Ktm hjul

roma

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2022
Hoj
2004,ktm 625 smc
Hej skulle vilja ha tag på hjul för vinterkörning på väg till ktm 625 smc 2004. Någon som kan hjälpa till?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej skulle vilja ha tag på hjul för vinterkörning på väg till ktm 625 smc 2004. Någon som kan hjälpa till?
Smc modellen blir lite svårt å få till me 21" framhjulet för broms oket kommer å ta i ekrarna.. Finns dom som använder sig av distanser för bromsskivan å samtidigt har framhjulet i rakt i framgaffeln.. Jag har i en låda såna distanser liggande...
Bästa altenativet är att andra däck, dvs 17" fram å bak..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Smc modellen blir lite svårt å få till me 21" framhjulet för broms oket kommer å ta i ekrarna.. Finns dom som använder sig av distanser för bromsskivan å samtidigt har framhjulet i rakt i framgaffeln.. Jag har i en låda såna distanser liggande...
Bästa altenativet är att andra däck, dvs 17" fram å bak..

Det borde väl gå att byta broms också till det glidande oket från SXF/EXC? Eller är det fästet annorlunda på SMC-gaffeln?

Jag hade 19/21" dubbdäck på min SMC men det är så länge sen att jag glömt hur jag gjorde.

Jag har nog både hjul och bromsar från SXF450(inte dom på bild).
 

Bifogat

  • DSC_0008.jpg
    DSC_0008.jpg
    1.4 MB · Visningar: 18

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det borde väl gå att byta broms också till det glidande oket från SXF/EXC? Eller är det fästet annorlunda på SMC-gaffeln?

Jag hade 19/21" dubbdäck på min SMC men det är så länge sen att jag glömt hur jag gjorde.

Jag har nog både hjul och bromsar från SXF450(inte dom på bild).
De är annan broms ok å fäste på SMC modellen...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Så man behöver byta tassen gaffelbenet eller tillverka adapter? Att det är glidande tvåkolvsok på SXF/EXC och fyrkolvsok på SMC vet jag.
Tassen ska väl gå å byta då... Har inte sätt någon adapter till SMC, men de ska säkert gå tillverka..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det för enkelt(och billigt)att förskjuta hjulet sådär 4mm i sidled?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det för enkelt(och billigt)att förskjuta hjulet sådär 4mm i sidled?

Problemet är väl att 21" hjulet har för lite utrymme mellan skivan och ekrerna för att fyrkolvsoket ska få plats. Så det är väl skivan som behöver shimsas/förskjutas ut? Eller kanske man behöver förskjuta hjulet också för att skivan ska hamna rätt?

Min fråga om tassarna var inte tänkt som ett förslag utan jag formulerade mig bara så för att få klargjort att fästet skiljer sig. Ingen vill ju byta tassar på gaffeln två gånger om året
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Man förskjuter hjulet för ekrarna ska gå fritt från oket och då måste man såklart flytta ut skivan lika mycket.
Nej byta tass varje gång man skiftar hjul lär ingen orka med.Bättre att skaffa en extra gaffel isåfall om man vill köra med tvåkolvsok.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tass är väl generellt inte utbytbar. Är inte den pressad eller limmad? En gaffel från en SXF, EXC med ett par år på nacken kostar nog mindre än att byta tass.
 

DerrickOlley

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2022
Hoj
TSFS 2017:54
Jag har också en 21" Smc-modell! Fortfarande ny! here Men den gamla säljaren försvann någonstans och jag letar också sakta efter en ny säljare)))
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top