KTM förkortningar / vilket hojval?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag funderar på att överge sporthojen för enduro/motard. Jag vill, förutom grusåka, kunna åka lite längre för att fika eller titta på naturen. Funderar då på en 690 enduro och undrar då hur det funkar med motardfälgar till en sån. Skiljer fjädring mycket? Vilka årgångar av motardfälgar funkar? Serviceintervaller? Hur långt kommer man på ett par hårda endurodäck om jag jag blandar asfalt/grus? Med mycket nerlägg och bus.

Har ni några allmäna tips så är jag tacksam. Andra hojmodeller som passar?
 
Bra fundering... Sporthoj är farligt.

Jag själv är inne på min andra KTM 525 EXC nu. Jag har motardkit utöver endurohjulen. Som ett exempel så körde jag närmare 30 mil i måndags med endurohjulen som har "rena" crossdäck. Det var en blandning av ca 50% grus 25% ren enduro resp asfalt. Ett visst slidage går väl att se på däcken men det är omöjligt att säga hur långt man kommer på en uppsättning. Men det är "billigt" med crossdäck. Visst får man ont i arslet av denna hoj men med motardkitet på så går det alldeles utmärkt att köra längre sträckor men motorvägsåka är givetvis helt värdelöst. Serviceintervallen är ju något tätare än på din sporthoj men det hänger på hur/var du kör. 690 är i mitt tycke för tung att bryta runt i endurospåret och jag gillar inte att det inte finns någon ram under motorn....
 
Bra fundering... Sporthoj är farligt.

Jag själv är inne på min andra KTM 525 EXC nu. Jag har motardkit utöver endurohjulen. Som ett exempel så körde jag närmare 30 mil i måndags med endurohjulen som har "rena" crossdäck. Det var en blandning av ca 50% grus 25% ren enduro resp asfalt. Ett visst slidage går väl att se på däcken men det är omöjligt att säga hur långt man kommer på en uppsättning. Men det är "billigt" med crossdäck. Visst får man ont i arslet av denna hoj men med motardkitet på så går det alldeles utmärkt att köra längre sträckor men motorvägsåka är givetvis helt värdelöst. Serviceintervallen är ju något tätare än på din sporthoj men det hänger på hur/var du kör. 690 är i mitt tycke för tung att bryta runt i endurospåret och jag gillar inte att det inte finns någon ram under motorn....

Jag vill ha den lugna gången en storkubikare ger. Verkar inte finnas så många alternativ. Husan är för vild och hård, Yamman för slö och de andra har jag inte koll på.

Riktig enduro kommer det aldrig bli så att den är tung gör inte så mycket. Men vet du någon bättre kompromiss så.

Även om crossdäck är billiga blir de ju aldrig lika billiga som beg racedäck. Men vill ju gärna klara 100 mil på dem.

Jag byta lite olja kan man göra ofta men slipper gärna ställa ventiler hela tiden. Men men det finns ingen perfekt hoj.
 
Tror nog på en ktm 690 enduro :tummenupp Alternativ är ju Honda xr 650 (saknar dock elstart), ktm 625 sxc eller husqvarna 510/610 te.
 
Jag hade nog sagt Honda 450HM, väldigt bra hoj enligt mig:tummenupp

Mvh
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top