KTM Freeride E-XC som pendlarmoppe?

Saabraggarn

Lat, snål och kräsen.
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
Honda VFR 750F 1995
Börjar nytt jobb 1/6 och kommer att ha 5 km dit. Hälften 80 och hälften 60 km/h. Var först helt inne på en Honda Monkey 125 för att spara lite på bensinen jämfört att åka bil, och att det kanske skulle va skoj..
Sen såg jag en elvispmotoriserad KTM på blocket och fick ideér. Den kan jag ju kanske ha lite skoj med i skogen hemma också, har typ 200 meter till första stigen. Saknar det lite sedan jag sålde min CRF450L.
Det kan ju inte skilja så mycket i driftkostnad mellan dessa två? Monkeyn är ju snål på soppan och Kotten har jag ingen aning om kronor per mil på. Jag vet att jag får mycket bensin för inköpskostnaden men det hör inte hit. :cool:
Vilken tror ni man tröttnar på först? Även funderat på någon typ av 125 scooter men vet inte om jag är karl nog att synas på en sån.. :)
Tankar och funderingar välkomnas.

Jag köpte dessa:

View attachment 527685

Tänk på att du inte vill ha nåt superlätt som polacker med skåpbil kan sno. En liten freeride är enkelt offer, liksom en typisk enduro.
Garaget hemma är låst och larmat och på jobbet lär det säkert gå att binda fast den eller nåt.
Hade det inte varit för smal och starkt trafikerad väg så hade cykel kunnat funka. Fast jag är tjock och lat också..

Garaget hemma är låst och larmat och på jobbet lär det säkert gå att binda fast den eller nåt.
Hade det inte varit för smal och starkt trafikerad väg så hade cykel kunnat funka. Fast jag är tjock och lat också..
Som pendlarhoj, i mitt fall där jag måste låta hojen stå ute i ca 13 timmar, så är tyngre bättre, för hojen och mig.. men inte för tjuven. Jag kommer pendla på min Harley (300 kg) när det blir lite varmare. Efter att ha läst om dom där polackerna som snodde 70 hojar i dalarna vågar jag inte ens pendla på min Caballero (150kg).

Gör det mindre ont att bli påkörd om cykeln har en motor? 🤔 🤣

Köp en billig downhillhoj och montera ett Bafang BBSHD 1000W konverteringskit 😉
499316908_10237937720931501_5627073620274687405_n.jpg

En Monkey eller liknande eftersom den förhoppningsvis är för gullig / ful (beroende på humöret för dagen) att stjäla, och lagom ekonomisk.

Senaste månaden har jag sett nåt jag närmast kan jämföra med mig själv på E4an om morgonen ca kl 6.30. En ordentlig motorcyklist (i komplett skinnställ och allt) på vad som ser ut att vara en nyare KLX230, pendlandes till jobbet. Då tänker jag ".. fan det där var ju jag för typ 5 år sen!", fast då i öppen Shoei hjälm, M65 jacka, jobbyxor och Ecco-Irving dojor.

Så en KLX230 kanske att pendla med? Då kan du ta 'the adventure route' på vägen hem fredagar om du slutar lite tidigare. En monkey är dessvärre väldigt begränsad när det gäller dynamiskt underlag. Jag säger inte "terräng" eftersom det kan missförstås då ordet känns väldigt laddat dessa dagar av paragraf-fascister och stränga tanter.

...............Även funderat på någon typ av 125 scooter men vet inte om jag är karl nog att synas på en sån.. :) Tankar och funderingar välkomnas.
Svälj stoltheten, och du kommer att tacka dig själv efter första turen i blötväder.

Såvida du inte upplever att du måste köra i fullt skyddsställ till jobbet så är en automatscooter med skyddande kåpor och hög vindruta ett begåvat val för pendlaren. Inga blöta skor. Oftast inte ens stänk på byxbenen. Enbart fuktig jacka och handskar samt väta på hjälmen.

Dessutom har du förvaring under sadeln för lås, kanske en väska/pc/portfölj, eller regnkläder för de riktigt j*vliga dagarna. Många har toppbox också. Det kan vara väldigt bra. Men det är ju fult med toppbox, så frågan om toppbox eller ej är omtvistad bland esteterna ... ;)

Har du både toppbox och förvaring undertill kan du t o m får hem en liten kasse från ICA, från Systembolaget eller paket från ditt postombud med dina e-handelsinköp.

PS. Det är rätt kul också. Lättkört som tusan och trivsamt!
(...säger han som kört 25 år med olika scootrar)

Svälj stoltheten, och du kommer att tacka dig själv efter första turen i blötväder.

Såvida du inte upplever att du måste köra i fullt skyddsställ till jobbet så är en automatscooter med skyddande kåpor och hög vindruta ett begåvat val för pendlaren. Inga blöta skor. Oftast inte ens stänk på byxbenen. Enbart fuktig jacka och handskar samt väta på hjälmen.

Dessutom har du förvaring under sadeln för lås, kanske en väska/pc/portfölj, eller regnkläder för de riktigt j*vliga dagarna. Många har toppbox också. Det kan vara väldigt bra. Men det är ju fult med toppbox, så frågan om toppbox eller ej är omtvistad bland esteterna ... ;)

Har du både toppbox och förvaring undertill kan du t o m får hem en liten kasse från ICA, från Systembolaget eller paket från ditt postombud med dina e-handelsinköp.

PS. Det är rätt kul också. Lättkört som tusan och trivsamt!
(...säger han som kört 25 år med olika scootrar)
Det där med förvaring under sadeln beror ju på vad det är för scooter... Annars håller jag med om att det är ett vettigt transportmedel, men du vill nog ha lite större än en 125:a egentligen.

1776240546934.png

Börjar nytt jobb 1/6 och kommer att ha 5 km dit. Hälften 80 och hälften 60 km/h. Var först helt inne på en Honda Monkey 125 för att spara lite på bensinen jämfört att åka bil, och att det kanske skulle va skoj..
Sen såg jag en elvispmotoriserad KTM på blocket och fick ideér. Den kan jag ju kanske ha lite skoj med i skogen hemma också, har typ 200 meter till första stigen. Saknar det lite sedan jag sålde min CRF450L.
Det kan ju inte skilja så mycket i driftkostnad mellan dessa två? Monkeyn är ju snål på soppan och Kotten har jag ingen aning om kronor per mil på. Jag vet att jag får mycket bensin för inköpskostnaden men det hör inte hit. :cool:
Vilken tror ni man tröttnar på först? Även funderat på någon typ av 125 scooter men vet inte om jag är karl nog att synas på en sån.. :)
Tankar och funderingar välkomnas.
Kan ge lite input rörande Monkey då jag själv äger en MSX125 som i grund o botten är samma hoj.
Ägandekostnaden är löjligt låg:
* Det går fan inte att få den att dra över 0.2 l/mil om man så kör fullgas hela tiden
* Helförsäkrat kostar mig under 800 kr/år
Så länge du undviker allt över 80 km/h vägar så funkar den utmärkt.

Som pendlarmoppe är den således klockren.

Scooter...

Min input efter att ägt en gjord av den ädla metallen kinesium, av årsmodell 2009, i en säsong. Det är sjukt praktiskt att kunna packa under sadel/i box och en rolig moppekänsla infinner sig ganska snabbt.

Men att färdas i hastigheter över 60 är förenat med nära-döden-upplevelse på min. Skottkärrehjul, dämpare och fjäder som i nyskick nog motsvarande den billigaste cykelpumpen från bilbutteriks, kryddad med skapligt skarp styrvinkel. Hade mindre fartkänsla när jag åkte som co-pilot på bana med en yngling som tävlade skarpt. (Det var himla läskigt, man lever inte på riktigt om man inte tror att man ska dö)

Så slutnot av en med mer åsikter än kompetens är att om man ska ha en scooter så ska man ha litet större hjul än 10-12 tum och räkna med att billigt skit inte är bra/bra skit är inte billigt. Men praktiskt är det med scooter.

En Freeride med motardhjul skulle i mitt fall föredras. Har man sen möjlighet att ladda på jobbet är det finemang.

Köp min elcykel. Fulldämpad "big hit". Bilar ska ju hålla ut jättemycket numera så det har blivit säkrare att cykla. 2000:-
elcykel_beskuren2.jpg

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back