin Moto3 som man från nästa år komer ha i Red Bull Cup:en. Den modellen kanske kan bli en som dom säljer.

Vill du ha en Moto3 som påminner om KTM med rör-ram så finns Shrecko som kostar 62.000 euro.
moro2010.jpg
 
Last edited:
Får dem köra med TC osv i moto3 ?

Begränsningarna i elekroniken ser ut som att man måste ha enhets-ECU, max-vartal och ingen annan datalogger.

Ignition, Electronics & Data-Logging
• Only the ignition/fuel injection control units (ECU) approved by the series Organiser are allowed. This ECU must remain unmodified in hardware and software, as delivered by the Organiser.
• During Moto3 race events only the official 'Race' version of ECU software supplied by the ECU manufacturer may be used to write to (flash) the ECU. The only permitted changes are the setting (tuning) options included in this software.
• The Technical Director may require the team to change the ECU on any machine for another standard one at any time.
• This official ECU will include an engine rpm limiter.
• This official ECU will include an inboard data logger, and no other additional data loggers may be used.


ECU ser ut precis som aprilia har haft på sina hojar så inge direkta begränsningar på den isf. Dvs fullt programerbar och inbyggd datalogger mm. På aprilia RSA250 hade dom 8 lägen på TC att välja på bl.a. Så allt finns i boxen.
 
Kul att KTM:en ser starkare ut än Honda så här i början.De verkade ju ha bättre toppfart så det kanske blir än större skillnad på kommande tester - Jerez?
 
Ganska många Honda-team fick sina hojar 10 dar innan testet. Så dom är inte i det skick som dom ska vara sen. HRC hot-up kitet är försenat dessutom. Oliviera hade ett förproduktionsversion när han körde dom 2 sista CEV. Så Honda har mer att se fram emot. Kanske inte till Jerez dock.. Dom flesta team verkar stanna i Spanien nu och bygga färdigt sina Moto3. Inte alla hade ens hunnit byta fjädring osv till Valencia. En del hade inte heller fått grejjer som bromsok även om gafflar hade kommit.
 
Intressant. Jag kommer fortsätta hoppas på att Ajo-KTM kommer lyckas bra.

Intresant att dom kör med WP. Kan dom göra om resultatet från 1999 då WP tog 1-2-3 i totalen i VM´s minsta klass. :)
 
Kul att KTM:en ser starkare ut än Honda så här i början.De verkade ju ha bättre toppfart så det kanske blir än större skillnad på kommande tester - Jerez?

På Valencia hade KTM gjort ett test innan detta testet. Så förarna hade farten uppe + dom hade inställningr mer färdiga. På Jerez hamnar KTM på samma nivå som dom andra med att testa allt från början.
 
Får dem köra med TC osv i moto3 ?

På Valencia verkar det som att det bara var KTM M32 som hade TC av alla Moto3:or.
Kanske inte nödvändigt om det inte blir fuktigt på banan. Då kan den vara till hjälp.
Många team hade problem med att deras hojar drar mycket ström och batterierna tog slut. Så att köra med TC inkopplad drar ännu mera ström.
 
Lite priser på delarna till en KTM Moto3.

Komplett motor med reservdelar: 30180 euro
Vev: 1487 euro
Kolv: 757.30 euro
Ventil: 228.03 euro
Topp. 1219 euro
Cylinder: 469.25 euro
Kolvring (kompressionsring): 106,25 euro
Kolvring (oljering) 106,25 euro
Kolvbult: 157,50 euro
Motorblock: 1087,50 euro
Kopplingskåpa: 625 euro
Tändspole: 495 euro
Hastighetsensor: 245 euro
 
Back
Top