KTM LC4 Aprilia RS125 = Supermono

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Övermark - Finland
Hoj
2006 Aprilia RS
Dags att jag startar en byggtråd. Jag startade bygget December 2009 men har haft många pauser under byggets gång. Men börjar äntligen se slutet...:tummenupp
Bygget går ut på att ta klämma i en KTM LC4-motor i en Aprilia rs125 06:a, som jag kört på bana sommarn 2009 med trimmad 125cc motor.

Här är en del som redan har gjorts på bygget:

Motorn har monterats i ramen (gick väldigt lätt enligt mig)
Stykrona är av en R1:a + framgafflar är utbytta mot R6:as
Fram hjult är omsvarvat för 2 broms skivor som är till en Varadero
Bromsok från R1
Bakram + mätarhållare har jag tillverkat själv i aluminium
Tanken är på gång i aluminium men är ej klar ännu
Avgassystem är på gång och kommer att monteras under hojen ljuddämpparen är av Titan och är till en KTM 690 Duke.

Kommer att uppdatera så ofta som möjligt men har väldigt mycket just nu...:mad:

Här är några bilder på bygget:
 

Bifogat

  • DSC00805.jpg
    DSC00805.jpg
    219.2 KB · Visningar: 600
  • DSC00758.jpg
    DSC00758.jpg
    226.6 KB · Visningar: 646
  • DSC00740.jpg
    DSC00740.jpg
    218.9 KB · Visningar: 542
  • DSC00741.jpg
    DSC00741.jpg
    212.3 KB · Visningar: 424
  • DSC00808.jpg
    DSC00808.jpg
    225.4 KB · Visningar: 419
  • DSC00811.jpg
    DSC00811.jpg
    232.3 KB · Visningar: 341
Dags att jag startar en byggtråd. Jag startade bygget December 2009 men har haft många pauser under byggets gång. Men börjar äntligen se slutet...:tummenupp


Underbart - I love it!!
Ser ut att bli snyggt som tusan dessutom.
Minimono from hell! Andra 125or brukar få 450or men det här blir ju klart bättre (mer).

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Fick inte många timmar i garaget i påskhelgen men avgasröret börjar åtminstone ta form.:banana
 

Bifogat

  • 22.jpg
    22.jpg
    227 KB · Visningar: 230
  • 11.jpg
    11.jpg
    230.4 KB · Visningar: 242
Har börjat ta tag i elsystemet å har en fråga (flera finns men en i taget):
Går det att köra utan orginal hastighetsmätare vet att nyare hojar ej går att starta utan mätare? Kommer ändast att ha varvräknare + varningslamppa för oljetryck och vatten temp.
 
Last edited:
Äntligen en projekttråd på ditt bygge!

Jo kände det vad dags:)

Slänger med lite bilder på bygget från idag. Letat upp elsystemet som man länge har försökt förtränga. Har även dragit kylslangarna preliminärt, ser ju ut att få plats de med:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00850.jpg
    DSC00850.jpg
    217 KB · Visningar: 381
  • DSC00854.jpg
    DSC00854.jpg
    233.9 KB · Visningar: 460
  • DSC00846.jpg
    DSC00846.jpg
    226.5 KB · Visningar: 293
Riktigt Fet hoj måste jag säga!

Måste det inte vara en 690 LC4 motor för att köra supermono?
 
Har börjat ta tag i elsystemet å har en fråga (flera finns men en i taget):
Går det att köra utan orginal hastighetsmätare vet att nyare hojar ej går att starta utan mätare? Kommer ändast att ha varvräknare + varningslamppa för oljetryck och vatten temp.

Det ser grymt bra ut!
Inga mätare behövs för att CDI-boxen ska funka, om det inte hänt något från de årsmodeller jag använder (05-06).

Jag ser att du satt dit en oljekylare. Räknar du med att den tar en del oljevolym, eller rinner det bara ner i motorn, så motorns volym är oljemängden du kommer att köra med?
Jag frågar eftersom jag själv funderar på en lösning. Enligt specarna på KTM så rymmer ju en hoj med olja i ramen lite mer än en utan, och det tyder ju på att det står lite olja i ramen hela tiden.

Lycka till, och vi ses på banan!
/Fohlin
 
Ser ju ut som motorn nästan passar bolt-on på bilderna.
Är det så eller har du bara inte laggt upp bilder och svordommar efter en evighets meckande?

Skulle ju vatt skoj att ha en sådan här hybrid för gatan men sånt kan man nog fetglömma.:gnissla
 
Ser ju ut som motorn nästan passar bolt-on på bilderna.
Är det så eller har du bara inte laggt upp bilder och svordommar efter en evighets meckande?

Motorn passar väldigt bra i Aprilian ändast vatten pumpen som tar i ramen (slipade bort ca15mm så nu passar den fint) och bakre motorfäste som är ca.5mm för bred



Det ser grymt bra ut!
Inga mätare behövs för att CDI-boxen ska funka, om det inte hänt något från de årsmodeller jag använder (05-06).

Jag ser att du satt dit en oljekylare. Räknar du med att den tar en del oljevolym, eller rinner det bara ner i motorn, så motorns volym är oljemängden du kommer att köra med?
Jag frågar eftersom jag själv funderar på en lösning. Enligt specarna på KTM så rymmer ju en hoj med olja i ramen lite mer än en utan, och det tyder ju på att det står lite olja i ramen hela tiden.

Lycka till, och vi ses på banan!
/Fohlin
Bra skall fimpa mätaren då:tummenupp
Tanken är nog att få störrea olje volym men vet ej om det fungerar så ännu:rolleyes: Finns även det alternativet att man svänger på oljekylaren så att anslutningarna vänder uppåt?

Här är några gamla bilder när motorn är lyft in i ramen
 

Bifogat

  • 8gb 1395.jpg
    8gb 1395.jpg
    235.8 KB · Visningar: 287
  • 8gb 1396.jpg
    8gb 1396.jpg
    223.7 KB · Visningar: 268
  • 8gb 1397.jpg
    8gb 1397.jpg
    234.9 KB · Visningar: 341
  • 8gb 1398.jpg
    8gb 1398.jpg
    242.5 KB · Visningar: 377
Coolt bygge!! Man blir sugen att bygga nåt själv :mad:


Behöver inte vara en ktm motor alls för att köra supermono, du kan köra med valfri stånka av kantarellharvskonstruktion. Även bygga din helt egna motor.

Vad betyder det?
 
Här är några gamla bilder när motorn är lyft in i ramen

Den passar ju nästan irriterande bra!
Det borde ju funka med oljekylaren vänd, om man tömmer den "manuellt" när man byter olja. Men observera att jag bara spekulerar, eftersom jag själv inte bestämt mig för hur jag ska göra :). Jag har förstått att man (med olja i ramen) normalt luftar oljebehållaren i ramen, och då bör det ju bygga på att pumpen trycker igenom oljan när den ska ner i motorn igen. Vet du hur det funkar? (berätta gärna i så fall)

/Fohlin
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top