Ktm Haveri

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
3000 MIL har min motor snurrat som motard,enduro utan några problem :tummenupp Men igår var det -17 och jag gasade 3 mil full gas
på älven i hårda skoterspår som hojjen hostade till, trodde att det var en ispropp, körde upp på vägen och körde i 100 knyck när bakhjulet låste sig
med en highside som föjd, missade precis en timmerbil, blåslagen,hål i goretexstället,brutet styre men inget brutet ben :fyllisar
Nu ska motorn klyvas, misstänker vevlagret.

Är det någon som har en handbok eller vet vart man kan tanka ner en
handbok för KTM-640-00 med moment m.m :va
 
Last edited:
KTM640Y2K skrev:
Är det någon som har en handbok eller vet vart man kan tanka ner en
handbok för KTM-640-00 med moment m.m :va

Ska kolla när jag kommer hem om jag har en manual i pdf format.
 
TomK skrev:
Med lite risiga bilder, men funkar till nöds... http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/

Tur att du klarade dig så pass bra i alla fall :tummenupp Timmerbilar är säkert inget man vill dundra in i med 100 knyck :död

Tackar,den kommer till hjälp :yoparty Snackade med en isracing förare på arbetet,han misstänker att kolven har kallnypigt om förgasaren har gett för lite soppa p.g.a en liten ispropp, fortsättning följer, jag lägger upp bilder i helgen på haveriet :tomten
 
Kallnypning kan man råka ut för när man kör in en ny maskin i stark kyla (kör fort och länge och sedan slår av, varpå cyllen krymper snabbare än kolven). Jag har blivit varnad för det nu med den nya motorn där kolvspelet är väldigt litet. Måste köras in försiktigt. Men i ditt fall med 3.000 mil så är det nog mycket riktigt, annat som spelat in...
 
KTM640Y2K skrev:
Är det någon som har en handbok eller vet vart man kan tanka ner en
handbok för KTM-640-00 med moment m.m :va

Har kollat nu.
Det som jag har är:
Repair Manual LC4 komplett-E.pdf , på engelska (400-660cc 2003) 18,4MB
Motor_Engine_400_640LC4_99.pdf , på tyska (400-640 1999) 3,12MB

Dom finns att hämta på sporthojshubben, adress: sporthoj.dyndns.org
Finns lite gott & blandat till ktm där, chassi-, framgaffelmanualer mm.

:)
 
Ghost skrev:
Har kollat nu.
Det som jag har är:
Repair Manual LC4 komplett-E.pdf , på engelska (400-660cc 2003) 18,4MB
Motor_Engine_400_640LC4_99.pdf , på tyska (400-640 1999) 3,12MB

Dom finns att hämta på sporthojshubben, adress: sporthoj.dyndns.org
Finns lite gott & blandat till ktm där, chassi-, framgaffelmanualer mm.

:)

Hur funkar det att regga sig på SH-hubben? Har aldrig använt DC förr och laddade ner det idag.... :va
 
TomK skrev:
Kallnypning kan man råka ut för när man kör in en ny maskin i stark kyla (kör fort och länge och sedan slår av, varpå cyllen krymper snabbare än kolven). Jag har blivit varnad för det nu med den nya motorn där kolvspelet är väldigt litet. Måste köras in försiktigt. Men i ditt fall med 3.000 mil så är det nog mycket riktigt, annat som spelat in...

Kallnyp är vanligare än varmnyp och kan ske på alla motorer. Nya som gamla.
 
Fam ,killen har juh humor!

"Nu ska motorn klyvas, misstänker vevlagret." - :lol
 
Ebbe skrev:
Hur funkar det att regga sig på SH-hubben? Har aldrig använt DC förr och laddade ner det idag.... :va

Du skickar ett pm till den här mannen. (zykl0n) http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&userid=3

Säg till om att du vill få tillgång till sporthojshubben.
Du lämnar nickname (förslagsvis det du redan har på forumet) & ett lösenord som du vill använda så fixar han resten.

:)

Mer info finns här. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=24


edit:tillägg
 
Last edited:
Ghost skrev:
Har kollat nu.
Det som jag har är:
Repair Manual LC4 komplett-E.pdf , på engelska (400-660cc 2003) 18,4MB
Motor_Engine_400_640LC4_99.pdf , på tyska (400-640 1999) 3,12MB

Dom finns att hämta på sporthojshubben, adress: sporthoj.dyndns.org
Finns lite gott & blandat till ktm där, chassi-, framgaffelmanualer mm.

Tackar för manual,nu ska skrivaren gå het på jobbet :D

Bilder på meket finns utlagda,det var vevlagret som hade pajjat samt sprucken kolv.

http://grusbus.nu/mig.php?pageType=folder&currDir=./Diverse_bilder/Johans-KTM-Motor-20040211
 
KTM640Y2K skrev:
Ghost skrev:
Har kollat nu.
Det som jag har är:
Repair Manual LC4 komplett-E.pdf , på engelska (400-660cc 2003) 18,4MB
Motor_Engine_400_640LC4_99.pdf , på tyska (400-640 1999) 3,12MB

Dom finns att hämta på sporthojshubben, adress: sporthoj.dyndns.org
Finns lite gott & blandat till ktm där, chassi-, framgaffelmanualer mm.

Tackar för manual,nu ska skrivaren gå het på jobbet :D

Bilder på meket finns utlagda,det var vevlagret som hade pajjat samt sprucken kolv.

http://grusbus.nu/mig.php?pageType=folder&currDir=./Diverse_bilder/Johans-KTM-Motor-20040211
Tjenare,osis med rovan.Såg att du e från s-vall.Bodde där tills för sex år sen.Jobbade som dörrslusk så vi har säkert setts.Läste på nätet att det va nån som dragit in i sidan på en bil med en offroadhoj,vet du hur det gick för honom?
 
ktmjacke skrev:
Tjenare,osis med rovan.Såg att du e från s-vall.Bodde där tills för sex år sen.Jobbade som dörrslusk så vi har säkert setts.Läste på nätet att det va nån som dragit in i sidan på en bil med en offroadhoj,vet du hur det gick för honom?

Japp det var min polare som krockade,8 ben brutna,och efter lång rehab kommer han trogtvis bli återställd.Han åkte på en SXC-03 som blev skotad,jag ska försöka få tag på den motorn av f-bolaget,men framhjulet har klyvt blocket så det kanske inte är så mycket att ha :brinnerup
 
KTM640Y2K skrev:
Japp det var min polare som krockade,8 ben brutna,och efter lång rehab kommer han trogtvis bli återställd.Han åkte på en SXC-03 som blev skotad,jag ska försöka få tag på den motorn av f-bolaget,men framhjulet har klyvt blocket så det kanske inte är så mycket att ha :brinnerup
Åfan,det va ju tråkigt.Men tur i oturen ändå,det verkade ju i tidningen som det var riktigt illa där ett tag.Håll dig borta från skrothögen,dom där delarna kan bara föra otur med sig*ler*
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top