Då är alltså en Husaberg ingen egentligt alternativ för gatåkning, med tanke på dom löjligt täta oljeintervallerna. Har dom inte ordentligt oljefilter eller?
Jag har min husa 650 till enbart gatåkning för jag tyckte alla ktm cyklar jag provade var så satans slöa efter att kört husa 650 -03. Nu är det en 05a jag åker gata med och den är lite bättre hållbarhet med något längre oljebytesintervall. Två vänner till mig kör också gata med dom och har testat lite allt möjligt. Det dom gör är att köra 15-20h sen byter dom olja och då med olja ifrån biltema helt enkelt. Inte många kronor för en service där. Det testades på både en 650 -02 och en 501 från okänt år.
Däremot om du har tänkt att köra bakhjul för jämnan så kanske det inte är bästa alternativet, jag gör det så sällan, det får andra göra som kan det istället.
Stänksmörjningen påstås att den inte räcker till men jag vet inte, de andra två jag nämnde hade inga synliga skador vid renovering. Inte mer än normalt slitage, kolven byttes aldrig på 650n i alla fall.
Det man ska veta är ju att det är inte en ktm 640 man köpt sig som funkar att köra 1500 mil med utan oljebyte (testat av en vetlandabo) trots att bok säger typ 500 mil.
Jag trivdes inte med det lugna registret på ktm motorerna jämfört med husabergen så därför blev det en husa och självklart skruvar man mer för den glädjen. Trivs man inte med cykeln vad är det då för mening med att köra, får man istället ut mycket mer glädje så får man ju offra lite mek för den goda saken.
Min reflektion på det hela...
EDIT:
PS. Sen är det rätt roligt att peta ner en växel på husan och det bara skiter till förbi ktm cyklarna.