KTM förlänger garantin

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Instämmer helt.

BMW är ett bra exempel. De skall ju vara först med det senaste och då kommer x antal ofärdiga eller ibland kanske rentav dåliga lösningar ut till konsument.

Men det är där det sedan skiljer sig åt.

BMW-handlaren får besked från fabriken: Kunden skall hållas skadeslös, BMW centralt tar kostnaden. Kund får lånehoj, Öhlinsdämpare istället för trasig ESA, nya fälgar på stubben eller som nu: ny kardan monterad på sin gamla kanske 10.000-mila hoj. Kostnadsfritt och med största möjliga hänsyn till ev semestrar, resor och/eller avstånd till verkstad. Det är nästan Lexus-klass på det och så mycket mer förvånande som bilsidan hos samma märke snarare håller KTM-standard på sin eftermarknad…

2017 var det ju ojämna ekerfälgar på både BMW och KTM. Gissa om det hanterades olika? Någon sade att det dessutom var precis samma underleverantör, vilket låter rimligt.
Har vi inte diskuterat det där med "kostnadsfritt"?
En ny GS1300'a kostar 250-300'.
Det betalar en del gamla ärenden...

Jag känner iaf personligen tre stycken som fått sina ekerfälgar bytta på sina 1290SA utan problem.
Däremot "har jag hört" om "massor av" GS/A ägare som haft stora problem med att få strulande framgafflar/kardaner fixade.
Det är väl så BMW-ägare vet bäst hur KTM-ägare behandlas och tvärtom... ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utvecka gärna för jag har vid några tillfällen varit nära att köpa en KTM men tvekat då garantihanteringar upprört många.
Jag har till och med beställt en ny 690 för några år sen av Ragnar på Din Mc, sen försvann både Ragnar och beställningen, inte hört ett knyst från Din Mc, tack så mycket.
Talade med en KTM1290 ägare (finns här på SH) när han kom på en Kawasaki.
KTM1290 hojen hade skurit pga att KTM's oljefilter hade tryckts ihop (KTM's filter och KTM's motor saknade oljeöverströmningsventil).
Det gick inte på KTM's "Garanti". Så det var därför han nu körde en Kawasaki.
Oljefilterihoptryckning kan kanske undvikas genom att hojen varmkörs på tomgång i 10 minuter innan start så oljan är riktigt varm och tunnflytande innan man kör iväg.
I senare 1290 årsmodell 2017(?) gjordes en ändring i motorn så oljefiltret tydligen inte ska tryckas ihop ....... på samma sätt som tidigare.
Några KTM ägare kan väl ge exempel i tråden på reparationer gjorda på KTM's garanti
och
sånt som inte gått på KTM's garanti.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har vi inte diskuterat det där med "kostnadsfritt"?
En ny GS1300'a kostar 250-300'.
Det betalar en del gamla ärenden...

Jag känner iaf personligen tre stycken som fått sina ekerfälgar bytta på sina 1290SA utan problem.
Däremot "har jag hört" om "massor av" GS/A ägare som haft stora problem med att få strulande framgafflar/kardaner fixade.
Det är väl så BMW-ägare vet bäst hur KTM-ägare behandlas och tvärtom... ;)

Kostnadsfritt, tja alla som köpt hoj innan januari 2024 fick det ju kostnadsfritt och är ju de allra flesta… och de har ju inte kunnat höja priserna av den anledningen sedan dess. :)

Vilka problem med att fixa framgafflarna är det du har hört om?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kostnadsfritt, tja alla som köpt hoj innan januari 2024 fick det ju kostnadsfritt och är ju de allra flesta… och de har ju inte kunnat höja priserna av den anledningen sedan dess. :)

Vilka problem med att fixa framgafflarna är det du har hört om?
Har för mig att de lossnade från gaffelkronan?
Nåt med shims eller något spel som skulle kollas med bladmått?
Några länder tog in och åtgärdade andra länder inte.
Typ ...🙂
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har för mig att de lossnade från gaffelkronan?
Nåt med shims eller något spel som skulle kollas med bladmått?
Några länder tog in och åtgärdade andra länder inte.
Typ ...

Njae, där var det så att BMW tog in samtliga hojar och mätte spelet. Några fick det åtgärdat direkt, andra kunde köra till nästa service (däribland jag). Sedan byttes de, och samtidigt bytte de till nya knappsatser då de gamla kunde börja glappa.

Det skedde i alla länder vill jag bestämt minnas, det var en tillverkaråterkallelse från BMW.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Njae, där var det så att BMW tog in samtliga hojar och mätte spelet. Några fick det åtgärdat direkt, andra kunde köra till nästa service (däribland jag). Sedan byttes de, och samtidigt bytte de till nya knappsatser då de gamla kunde börja glappa.

Det skedde i alla länder vill jag bestämt minnas, det var en tillverkaråterkallelse från BMW.
Tsss.
Du kör ju bmw och jag KTM så min information är naturligtvis bäst. 😡
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Jag köpte ny KTM 790 2020 och sålde 2022 men hade aldrig några problem så jag fick aldrig testa garantin. Men jag prenumererar också på MC tidningar och har aldrig snappat upp någonting om KTM’s undermåliga kundservice. Jag läser inte allt men rimligen borde det finnas spaltmeter skrivet om detta bottennapp till kundvård?

Eller är det så att de faktiskt har blivit bättre på senare år och att det handlar om mycket historier från förr som hänger kvar? KTM är ju ett ganska nytt märke jämfört med de traditionella och har säkert haft en tuff resa för att lära sig branschen. Rimligen så borde de inte sälja en motorcykel om det är så illa som ofta beskrivs.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha sköna storys!

Hade blivit långvården för mig alt kåken om vissa av dessa öden hänt mig.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har bara kört Ktm hojar senaste 20 åren å har inte haft några problem eller behövt garantiärenden..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man kan läsa för lite äldre KTM vad köparna tycker exempel för 790

Reliability & build quality 1 out of 5​

Engine cutting out at slow speed. Left switchgear not very protected against rain ingress, indicator light stays on when the switch gets wet. Oil leaking from rocker cover. Coolant doesn't want to stay on the inside of the engine overheating problems due to leaks. Discs warped, new ones fitted under warranty then they warped after 3000 miles. KTM replaced the front wheel and new discs and this sorted the issue. They said the bolt holes in the wheel hub is off by around 1mm so the disc is never central with the caliper.
Han fick alltså nya skivor och sedan nytt hjul på garantin alla är inte så lyckliga
Reliability & build quality 4 out of 5
The paint is flaking on the engine all over it’s like they only showed the bike the paint to show what it’s supposed to look like. I had loads go wrong in the first 2 years fortunately it was under warranty apart from the warped front break discs
1 out of 5 I recommend DO NOT BUY - HUGE SAFETY ISSUE
05 October 2020 by alexnp

Year: 2019

Annual servicing cost: £350

I recommend "DO NOT BUY - HUGE SAFETY ISSUE". The agility, speed and acceleration of this bike make it an absolute pleasure to ride. Unfortunately it is riddled with issues.Engine has cut out mid ride on 4 different occasions. 3 where while it was in warranty, 1 outside of warranty. Last cut out, the bike wouldn't start again. Only 4 months out of warranty for the same fault and KTM are refusing to pay for it (if it was for a different fault then it may have seemed reasonable, but for the same fault it should be covered as it wasn't sorted correctly the first time). Imagine this happening on a motorway with no hard shoulder?Other "minor" issues are faring bolts fall out due to vibrations. KTM dealer said this was common and replaced them so far free of charge. The foot pegs were very worn after only a year. (this is a relatively low mileage bike done about 5000 miles). Oil pressure warning light came on (code was cleared by KTM). Traction control failure warning light came up. (Code was cleared, by ktm)Launch control doesn't work, which is dangerous if your expecting it to work (why wouldn't you).I have owned many bikes, and none have come even close to how poorly made this is. I am not a heavy (mileage) rider, but I do use the bike weekly on both motorways and town driving. It was very well looked after, full KTM service history and garaged while not in use.
från
men som sagt det här var i UK. Lite hårdare konsumentregler än i Sverige gissar jag.
Men kolla på owners reviews i bike reviews i https://www.motorcyclenews.com och vill man veta vilka problem det är med en motorcykelmodell, läs review av den följande modellen för då kan det i den redaktionella texten stå vilka problem som är lösta, problem som fanns i föregående års modell.
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/790-duke/2018/#ownersReviews

Varför sågningar som Robert Collin's av Mercedes C-klasse är ovanliga i motorpressen får var och en fundera över själv.
Råkade strax efter vara i Tyskland på jobbresa och fick när jag slår på hotell TV'n se ett tyskt test, bilen är uppe på två hjul men inga större problem säger journalisterna (rädda om jobbet såklart) , kruxet är att de ser helt skräckslagna ut när de intervjuas sittande i C-klasse med hjälmar på huvudena. Men det som antagligen knäckte Mercedes så det blev omkonstruktion var att strax efteråt väjer en C-klasse förare på motorväg i Holland för en polisbil som stannat på motorvägen i högerfilen, C-klassen slår runt och poliserna kan följa hur C-klassen rullar förbi dom i vänsterfilen.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag återkommer ständigt till tanken att köpa en 1290 SA, men skräms av alla historier jag ser över hela världen. Alternativet BMW går bort eftersom jag blir illamående av bristen på återkoppling. Japanerna kör det säkra spåret och har traktorkänsla i motorerna i sina äventyrshojar.

Det är frågan om jag någonsin vågar ta risken med en KTM.
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Man kan läsa för lite äldre KTM vad köparna tycker exempel för 790

Reliability & build quality 1 out of 5​

Engine cutting out at slow speed. Left switchgear not very protected against rain ingress, indicator light stays on when the switch gets wet. Oil leaking from rocker cover. Coolant doesn't want to stay on the inside of the engine overheating problems due to leaks. Discs warped, new ones fitted under warranty then they warped after 3000 miles. KTM replaced the front wheel and new discs and this sorted the issue. They said the bolt holes in the wheel hub is off by around 1mm so the disc is never central with the caliper.
Han fick alltså nya skivor och sedan nytt hjul på garantin alla är inte så lyckliga
Reliability & build quality 4 out of 5
The paint is flaking on the engine all over it’s like they only showed the bike the paint to show what it’s supposed to look like. I had loads go wrong in the first 2 years fortunately it was under warranty apart from the warped front break discs
1 out of 5 I recommend DO NOT BUY - HUGE SAFETY ISSUE
05 October 2020 by alexnp

Year: 2019

Annual servicing cost: £350

I recommend "DO NOT BUY - HUGE SAFETY ISSUE". The agility, speed and acceleration of this bike make it an absolute pleasure to ride. Unfortunately it is riddled with issues.Engine has cut out mid ride on 4 different occasions. 3 where while it was in warranty, 1 outside of warranty. Last cut out, the bike wouldn't start again. Only 4 months out of warranty for the same fault and KTM are refusing to pay for it (if it was for a different fault then it may have seemed reasonable, but for the same fault it should be covered as it wasn't sorted correctly the first time). Imagine this happening on a motorway with no hard shoulder?Other "minor" issues are faring bolts fall out due to vibrations. KTM dealer said this was common and replaced them so far free of charge. The foot pegs were very worn after only a year. (this is a relatively low mileage bike done about 5000 miles). Oil pressure warning light came on (code was cleared by KTM). Traction control failure warning light came up. (Code was cleared, by ktm)Launch control doesn't work, which is dangerous if your expecting it to work (why wouldn't you).I have owned many bikes, and none have come even close to how poorly made this is. I am not a heavy (mileage) rider, but I do use the bike weekly on both motorways and town driving. It was very well looked after, full KTM service history and garaged while not in use.
från
men som sagt det här var i UK. Lite hårdare konsumentregler än i Sverige gissar jag.
Men kolla på owners reviews i bike reviews i https://www.motorcyclenews.com och vill man veta vilka problem det är med en motorcykelmodell, läs review av den följande modellen för då kan det i den redaktionella texten stå vilka problem som är lösta, problem som fanns i föregående års modell.
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/790-duke/2018/#ownersReviews

Varför sågningar som Robert Collin's av Mercedes C-klasse är ovanliga i motorpressen får var och en fundera över själv.
Råkade strax efter vara i Tyskland på jobbresa och fick när jag slår på hotell TV'n se ett tyskt test, bilen är uppe på två hjul men inga större problem säger journalisterna (rädda om jobbet såklart) , kruxet är att de ser helt skräckslagna ut när de intervjuas sittande i C-klasse med hjälmar på huvudena. Men det som antagligen knäckte Mercedes så det blev omkonstruktion var att strax efteråt väjer en C-klasse förare på motorväg i Holland för en polisbil som stannat på motorvägen i högerfilen, C-klasse slår runt och poliserna kan följa hur C-klassen rullar förbi dom i vänsterfilen.

Det där stärker ju bara min tes. Owners overall ratings 4/5. Du plockar ut några enskilda negativa recensioner som får vara stöttepelare för hela märket. Det är precis så det här med KTM’s dåliga kvalitet och kundservice hålls vid liv. Det finns säkert andra märken som är bättre men jag är långt ifrån övertygad om att det är så illa att man skall akta sig för att köpa KTM.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag återkommer ständigt till tanken att köpa en 1290 SA, men skräms av alla historier jag ser över hela världen. Alternativet BMW går bort eftersom jag blir illamående av bristen på återkoppling. Japanerna kör det säkra spåret och har traktorkänsla i motorerna i sina äventyrshojar.

Det är frågan om jag någonsin vågar ta risken med en KTM.

Det finns många nöjda KTM-ägare.

Men skall du köra långfärd med passagerare finns ju Triumph 1200. Om du tänker att den har mer feedback.

Rena touringhojar finns det 13 på dussinet av, i spenaten räcker +70hk oavsett. Och då är storleken mindre ett bättre val om det är det du åstundar.
Många är nöjda med Africa Twin, BMW F900GS verkar riktigt bra, T700 är svår att komma runt osv.

Sedan har vi ju Ducati Multistrada i olika versioner. Mycket pengar men otrolig hoj särskilt V4-an.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Hängde på soe.se (RIP) lika mycket som jag hänger på detta forum.
Minns tydligt hur tråden om KTM 690 startade -08 när modellen kom och växte i lavinartad takt.
Vet ej hur många tusen inlägg det var i den tråden med det var många!
Det slående var att av alla inlägg så handlade en betydande del om folk som hade problem av ett eller annat slag med just 690.
Fick nästan förnimmelsen att KTM släppt en halvfärdig produkt till konsumenterna och sedan nästan stoiskt bråka gällande alla garantianspråk som gjordes!

Ingen läsning som gav direkt något större förtroende för märket…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där stärker ju bara min tes. Owners overall ratings 4/5. Du plockar ut några enskilda negativa recensioner som får vara stöttepelare för hela märket. Det är precis så det här med KTM’s dåliga kvalitet och kundservice hålls vid liv. Det finns säkert andra märken som är bättre men jag är långt ifrån övertygad om att det är så illa att man skall akta sig för att köpa KTM.
Det var några exempel.
De slutsatser jag drar är dålig kvalitetskontroll hos KTM
en återförsäljare sa att framhjulets bromsskiveskruvar var 1mm off
att garanti varierar från företag till företag, ovan fick nya bromsskivor och nytt hjul till sin KTM
en annan med samma problem , ja då fanns det ingen garanti på vinda bromsskivor hos KTM
Det här, varierande kvalitet, är inget unikt för KTM.
Det jag skrev var mest exempel på hur det kan gå med KTM.
Men du kan kolla på andra fabrikat och andra modeller hos MCN för att se vad du kan förvänta dig. När du köper en hoj. Det gör jag.
Sedan finns Motorrads 5000 mil tester som alla genomförs snabbt under "garantitiden" för hålla nera kostnaderna ... så klart.
När jag kollade för några år sedan var de fabrikat som hade mest problem under Motorrads 5000 mil tester BMW Ducati och KTM (i bokstavsordning) och minst problem Yamaha, Honda, Suzuki och Kawasaki. Bästa Europeiska hoj var en Triumph.
Prenumerar du inte på Motorrad är det bara gå till Biblioteket.
I Göteborg har Motorrad funnits i stora Biblioteket vid Götaplatsen/på Avenyn.
I den här testen finns inte KTM med.
Kan det bero på att USA har stränga lagar för Konsumentskydd ?
Och KTM därför inte säljs i USA?
Den här tråden handlar om KTM's Garanti här i Sverige, jag efterlyste någon som fått något gjort på KTM's Garanti i Sverige. Det verkar hittils (eller har jag missat ett inlägg) som ingen har fått något gjort på garanti i Sverige.
Jag skrev redan i mitt 1:a inlägg om en man här på SH som kom körande på en Kawasaki och berättade att hans KTM1290 skurit pga ihoptryckt oljefilter (ej garanti).
Så i brist på inlägg om vad som gjorts på KTM's garanti så blir resultatet att inget görs på garanti.

Är andra märken bättre ? Vet ej men på min 10 år gamla GSX1300R var det en återkallelse på laddningsregulatorn. Fick brev på posten om det ca 2018, lämnade in hojen och kunde hämta den nästa dag med ny laddningsregulator. Ingen faktura från verkstan.
Var det Suzuki Garanti ?
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hade en nästintill ny 690smcr.
På första riktiga servicen, den efter 100 mila.
Så upptäckte mekanikern att det var konstig färg tändstifet, förbränningen var inte riktigt bra.
Var inne två tre veckor på felsökning innan dom hitta överslag i tändhatten. Det gick på garantin utan det minsta krångel.
Så min erfarenhet av ktms garanti är god iaf👍
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Hängde på soe.se (RIP) lika mycket som jag hänger på detta forum.
Minns tydligt hur tråden om KTM 690 startade -08 när modellen kom och växte i lavinartad takt.
Vet ej hur många tusen inlägg det var i den tråden med det var många!
Det slående var att av alla inlägg så handlade en betydande del om folk som hade problem av ett eller annat slag med just 690.
Fick nästan förnimmelsen att KTM släppt en halvfärdig produkt till konsumenterna och sedan nästan stoiskt bråka gällande alla garantianspråk som gjordes!

Ingen läsning som gav direkt något större förtroende för märket…
Stämmer säkert. Men jag är övertygad om att det skett stora förbättringar på 16 år. Det är möjligt att 690 var ett problembarn vilket kanske sätter negativ prägel även för märkets övriga sortiment i många år framåt. Men det är cyniskt att låta det överskugga KTM 2024 och därmed avskräcka nya spekulanter på förlegad information som troligtvis inte är relevant längre.

Det är i alla fall min åsikt men jag respekterar de som resonerar annorlunda.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top