KTM Factory Replica vs Evo VII grupp N

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
I senaste nummret av Supermoto Magazine har dom gjort en ganska kul test. Dom ville se vad som var snabbast runt Rockingham (http://www.rockingham.co.uk/), en Mitsubishi Evo VII grupp N eller en KTM Factory Replica.

Båda kördes av elitförare 5 varv mot klockan och resultatet blev väl kanske inte riktigt som man kan förvänta sig....... Motarden krossade Evo'n !!!

Share 'n enjoy !

Bifogat

• replica-vs-evo.jpg
    replica-vs-evo.jpg
    51 KB · Visningar: 587
  • table.jpg
    table.jpg
    22.6 KB · Visningar: 598
Den Lancern måste vara en av världens fulaste rallybilar.
Körs av engelsmannen Steve Perez.

Undrar hur långt de körde per varv (den faktiska färdvägen) ? Med hojen kan man ju klippa av kurvor mycket bättre än bilen. Annars brukar ju rejspreppade bilar vara snabbare just i och med att man har drivning på alla fyra och kan köra på sladd mer kontrollerat.

TomK skrev:
Undrar hur långt de körde per varv (den faktiska färdvägen) ? Med hojen kan man ju klippa av kurvor mycket bättre än bilen. Annars brukar ju rejspreppade bilar vara snabbare just i och med att man har drivning på alla fyra och kan köra på sladd mer kontrollerat.
hur blir det med 2WD hojarna från Yamaha?

YamahaJojje skrev:
hur blir det med 2WD hojarna från Yamaha?

Jag tror de kan vara svårare att köra med, balansmässigt. För då spårar inte framhjulet i färdriktningen på samma sätt, utan spinner i förhållande till underlaget. På asfalt hjälper det inte så mycket - framhjulet är ju mest i luften när det går undan riktigt :)

Men, man vet ju aldrig - någon som lärt sig tekniken kanske kan uträtta underverk...

(hur sjutton går det vid kraftig motorbroms förresten, då släpper ju framhjulet kanske okontrollerat ?)

TomK skrev:
Jag tror de kan vara svårare att köra med, balansmässigt. För då spårar inte framhjulet i färdriktningen på samma sätt, utan spinner i förhållande till underlaget. På asfalt hjälper det inte så mycket - framhjulet är ju mest i luften när det går undan riktigt :)

Men, man vet ju aldrig - någon som lärt sig tekniken kanske kan uträtta underverk...

(hur sjutton går det vid kraftig motorbroms förresten, då släpper ju framhjulet kanske okontrollerat ?)
jo det återstår att se! Vid motorbroms på traktor som oxå har hydralpump frikopplas pumpen bör var samma här?

Det var som fasen. 12 sekunder snabbare. Trodde iaf inte jag. Måste vara rätt knixig bana för att en hoj ska vara snabbare. Bra gjort av hojkillen. Undrar vad Zatzyfolket säger nu när t.o.m en crossgrej piskar en bil...

Ang. 2wd-hojarna funkar de så att framhjulet bara driver när bak rör sig fortare än fram om jag minns rätt. Motorbroms borde således inte vara några problems.

Kontigt! När jag körde mot min brors EVO VI så fick jag pisk...

Det måste varit för att jag inte hade FRn. :rolleyes: För det kan ju inte bero på att jag är en kass förare.... :crash. Och vägen var ju trots allt inte såååå knixig, hmm..

Mvh
P.T

Är det bara jag som inte hittar testet på den sidan??
Har någon en direkt länk??

Tänk på att grupp N innebär en strypning till 250hk, men inte dessto mindre är det imponerande att ha kört ifrån en 4wd rallybil på en bana där den borde vara hemma.

Vem har kommit på den mindre briljanta iden om att jämföra 2 hjul med 4?? :va :kocko

Glöm dom där siffrorna

YES!! Så d är möjligt då!! Nu till sommaren blir d race mot några As trimmade Panteror, Lotus Elise mm. på bana me min 520. Har gått o undrat på hur man ska ta en Elise men d verkar juh inte så omöjligt längre. Givetvis ska allt dokumenteras me kamera så en liten filmsnutt kanske kommer upp här. Om d inte gör d så har jag förlorat och då tänker jag fan inte skyllta me d! :huvet HAHA! Annars kanske man ska ta ngn proffisionel förarae o sätta på hojen... Måste vinna d här, d e seriösa bilfanatiker som HATAR all va mc heter som jag har o göra me:banana :banana

KickAss_Prod´s skrev:
YES!! Så d är möjligt då!! Nu till sommaren blir d race mot några As trimmade Panteror, Lotus Elise mm. på bana me min 520. Har gått o undrat på hur man ska ta en Elise men d verkar juh inte så omöjligt längre. Givetvis ska allt dokumenteras me kamera så en liten filmsnutt kanske kommer upp här. Om d inte gör d så har jag förlorat och då tänker jag fan inte skyllta me d! :huvet HAHA! Annars kanske man ska ta ngn proffisionel förarae o sätta på hojen... Måste vinna d här, d e seriösa bilfanatiker som HATAR all va mc heter som jag har o göra me:banana :banana

Det vill jag gärna se. Men då ska det vara samma kiloeffekt på bilen som du har på hojen. Och en lååååång snabb bana.

:3freak Eller ? :va

Njae..dom här killarna vill köra på en gokart bana. en rätt stor sån. Har sett panterorna köra, spinner hejdlöst. På tok för mycke effekt. Men finns en som har en factory Elise som går utav helvete. D kommer köras på tid. Ska öva en del inför detta så jag verkligen gjort va jag kan.

KickAss_Prod´s skrev:
Njae..dom här killarna vill köra på en gokart bana. en rätt stor sån. Har sett panterorna köra, spinner hejdlöst. På tok för mycke effekt. Men finns en som har en factory Elise som går utav helvete. D kommer köras på tid. Ska öva en del inför detta så jag verkligen gjort va jag kan.

Själv ska jag tävla mot en Fiat Uno på endurospåret .

Nästa tävling blir att komma på så många meningslösa tävlingar som möjligt. :huvet

KickAss_Prod´s skrev:
Stor jäkla Pantera med hur stor V8 som helst på liten Gocartbana :kocko
Om du frågar mig borde de inte ha en chans... Även om det är en stor gocartbana... Ge dem vad de tål :banana

Supermoto skrev:
Stor jäkla Pantera med hur stor V8 som helst på liten Gocartbana :kocko
Om du frågar mig borde de inte ha en chans... Även om det är en stor gocartbana... Ge dem vad de tål :banana

Panterorna är jävligt moddade för banracing men precis som du säger så hasar dom mest omkring. Alldedles för tunga är bara förnamnet. Roliga va att dom som e riktigt insatta me detta hånflabbade mig i ansiktet o sa att : "visst det hade vart gött o sätta en mc på plats" Får väl se vem som skrattar sist :slicka

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT