KTM eller Husaberg?!

• Thread starter Thread starter k650
  • Start date Start date

k650

Guest
Jag funderar på att skaffa mej en motard eller en offroad, och är intresserad av KTM eller Husaberg. Men jag undrar lite över kvaliteten, nästan alla annonser man hittar på Husaberg vittnar om ny renoverade motorer, olja som ska bytas var 5:e timme osv. Detta låter inte som något vidare driftsäkert eller hållbart alternativ, KTM verkar inte ha dessa problemen. Någon som har erfanhet av dessa hojar?:)

Faktum är att Husaberg kräver mer skruvande p.g.a effektuttaget. Nyrenoverade motorer innebär inga konstigheter då det görs efter ~80-100 tim. Sköts det bra är hållbarheten därefter.

Husan går som ett troll, men kräver mer tillbaka.

Skräckexempel finns alltid om alla olika modeller, en kompis till mig hade en KTM 660 som veven rasade på efter 500 mil. Den var pedantskött.

Husaberg är en tävlingshoj direkt ur kartongen & ska sköttas därefter dock ger den mkt körglädje!

Om man vill ha lite längre intervaller så är kanske KTM ett alternativ, väljer du en KTM525 så blir det ungefär samma underhåll som en Husaberg.

Då är alltså en Husaberg ingen egentligt alternativ för gatåkning, med tanke på dom löjligt täta oljeintervallerna. Har dom inte ordentligt oljefilter eller?

Då är alltså en Husaberg ingen egentligt alternativ för gatåkning, med tanke på dom löjligt täta oljeintervallerna. Har dom inte ordentligt oljefilter eller?

1 liter olja + motor byggd för tävlingsbruk är väl det enkla svaret ...även om jag tror 5h intervall för ren gatåka är överdriven.
KTM's maskiner du jämnför med antar jag är LC4-serien och de motorerna är ju som sagt inte primärt byggda för tävlingsbruk.

Varför inte en Husqvarna Sm 610 ? ;) Insprut , 500 mil service intervaller

Last edited:
Vet inte riktigt vilken ktm du syftar på då det inte framgår. Dock kan man väl säga att om du kollar på 625/640/660 dvs de vanliga gatmotarderna från ktm så känns det lite som att jämföra äpplen o päron då effektuttaget inte är lika högt i ktm som i husan. Men för gatåka så tycker iaf inte jag att husaberg är nåt alternativ eftersom du kommer upp i dina "dags för service" timmar jävligt fort. Så är det gatåka som gäller så satsa på en av ovannämnda ktm:er. 640 är den slöaste o tyngsta, 625 mitt emellan o 660 den vassaste.

Lycka till!

Jag har min husa 650 till enbart gatåkning för jag tyckte alla ktm cyklar jag provade var så satans slöa efter att kört husa 650 -03. Nu är det en 05a jag åker gata med och den är lite bättre hållbarhet med något längre oljebytesintervall. Två vänner till mig kör också gata med dom och har testat lite allt möjligt. Det dom gör är att köra 15-20h sen byter dom olja och då med olja ifrån biltema helt enkelt. Inte många kronor för en service där. Det testades på både en 650 -02 och en 501 från okänt år.

Däremot om du har tänkt att köra bakhjul för jämnan så kanske det inte är bästa alternativet, jag gör det så sällan, det får andra göra som kan det istället.

Stänksmörjningen påstås att den inte räcker till men jag vet inte, de andra två jag nämnde hade inga synliga skador vid renovering. Inte mer än normalt slitage, kolven byttes aldrig på 650n i alla fall.

Det man ska veta är ju att det är inte en ktm 640 man köpt sig som funkar att köra 1500 mil med utan oljebyte (testat av en vetlandabo) trots att bok säger typ 500 mil.

Jag trivdes inte med det lugna registret på ktm motorerna jämfört med husabergen så därför blev det en husa och självklart skruvar man mer för den glädjen. Trivs man inte med cykeln vad är det då för mening med att köra, får man istället ut mycket mer glädje så får man ju offra lite mek för den goda saken.

Min reflektion på det hela...

EDIT:
PS. Sen är det rätt roligt att peta ner en växel på husan och det bara skiter till förbi ktm cyklarna.

Håller med dig. Enligt min mening är det inte mycket som slår körglädjen i en husa. Har också en 05:a Hade tänkt byta hoj till en xr 650 istället, men efter att ha provkört så insåg jag att jag att husan är värd skruvandet. :)

Ok, så LC4 motorn har acceptabel hållbarhet och mindre serviceintervaller alltså?.:)

Vet inte riktigt vilken ktm du syftar på då det inte framgår. Dock kan man väl säga att om du kollar på 625/640/660 dvs de vanliga gatmotarderna från ktm så känns det lite som att jämföra äpplen o päron då effektuttaget inte är lika högt i ktm som i husan. Men för gatåka så tycker iaf inte jag att husaberg är nåt alternativ eftersom du kommer upp i dina "dags för service" timmar jävligt fort. Så är det gatåka som gäller så satsa på en av ovannämnda ktm:er. 640 är den slöaste o tyngsta, 625 mitt emellan o 660 den vassaste.

Lycka till!

Ja lite som äpplen o päron blir det. Men faktiskt inte pga. effektutaget då jag tror det är ganska snarlikt på en 660 o 650 i standard utförande. I det här fallet tror jag man ser svaret snarare om man kollar viktförhållandet.

Jo från början så;)

Ok, men då va då o nu är nu ;)

Last edited:
Men faktiskt inte pga. effektutaget då jag tror det är ganska snarlikt på en 660 o 650 i standard utförande. I det här fallet tror jag man ser svaret snarare om man kollar viktförhållandet.

Ja, husaberg... 6kw/114kg. Fan så effektiva kw dom har i den jämfört med en ktm 660. Husa wins again!:yoparty

Ädit:
Husaberg med sina 6kw är ju rätt mycket billigare att försäkra också, där sparar man in någon slant till servicen på dom.

En ädit till:
Polisen har ju lite förkärlek till svarta KTM cyklar också härikring. Dom vill gärna hata dom och tar dig sen när du kör personbil eftersom de alltid blir ifrånkörda när folk sitter på en ktm.
Kör du husa så hinner dom aldrig se dig ens för det går undan istället :tuttar

Last edited:
Så en LC4 kan både vara en busmaskin och en pålitlig semesterhoj?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år