KTM eller HUSA?

Lite OT: Är KTM och Husaberg samma företag? Såg att de hade skyltarna bredvid varandra i något som liknade ett huvudkontor för Sverige utanför Örebro :va

aGGeLiTO skrev:
ojj ledsen.. menar såklart ktm 620/640 el husa 650

Hehe inga problem :)
Det skiljer ju mycket mellan KTM 620/640 och Husa 650. Husabergen är redo för race, medans KTM är mer anpassad för gata. Det beror väl mest på vad du ska köra. Bana eller landsväg?

Vänta nu...Ska du inte köpa Yamaha! :yoparty

sandstream71 skrev:
Lite OT: Är KTM och Husaberg samma företag? Såg att de hade skyltarna bredvid varandra i något som liknade ett huvudkontor för Sverige utanför Örebro :va
KTM har köpt Husaberg för att kunna hävda sig på 4takts-marknaden ;)

Ben skrev:
Hehe inga problem :)
Det skiljer ju mycket mellan KTM 620/640 och Husa 650. Husabergen är redo för race, medans KTM är mer anpassad för gata. Det beror väl mest på vad du ska köra. Bana eller landsväg?

d kommer mest bli gata massa röljus o sånt :)
en o annan slang

ett par race me nåra BMW haha

Allvarligt...

Kan man verkligen överväga en Husa om man trots allt kör en hel del transportsträckor och(tyvärr) i undantagsfall endast kör bana? En 650 som brukshoj mao? Vore underbart(blir en 640 annars) men funkar det verkligen rent praktiskt(har inget vettigt garage)?

Goldwing_WannaB skrev:
Allvarligt...

Kan man verkligen överväga en Husa om man trots allt kör en hel del transportsträckor och(tyvärr) i undantagsfall endast kör bana? En 650 som brukshoj mao? Vore underbart(blir en 640 annars) men funkar det verkligen rent praktiskt(har inget vettigt garage)?

Nej.
Allvarligt talat så funkar det inte att ha husan på gata annat än korta turer.
Plågsamt smal sadel gör sitt till, serviceintervallerna oxå.
Själv skulle jag välja en 625:a framför 640:in, eller en husa för bankörning. :)

Ghost skrev:
Nej.
Allvarligt talat så funkar det inte att ha husan på gata annat än korta turer.
Plågsamt smal sadel gör sitt till, serviceintervallerna oxå.
Själv skulle jag välja en 625:a framför 640:in, eller en husa för bankörning. :)

Anade nästan det. Försökt förtränga det men till slut kommer sanningen ikapp en... :rolleyes:

Eller kanske 660. Dock är tillgången på beg. 640 som vill byta bättre :)

Nu är väl jag lite part i målet men ska man mest åka bana är det husaberg som gäller eller ktm 525 eller varför inte husqvarna 570. Ska man mest åka gata är det ktm 640,625 eller 660 som jag rekomenderar. Om jag skulle handla idag skulle jag välja 625 pga elstarten, men det är jag det(börjar bli gamal)

När det gäller service så kräver alla motarder underhåll dvs olje o filterbyte o justering av ventiler och på en racehoj är dessa intervaller tätare.

Eftersom jag bara åker gata skulle jag inte ens fundera på en husaberg men hade vi bara haft någon bana i närheten skulle jag genast byta till något mer "racigt"

Nu inte sagt att man inte kan ha kul med vad en del kallar tourer, för det kan man tro mig och desutom mycket oftare om man får tro på allt som står om tex husaberg även om den faktiskt är ännu lite roligare när den fungerar.

Honung skrev:
Nu är väl jag lite part i målet men ska man mest åka bana är det husaberg som gäller eller ktm 525 eller varför inte husqvarna 570. Ska man mest åka gata är det ktm 640,625 eller 660 som jag rekomenderar. Om jag skulle handla idag skulle jag välja 625 pga elstarten, men det är jag det(börjar bli gamal).

Jo man fattade ju egentligen det... :rolleyes: Synd är det. Man vill ju vara tuff och Husorna är tuffa(st?).
Å andra sidan, vem har nånsin köpt en motorcykel med hjärnan? :D

Goldwing_WannaB skrev:
Jo man fattade ju egentligen det... :rolleyes: Synd är det. Man vill ju vara tuff och Husorna är tuffa(st?).
Å andra sidan, vem har nånsin köpt en motorcykel med hjärnan? :D

Tja inte jag i alla fall, det närmsta måste vara 640 då men till mitt förvar fanns det inget annat att tillgå på nära håll :hihi och som vanligt när man bestämt sig ska man ju ha hojen helst samma dag :banana

Honung skrev:
Tja inte jag i alla fall, det närmsta måste vara 640 då men till mitt förvar fanns det inget annat att tillgå på nära håll :hihi och som vanligt när man bestämt sig ska man ju ha hojen helst samma dag :banana

haha jo d brukar ju vara så .. att man ska ha d direkt när man sett det..

haha så sant!

jo får se.. tror d lutar åt en 625 ..
går det att skjutsa på alla ktm btw??
tjejen blir arg annars.. :fatta!

aGGeLiTO skrev:
går det att skjutsa på alla ktm btw??
tjejen blir arg annars.. :fatta!

Min 660 är reggad för en person... alltså inget skjuts.

Ingen av dom är en höjdare att skjutsa på, be henne köpa en hoj själv istället. 640LC4 är godkänd för passagerare.

//jaG

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back