KTM förlänger garantin

Är det elektroniska fel som orsakar återkallelser på de hojar vi pratar om?

Min bild är snarare att det är mekaniska fel och haverier.
 
Visst har KTM mer problem än dom flesta andra märken och att dom signalerar udda värden redan under säljprocessen ( lägg på pengar för att låsa upp saker som redan finns monterat på hojen för 15k och kalla det "tech pack") Superduke och GTn är relativt bra maskinellt men övriga modeller är betydligt mera problemfyllda. Det räcker ju att prata med ett försäkringsbolag för att förstå att dom har betydligt större utgifter för maskinskada än många andra tillverkare, därav de hutlösa premierna. För en KTM så får du ofta betala minst det dubbla för en försäkring för en motsvarande modell hos andra och det beror inte bara på att KTM förare verkar vara mer benägna att råka ut för olyckor också. Detta "ryckte" verkar konsolidera bilden då det är närmast identiskt när man läser olika utländska forum. Detta "ryckte" säger mera problem än vanligt samt problem med att åtgärda dessa under deras garantiåtaganden. Bara det att det är svårt att hitta en testkörning på YT utan att "maskin lampan" lyser säger ju en del om KTM även om det också får räknas under anekdotisk bevisföring.
 
Det borde vara mycket få reklamationer på nya motorcyklar 2024
menar du väl ? "rekommendationer" är väl tyckfel ?
Men det är ju tvärtom. Ju mer elektronik som trycks in (av mobiltelefonkvalite dvs livslängd lika med avbetalningstiden ) dessto fler allvarliga fel.
Citat: "the highest single area of malfunctions or repairs centered around the electrical systems of the motorcycle, with 24% of repairs occurring here. This is likely a trend that will continue, as more and more electronic rider aids become the norm in today’s motorcycles."
från
När det gått ett år sedan Microsoft's senaste säkerhetsuppdatering av Windows,
ja då har elektronikbranschen börjat får ordning på sina produkter !
Vilket år tror du det blir ?
(Och företagsnedläggning, försäljning av MS, o.s.v. räknas inte ....)
Pfff autokorrekt. Självklart skall det vara "reklamationer "....

Men inte egentligen, när är senast en massproducerad elektronikpryl behövt reklameras pga tillverkningsfel?
Mjukvara ok, där pallras det en hel del, men annat än att batterin blir gamla, eller något blir sönderslaget, så fungerar ju allting, alltid.
 
Är det elektroniska fel som orsakar återkallelser på de hojar vi pratar om?

Min bild är snarare att det är mekaniska fel och haverier.
Slavcylindernr fortfarande säkert vanligaste reklamationen - närmsta grannen är inne på sin tredje på sin 23:a 890 adventure r men tröttnat nu å fyller bara på och sagt att dom får byta en gång till innan garantin går ut sen byter han till en oberon som löser bekymret 😂
Känner lite som hanusse att jag gärna hade en 690/701 igen men hanteringen av åf och ktm scandinavia gör att det kommer ske först när jag blivit dement 😀fantastiska cyklar men hanteringen 🤮och nya påfundet att köpa till elektronik på ett märke som redan strular i form av tech pack osv nej tack
 
Pfff autokorrekt. Självklart skall det vara "reklamationer "....

Men inte egentligen, när är senast en massproducerad elektronikpryl behövt reklameras pga tillverkningsfel?
Mjukvara ok, där pallras det en hel del, men annat än att batterin blir gamla, eller något blir sönderslaget, så fungerar ju allting, alltid.
Du har förståss rätt. Men har du provat med egen mjukvara ?
Om du inte provat med egen mjukvara så är alltså mjukvaran det stora problemet.
Lite som att ha en utmärkt motor men det finns bara rapsolja och smörja den med.
 
Pfff autokorrekt. Självklart skall det vara "reklamationer "....

Men inte egentligen, när är senast en massproducerad elektronikpryl behövt reklameras pga tillverkningsfel?
Mjukvara ok, där pallras det en hel del, men annat än att batterin blir gamla, eller något blir sönderslaget, så fungerar ju allting, alltid.
Här ett exempel, jag valde med avsikt motorfordon

eftersom fel i prylar under X kr är sånt man bara ignorerar och köper nytt.
Tex min nya Vattenkokare (50 kr på rea, ursnygg) som slutade bryta bort elen efter 2 år när vattnet kokade, gick bara till återvinningen. (Jag valde att inte ta reda på vad som hände när den kokat torrt, fegis som jag är och slöseri med min tid, som jag ser det)
Så jag köpte en ny "vanlig och dyrare" vattenkokare på Biltema.
1712485823787.png
från qwant hittade jag den här
1712487290464.png
KTM har kortaste livslängden, i genomsnitt 50000+ miles dvs ca 8000 mil.
Varför ?
 
Last edited:
Du har förståss rätt. Men har du provat med egen mjukvara ?
Om du inte provat med egen mjukvara så är alltså mjukvaran det stora problemet.
Lite som att ha en utmärkt motor men det finns bara rapsolja och smörja den med.
Jag är inte hundra på att jag förstår vad du menar.
Frågar du om jag provat att få någonting att fungera med egenutvecklad programvara?
I så fall - ja, det har jag faktiskt, även om det är längesedan och inte jättekomplicerade grejer.
Men jag tycker inte att jag är jämförbar med ett stort bolag som pierer motor group, som liksom vilken mikrovågsugnstilllverkare som helst borde ha kapacitet att göra detta.

Menar du bara att det är just mjukvaran som är problemet? - Ja, kanske det, även om inte i alla fall - Men det känns inte heller som någon ursäkt, den borde också utvecklas och bugtestas ordentligt innan lansering.
Här finns det ju kotym för att släppa ofärdiga produkter, men det är ju precis sånt som görs av skit bolag som kunder borde be dra åt helvete en masse. Det är ju också ett mindre problem i en pc som är konstant uppkopplad att bara släppa patchar vartefter än på en mc.
 
Jag är inne på min andra KTM nu (SDR) och har inte haft några problem alls. Dock endast ett par hundra mil så det säger väl kanske inte så mycket heller. Inga som helst problem med den första heller.

En bekant till mig hade något elfel på sin 1290 SAS -22 men så vitt jag vet fixades det snyggt på garantin. Nu är just den KTM- handlaren vi har här i stan väldigt bra så det kanske också spelar in.

De enda hojarna jag haft som strulat ordentligt har varit av märkena Yamaha och Aprilia. Men det är ju på individnivå.
 
Här ett exempel, jag valde med avsikt motorfordon

eftersom fel i prylar under X kr är sånt man bara ignorerar och köper nytt.
Tex min nya Vattenkokare (50 kr på rea, ursnygg) som slutade bryta bort elen efter 2 år när vattnet kokade, gick bara till återvinningen. (Jag valde att inte ta reda på vad som hände när den kokat torrt, fegis som jag är och slöseri med min tid, som jag ser det)
Nej, så är det inte.

Sett till mig själv, absolut, men tyvärr så är det många, många som reklamerar saker för under 50kr, ibland ännu mindre. Ofta då sådant som de hävt sönder själva, med rent våld.
 
Här ett exempel, jag valde med avsikt motorfordon

eftersom fel i prylar under X kr är sånt man bara ignorerar och köper nytt.
Tex min nya Vattenkokare (50 kr på rea, ursnygg) som slutade bryta bort elen efter 2 år när vattnet kokade, gick bara till återvinningen. (Jag valde att inte ta reda på vad som hände när den kokat torrt, fegis som jag är och slöseri med min tid, som jag ser det)
Så jag köpte en ny "vanlig och dyrare" vattenkokare på Biltema.
View attachment 497005
från qwant hittade jag den här
View attachment 497009
KTM har kortaste livslängden, i genomsnitt 50000+ miles dvs ca 8000 mil.
Varför ?
Och jag som kör både KTM och Porsche 718. Ett under att jag ens tar mig till jobbet....
 
Och jag som kör både KTM och Porsche 718. Ett under att jag ens tar mig till jobbet....
Man undrar ju när de kommer fram till att hälften av exemplaren har något fel.
Har de korrigerat den undersökningen för "kundenärdumihuvudet-faktorn"? :va
 
Man undrar ju när de kommer fram till att hälften av exemplaren har något fel.
Har de korrigerat den undersökningen för "kundenärdumihuvudet-faktorn"? :va
Förklaringen till att vissa produkter har mycket fel skulle beror på produkterna drar dumma kunder !
Och när det gäller MC så har Yamaha, Honda, Suzuki och Kawasaki lite fel pga kloka kunder !
Jag känner mig smickrad :), är du säker ?
 
Min erfarenhet av garantiärenden på KTM 690 är ganska bra.

Ibland har inte handlarna "makten". Ett typexempel på det när mååååånga slavcylindrar till kopplingen började läcka på 690 årsmodellerna 19-20. I början fick man monterat en "ny" av samma dåliga kvalité (packningarna tålde inte bromsvätska vilket dom gått över till vid dessa årsmodeller). Andra gången eller om man inte fick raset i början så ersattes slaven med en ny uppdaterad modell som håller och fungerar.

Att man skulle behöva byta motorolja vid bytet från en trasig till en hel fick några igenom, andra inte. Bromsvätskan läckte ju rakt in i motoroljan så dete var egentligen inte snack.

Själv är bäste dräng. det gick bra att byta ut den dåliga packningen mot en EPDM o-ring, gärna innan haveri!

Så visst står dom för sin garanti och mina ärenden har varit hyffsat smärtfria.
Och man skall absolut inte skylla på återförsäljarna. Dom gör det som står i deras "recall" / "to do" och får dessutom betalt för det.
 
Min erfarenhet av garantiärenden på KTM 690 är ganska bra.

Ibland har inte handlarna "makten". Ett typexempel på det när mååååånga slavcylindrar till kopplingen började läcka på 690 årsmodellerna 19-20. I början fick man monterat en "ny" av samma dåliga kvalité (packningarna tålde inte bromsvätska vilket dom gått över till vid dessa årsmodeller). Andra gången eller om man inte fick raset i början så ersattes slaven med en ny uppdaterad modell som håller och fungerar.

Att man skulle behöva byta motorolja vid bytet från en trasig till en hel fick några igenom, andra inte. Bromsvätskan läckte ju rakt in i motoroljan så dete var egentligen inte snack.

Själv är bäste dräng. det gick bra att byta ut den dåliga packningen mot en EPDM o-ring, gärna innan haveri!

Så visst står dom för sin garanti och mina ärenden har varit hyffsat smärtfria.
Och man skall absolut inte skylla på återförsäljarna. Dom gör det som står i deras "recall" / "to do" och får dessutom betalt för det.
Osannolikt. Jag har läst på diverse forum att ktm med organisation gör allt för att du ska hata KTM och aldrig mer köpa deras produkter.
 
Min erfarenhet av garantiärenden på KTM 690 är ganska bra.

Ibland har inte handlarna "makten". Ett typexempel på det när mååååånga slavcylindrar till kopplingen började läcka på 690 årsmodellerna 19-20. I början fick man monterat en "ny" av samma dåliga kvalité (packningarna tålde inte bromsvätska vilket dom gått över till vid dessa årsmodeller). Andra gången eller om man inte fick raset i början så ersattes slaven med en ny uppdaterad modell som håller och fungerar.

Att man skulle behöva byta motorolja vid bytet från en trasig till en hel fick några igenom, andra inte. Bromsvätskan läckte ju rakt in i motoroljan så dete var egentligen inte snack.

Själv är bäste dräng. det gick bra att byta ut den dåliga packningen mot en EPDM o-ring, gärna innan haveri!

Så visst står dom för sin garanti och mina ärenden har varit hyffsat smärtfria.
Och man skall absolut inte skylla på återförsäljarna. Dom gör det som står i deras "recall" / "to do" och får dessutom betalt för det.
Du kan ju inte komma och skriva i en sådan här tråd utifrån egna erfarenheter!
Uppgifter som jobbarkompis syssling fått i tredje hand är däremot okej...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top