KTM eller BMW ?

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Street Triple R -10
Hej

Tänker köpa en nu hoj på grund av att jag ska på börja en långturs resa nästa år ner till kap staden. Och dom hojar jag står och väger mellan just nu är en KTM 990 Adventure och en BMW 1200 GS Adventure. Vad säger ni on dom två ? Är ju alltid så att det finns folk som föredrar KTM före BMW och tvärt om har själv kört KTM innan och inte haft några större problem. Men hur är det med driftsäkerhet om man gemför dessa två ? BMW har ju kardan drift vilket jag ser som en stor fördel när man ska ge sig ut på långfärder. Sen är det dyrare med delar och servic på BMW vad jag har kollat och packväskor och liknande tillbehör är mycket dyrt. Om man gemför med KTM. Men oandra sidan får man mycket tillbehör till BMW som man inte får till KTM men KTM är jo billigare oandra sidan.
SKulle vara mycket trevligt att höra vad folk tycker om dessa två hojar ?

Bmw

Jag hade valt BMW´n. Dyr, stor, komfortabel, smidig, kardan, tillförlitlig. dessutom går det lltid att sälja BMW´n efter ett äventyr till anständigt pris.

KTM är säkert bra, men har nog sämre andrahandsvärde, komfort och kräver nog mer underhåll..

OBS. detta är bara mina egna spekulationer :)

För en sådan långresa skulle jag helt klart välja BMW:n. För lite jobbigare offroadkörning är KTM:en bättre lämpad (och det är en rappare och busigare maskin), men i övrigt vinner BMW:n. Men det kostar ju lite förstås...

BMW är alltid BMW... Dvs kvalitet och komfort. Ska du åka långt och mycket så köp en GS. Touratech har containervis med godis till. Titta på begagnatmarknaden på GS så ser du vilka mil folk kör med dom, vilket är rätt många för det mesta. KTM Adventure är mer bus/skogs maskin

en av farsans jobbarkompisar drog ner till kapstaden på in KTM Adventure - så omöjligt är det inte med den maskinen iallafall, just so you know ;)
(eller problemet han fick var punktering på vägen hem, men det kan man ju knappt anklaga KTM för hehe)

Hade aldrig gett mig av med en KTM till kapstaden! KTM är rätt rackligt uppbyggda med mycket småfel som kanske blir ett stort fel då du är långt hemifrån.
BMW har ju en kvalitetsstämpel inget annat märke når upp till, jag hade definitivt valt en BMW.

På slutet av sjuttiotalet körde man Paris-Dakar på Honda XL 250 .

Allt går , man kan cykla till Kapstaden, men det går nog lättare med en moped eller ännu lättare med en BMW GS 1200:tummenupp

KTM = grusbus
BMW = kvalitet & komfort

Bara titta på hojjar med mer än 5000mil på mätaren, tipppar på att det är fler beemers än KTM iaf... Provkör bägge o ta den som passar dig, allt handlar om vad man är ute efter. Det är väl dessutom Rotax som snidar bmw motorer ?

KTM = grusbus
BMW = kvalitet & komfort

Bara titta på hojjar med mer än 5000mil på mätaren, tipppar på att det är fler beemers än KTM iaf... Provkör bägge o ta den som passar dig, allt handlar om vad man är ute efter. Det är väl dessutom Rotax som snidar bmw motorer ?

Njae om jag inte misstar mig helt och hållet nu så är deras boxrar BMWs egna konstruktion. De enda motorerna jag vet som är Rotax är deras enstånkor och radtvåor. Nån kanske kan konfirmera om deras r4 också är Rotax?

Ahh så kanske det var. Nånstans i bakhuvudet finns det nått om att Rotax bygger snurror åt Bmw och Aprilia ;) Men det e sant, boxer är typiskt Bmw påfund på MC sidan, Subaru på bilsidan ;)

Tjao,

Kapstaden låter, minst sagt, som en spännande tripp.:tummenupp

Stod själv i valet och kvalet i somras. Blev till sist en BMW 1200 Adv och hittills är jag mycket nöjd. 600 mil och inte något som helst strul. Ingen Afrika-resa än dock, bara Norge.

Försökte innan kolla upp så mycket som möjligt vad gäller kostnader och annat. BMW:n kostar drygt 20000 kr mer men har bra andrahandsvärde. Räknat i kronor borde det bli rätt lika i värdeminskning över 3 år.
GSA:n är även rätt OK standardutrustad.

Hörde med en rätt dominant handlare i Trestad om servicekostnader:
BMW:
100 mil - 2800 kr
1000 mil - 2655 kr
2000 mil - 2987 kr (är det 2-årsservice inkl bromsvätskebyte etc 4768 kr)
KTM:
100 mil - 4920 kr
750 mil - 2945 kr
1500 mil - 6838 kr
Är en halvbökig ventiljustering som gör det dyrt vid 100/1500/3000 mil etc.

Försäkringskostnad för mig på BMW:n ligger på 2950 kr hel/hel och KTM skulle bli strax över 4000 kr. Inga drivpaket att byte på BMW:n och jag skulle tippa att BMW:n drar 1-2 dl mindre per mil - pengar det också om du kör 5000 mil.
Totalt sett tror jag BMW:n faktiskt blir billigare att äga.

Har som sagt inte råkat ut för några fel själv, men läst några trådar om att kardanslutväxeln gett sig på en del cyklar. Integralbromsarna gör också att bakbeläggen slits fort - i och för sig inget direkt fel. Överlag väldigt bra kvalitetskänsla. KTM:n tror jag generellt sett har haft fler fel - vattenpump, kopplingens slavcylinder, nån torque-limiter-startmotor-mojäng.

Komfortmässigt är BMW:n bäst. Sitter väldigt skyddat och värmehandtagen är riktigt guld så här på hösten. Bromsar och chassi på BMW:n tycker jag är kanon. Går att åka på riktigt bra på småvägarna. Blev fort van med storleken och tycker nu den är smidig och lättkörd. Kräver dock en viss längd över havet för smidiga start och stopp. Motorn pinar på helt OK - lite trimmad dieselkänsla. Växellådan fungerar bra, men klonkar en del.

Har provkört KTM 950/990 Adventure ett antal gånger och motor/växellåda är riktigt kul. Låter bättre och motorn är rappare än BMW:n. Känns mer spartansk och hårdare. Komforten är inte på samma nivå som BMW:n.

Valde BMW:n för det kändes som ett tryggare köp, den är nästan lika kul på småvägarna, bättre komfort samt jag känner mig lite för kass på grusåka för att piska KTM:n ordentligt. Är nog troligt att jag byter till KTM Adventure någon gång framöver - måste ju ha ägt båda.

Finns många trådar om det här ämnet på advrider.com under GSPot och OrangeCrush.

//F

Är ju väldigt mkt en fråga om hur man vill köra ner. Vill man göra det som så många gjort förut, eller vill man göra något udda?
Varför inte en Highland 950 outback & en halv (eller hel för det delen?) galen resväg :) Någon ska ju vara först, eller hur? :tummenupp

Tackar så mycket för svaren. Var ganska inställd på BMW innan med tanke på att det är en av dom mer använda hojarna när det handlar om åka jorden runt och liknande. Någon här som vett hur det är när man köra långt ner i södra europa och ner i afrika hur det är med bensinen kan vara lite svårt att få tag i blyfribensin neråt vad jag har förstår men är inte det enklaste sättet att lösa det på igentligen att köra utan kat ? plus att bensinen kan vara så låg oktan halt som 85-90 oktanig i vissa länder om jag inte har helt fel för mig? Är kanske igentligen lite fel avdelning att fråga om det där med bensinen och så men tänkte efter som det inte viket av helt från tråden så skulle det vara oki ?

Jag hade nog plockat bort Katten och kollat med BMW hur lågt oktantal man kan köra den på.

Får man tag i Sprit, typ T-röd, kan man hälla det i tanken det höjer oktanen.

Är det inte som på LC4:an att det går koppla ur nån kabel så tändningen ändras så att man kan köra på lägre oktantal? :va

Hade aldrig gett mig av med en KTM till kapstaden! KTM är rätt rackligt uppbyggda med mycket småfel som kanske blir ett stort fel då du är långt hemifrån.
BMW har ju en kvalitetsstämpel inget annat märke når upp till, jag hade definitivt valt en BMW.

En KTM Adventure duger utmärkt att köra ParisDakar med och jag har träffat ett flertal som har kört runt Afrika med dem så nog är där kvalité på grejerna. Kör själv en kittat LC4 Adventure när jag skall leka i afrikanernas sandlåda.

KTM = grusbus
BMW = kvalitet & komfort

Är du historielös eller?
BMW har tillverkat boxermotorer sen strax efter WW1 och man är i princip ensamma om att serieproducera boxermotorer inom MC världen. Den enda Rotaxmotor som har sålts som en BMW är första genrationens BMW 650 Fonduro vilken är en Aprilia Pegaso med annan plast på, cykeln tillverkades för övrigt av Aprilia då BMW hade kapacitetsbrist i sin egen fabrik.

För att återgå till grundfrågan...
KTM är mer racemässigt och obekvämare samt kommer att kräva mer service under färden (oljebyte+ventilkoll) men cykeln är i gengäld lättare och smidigare.
Till slut hade jag nog valt en BMW om målet med resan var att huvudsakligen hålla mig på vägnätet snarare än att korsa sanddynerna och regnskogen på svåraste möjliga väg. Sen är ju vägnätet i afrika som det är och vad som kallas väg varierar kraftig men det är i ytterst få lägen på dessa "vägar" jag skulle se poängen i KTM lägre vikt och större smidighet.

En annan faktor att tänka på är att BMW har slanglösa däck vilket är kanon då man undslipper genomslagspunktering, om man sedan skulle köra hål på däcket är det klart mer kris men det löses genom att ha slang med sig.

Last edited:
Är det inte som på LC4:an att det går koppla ur nån kabel så tändningen ändras så att man kan köra på lägre oktantal? :va

Jo det går men inte på alla årsmodeller då de byter tändsystemtillverkare(har tyvärr dålig koll på vilka men KTM-Sommer har det i sin katalog). Det brukar dock inte vara något problem med detonationer om man inte laddar hårt Afrikasoppa till trots.

Hallå alla

Idag så gjorde jag vale.t nu finns det ingen återvändo har skrivit på kontraktet på bmw för en 1200 gs adventure nu. 7-10 veckors leverans så någon gång i slutet av januari hoppas jag på. Kollade upp det där med bensinen också 90 oktanig är lägsta rekomenderad oktanhalt men går med lägre. Och fungerar även att köra den på blyad bensin.

Så nu väntar man bara med spänning på den.

Hallå alla

Idag så gjorde jag vale.t nu finns det ingen återvändo har skrivit på kontraktet på bmw för en 1200 gs adventure nu. 7-10 veckors leverans så någon gång i slutet av januari hoppas jag på. Kollade upp det där med bensinen också 90 oktanig är lägsta rekomenderad oktanhalt men går med lägre. Och fungerar även att köra den på blyad bensin.

Så nu väntar man bara med spänning på den.

Du får plocka bort katten innan du börjar köra blyat.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back