Ktm/motard frågor...

Duke_Rikard

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
Duke II -04
Tjena på er alla här inne.

Är ny på detta forum, kört GSXR600, GSXR750 & Hornet tidigare men köpte nyligen en KTM Duke II -04.

Nu till mina funderingar.

Hojen jag har är lite trimmad, bytt förgasare å dylikt. Även nerdrevad, när jag kör på motorvägen 150-160 så varvar den nästan 7000..

Hur tåliga är dessa maskiner?
Mår dom inte dåligt av att vara nerdrevade?

Vad är era erfarenheter kring detta?
Är det något man ska tänka på med en motard/Duke II ?
Finns det något som man ska vara uppmärksam på?

//Rikard

Saker lossnar på dom ,speciellt när man ligger på 7000 varv.

Motarder är inte gjorda för längre motorvägskörning.

Att dreva ner sin motard är enl min mening bara ett tecken på att man inte har förstått att pinnen vid vänster fot är kopplad till växellåda på hojen.

Om du ligger och kör 150-160 på motorväg så har du köpt helt fel typ av hoj. Tror att en streetfighter vore bättre för dig om du ska åka fort på motorväg och busa på mindre vägar.

Jag har inte köpt fel hoj, vill ha denna typ av hoj.. Men när jag åker från punkt a till punkt b så blir det ibland lite motorväg..

Man kanske skall byta tillbaka till orginal drev?

Hur håller dessa motorer?

Motorerna håller nog fint ska du se, bara man sköter dom! Men ligger man och pressar 160 24/7 med en sån här hoj så vette fan! Akta så du inte flyger av bara:)

Motorvägsfart sverige 110km/h? Säkert en mer vettig fart för hojen oxå om man nu måste åka motorväg ;) Jag skulle inte ligga å pressa min KäjtiM i 150-160 en längre tid, min är ändå orginaldrevad.. Ta en mindre väg istället å njut av kurvegenskaperna på duken :tummenupp

Tjenare Rikard,

Härligt att höra att du är ute o kör för fullt.

Jag tror att hojen håller bättre än du gör när du kör i de farterna. Risken finns att du vibrerar o blåser sönder. :)
Allt som nånsin varit bortskruvat på den hojen (det mesta) är loctite'at, men du bör ändå gå igenom skruvarna då o då.

Angående drevningen så är säkerligen 90% av alla KTM motarder nerdrevade. Men du fick ju med originaldrevet så det är bara att testa ifall du föredrar originaldrevningen. Vill du ha något mitt imellan så sätter du dit originaldrevet fram och det andra bakdrevet du fick med. Jag har för mig att det är 2 kuggar större än original. Eventuellt kan du bli tvungen att lägga till en länk till kedjan då.
Glöm inte Loctite när du sätter dit framdrevet bara.

/Nicke

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...