KTM LC4 Aprilia RS125 = Supermono

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Övermark - Finland
Hoj
2006 Aprilia RS
Den passar ju nästan irriterande bra!
Det borde ju funka med oljekylaren vänd, om man tömmer den "manuellt" när man byter olja. Men observera att jag bara spekulerar, eftersom jag själv inte bestämt mig för hur jag ska göra :). Jag har förstått att man (med olja i ramen) normalt luftar oljebehållaren i ramen, och då bör det ju bygga på att pumpen trycker igenom oljan när den ska ner i motorn igen. Vet du hur det funkar? (berätta gärna i så fall)

/Fohlin

Blev nog så att jag svängde på olje kylaren. Bilden under visar varför...oljan kan ej rinna ut tackvare "utloppet" börjar högst uppe i ramen:tungan
 

Bifogat

  • ScreenShot048.jpg
    ScreenShot048.jpg
    123.4 KB · Visningar: 229

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den passar ju nästan irriterande bra!
Det borde ju funka med oljekylaren vänd, om man tömmer den "manuellt" när man byter olja. Men observera att jag bara spekulerar, eftersom jag själv inte bestämt mig för hur jag ska göra :). Jag har förstått att man (med olja i ramen) normalt luftar oljebehållaren i ramen, och då bör det ju bygga på att pumpen trycker igenom oljan när den ska ner i motorn igen. Vet du hur det funkar? (berätta gärna i så fall)

/Fohlin

Spanar du på en 660 Rally så åker den med oljekylare och kollar du i manualen från KTM så finns där ett avsnitt som heter oiling circuit där du kan se var det är lämpligt att koppla in sig.

På rallyn tar man och kopplar in sig vid oljefilterslocket som även du har på H sida av motorn. Sen sitter anslutningarna i den övre delen av kylet så att man inte måste pumpa upp allt när cykeln stått still.
03585380.gif
 

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Övermark - Finland
Hoj
2006 Aprilia RS
Håller på med el systmet, men har jag blivit blind eller har KTM:en ingen oljetrycks givare???

PS. Har provstartat å fint går den så en liten film kommer kanske ikväll.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Håller på med el systmet, men har jag blivit blind eller har KTM:en ingen oljetrycks givare???

PS. Har provstartat å fint går den så en liten film kommer kanske ikväll.

Jag har själv inte kopplat in den, men är det inte den som sitter precis vid oljefiltret (i motorn)? Jag har en lite givare där i alla fall.
 

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Övermark - Finland
Hoj
2006 Aprilia RS
Jag har själv inte kopplat in den, men är det inte den som sitter precis vid oljefiltret (i motorn)? Jag har en lite givare där i alla fall.

Den brevid oljefiltret borde vara givaren för Neutral växel och inte långt därifrån så sitter även givare för 2:a och 3:e växeln.
Ser nog ut som att KTM motorn saknar oljetrycksgivare.:va
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Asballt projekt. :)

Skulle det gå att få ner någon annan motor i ett litet lämpligt chassi för vettiga pengar? Behöver inte vara tävlingsdugligt utan jag tänker mera att minimera servicen och få mer tid att köra... En 50+ hk kanske?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Asballt projekt. :)

Skulle det gå att få ner någon annan motor i ett litet lämpligt chassi för vettiga pengar? Behöver inte vara tävlingsdugligt utan jag tänker mera att minimera servicen och få mer tid att köra... En 50+ hk kanske?

Ett ännu mindre chassie än en 125a? :va
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Nejdå. :) Jag tänker mera allmänt.

Men något "race-mässigt", smidigt och fint. Som klarar av en lätt, smidig och "service-fri" motor?

En ER6-motor? Går den i t.ex ett rs250 chassi?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top