KTM Moto3

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Finns en tråd om Honda NSF250R. Så får väll starta en för KTM´s Moto3 hoj med. Skillnaden är att detta inte är en produktionshoj utan bara byggd till VM och ingen annan.

Kommer finnas 2st olika KTM. En som har stålram som AJO´s 17 mekaniker gjort och en med aluminiumram som Klaus Hirsekorn och Alex Baumgärtel gjort på Kalex Engeneering.

_MG_4507.jpg

DSCF0371l.jpg

DSCF0374l.jpg

DSCF0375l.jpg

TESTVALE2012-22l.jpg

moteur10.jpg

moteur11.jpg

ktm-mo10.jpg

KTM har stora problem med livslängden, hoppas dem kan nå den nivå som krävs (8 motorer/år)

KTM har stora problem med livslängden, hoppas dem kan nå den nivå som krävs (8 motorer/år)

Dom hade gjort en ny vevaxel nu til senaste testet på Valencia och den höll bättre. Ryktas dom ligger på 53hk nu.

Tiderna från Valencia.
1- Sandro Cortese – Red Bull KTM Ajo Motorsport – KTM M32 – 1’43.2
2- Luis Salom – RW Racing GP – KALEX KTM – 1’43.4
3- Hector Faubel – Bankia Aspar Team – KALEX KTM – 1’43.8
4- Niklas Ajo – TT Motion Events Racing – KTM M32 – 1’44.0
5- Zulfahmi Khairuddin – AirAsia SIC Ajo – KTM M32 – 1’44.1
6- Alberto Moncayo – Bankia Aspar Team – KALEX KTM – 1’44.2
7- Danny Kent – Red Bull KTM Ajo Motorsport – KTM M32 – 1’44.2
8- Brad Binder – RW Racing GP – KALEX KTM – 1’45.7
9- Arthur Sissis – Red Bull KTM Ajo Motorsport – KTM M32 – 1’46.2

Lite svårt att avgöra på tiderna här hur dom ligger till. Tiderna är bara vad Red Bull Rookies Cup kört där. Var 15 grader bara så det kan ha varit för kallt.

Den "riktiga" KTM:en ser änu fräsigare ut, men 2012 är helt klart året för knasiga bakdelar.

Vore spännande med fler bilder på Ajos hoj. Den enda jag har hittat är från Danny Kents Twitter.

KTMMoto3.jpg

Tjusigt, på bild nr 4 från Kalex fabriken ser man tydligt att de kör med Svensk(Skånsk)tillverkad quickshifter, GP SG från Cordona. De har kopplat den direkt till Dellorto ECU. Ska försöka få fram fler bilder cykeln.

Härligt att se en fackverksram. Läckert med olackad kolfiber.

Vad är delen som sitter mellan blocket och toppen? den ser ganska kort ut för att kunna vara en cylinder, tycker jag. Den ser ut att vara i annan färg/legering än resten av motorn. Ytterformen passar inte med blocket och toppens form.

Vad är delen som sitter mellan blocket och toppen? den ser ganska kort ut för att kunna vara en cylinder, tycker jag. Den ser ut att vara i annan färg/legering än resten av motorn. Ytterformen passar inte med blocket och toppens form.
Cylinder

Härligt att se en fackverksram. Läckert med olackad kolfiber.

Det är väl som dom fordrat ner nån av sina terräng stånkor till 250cc.. MAO cylinder.

Tror inte cylinderloppet är så pass kort. 14 kRPM kan inte kräva en så kort slaglängd. Loppet går antagligen en bra bit ner i blocket. Vore intressant att få veta varför dom gör så. Kanske är det en bra kompromiss mellan att ha cylinderloppet direkt i blocket eller i en full-lång cylinder.

Här är motorn till KTM 250 EXC-F som jämförelse. Cylindern ser ut att vara lika kort, och av samma ljusa metall.

EDIT: hittade en bild på cylindern ur en sprängskiss:
http://www.cheapcycleparts.com/model_years/7327-ktm-2008-250-xc-f/assemblies/236894

Bifogat

• 250%20EXC-F%202012%20engine.jpg
    250%20EXC-F%202012%20engine.jpg
    150.3 KB · Visningar: 962
Last edited:
vilken finish Kalex har på sina delar, aldrig sett något liknande.
rw kalex moto3 2012.jpg

Det finns ingen hint att en tillverkare ska producera en Moto2 hoj till "gata"? Iofs lär priset inte vara humant så kanske bara och ge upp direkt på tanken.

Det finns ingen hint att en tillverkare ska producera en Moto2 hoj till "gata"? Iofs lär priset inte vara humant så kanske bara och ge upp direkt på tanken.
Jag antar att du menar Moto3-hoj. Vilken korvkiosksvenne skulle våga bli sedd på en 250-kubiks stånka? Man kan ju hoppas att KTM vågar bygga nåt med 450-550 kubik, sisådär. Gärna med fin fjädring och räserstuk, så det inte blir nåt utklätt som Kawas babyninja.

Jag funtar ju på vad för typ av hoj jag ska köpa om jag ska återgå till lite hobby-RR. Tittade ju ett tag på den där GP45:an, men nackdelen med den är ju att det är en offroad egentligen... och rätt dyr, typ över 100.000 kr om man köper hoj och kit. Vill ju samtidigt köra hyffsat underhållsfritt och det lär ju inte någon MotoX vara.

2-takt kommer jag iaf aldrig köra :hihi sorry!

Back