KTM Duke

Ja inte skulle jag då ha din Raptor strypt, 125or är väldigt lusiga med 15hk helt enkelt, jag tycker en stor del av det som kan tänkas vara kul helt försvinner med de här reglerna bara.

Det är trist att det blev som det blev när det gäler 125an, men å andra sidan är det väl sent att klaga nu:-)

Men som sagt försäljningen bombade ju mer eller mindre totalt efter ändringarna, helt begripligt.

Du har rätt. Men jag är ändå glad varesig vilken effekt jag kommer köra cykeln med i sommar. Det är bra mycket skönare med lätt mc än att puttra runt med moppen så jag ska inte klaga =)
 
Där har du rätt iaf, moped käns oinspirerarat helt då man inte ens kan åka på mer än 50 väg lagligt med dem.

Har man körkort så är det så klart bättre med än 15 hk om det är så, men det är bar synd på många av de strypta 2taktarna tycker jag, de går så mycket bättre utan såna saker.

Kan de inet dela in det i jönsklasser för solk som vill vara miljövänliga och åka CBR125 och folk som betalar lite mer i försäkring för tat få tminstonde ha lite kul.

Jag håller som sagt fast vid att det bara vore på en offroadhoj som drog väldigt lite soppa som jag skule vilja ha 15hk.

Och då har jag ändå ägt svagare 125or med, men det blir liksom fel när man väl gått stehgget längre, dpå käns det så jäkla tråkigt med 15hk och en gathoj, men som du skriver klart bättre än att jaga kantlinjen i 50 eller nåt med en scootermoppe.
 
KTM duke 125 väger 118 kilo alltså en av dom lättaste 125orna ute på marknaden.
Den har 15 hästkrafter alltså mer än en hästkraft per tionde kilo.
Om man skaffar ett 200cc kit så får den 22-25 hästar på 118 kilo.
Tror nog det drar iväg ganska bra ändå för en 4-t 125 ;)
 
KTM duke 125 väger 118 kilo alltså en av dom lättaste 125orna ute på marknaden.
Den har 15 hästkrafter alltså mer än en hästkraft per tionde kilo.
Om man skaffar ett 200cc kit så får den 22-25 hästar på 118 kilo.
Tror nog det drar iväg ganska bra ändå för en 4-t 125 ;)


Du har rätt de e nog en av dom bästa fyrtaktarna ja "skådat" eftersom de blir inte en slö liten hosthost om man inte vill?
22-25 hästkrafter är också väldigt rimligt med tanke på 250 kubiks motorerna från tex kawasaki ligger på 30-32 om ja inte minns fel,

(edit:
nu e ja sååå negativ de inte e sant! Men eftersom de e en nakenhoj lär den ju inte gå mkt fortare än dom starkare 4-taktare pågrund av saknaden av kåpor)


Dock e de ju fortarande de fortf omtalade 35 000 kronors priset,

jag tycker de e förmycket om man sen ska pröjsa ca 5 000 (om inte mer) för ett cylinderkit som inte ens ger lika mycket kraft som en 2-taktare,

När man kan få en Cagiva raptor 125a som är rätt snygg, 2-takt med mitons 34 hästkraftsmotor för halva priset som duken med cylinderkitet,

Hade duken dock varit 2-takt så hade raptorn fått en seriös motståndare bland 125 nakenhojarna o då hade priset varit de enda problemet,

Fin hoj dock!

hoppas att andra 4-taktare också får ett sådant här 200 cc cylinderkit vilket kommer göra dom mycket mer intressanta på markanden

(Och med den här lär man inte ligga i moppefilen i de närmsta taget iaf :D )

sista edit:
GO 90 TALS FÄRGER! :banana
 
Last edited:
Sådär ja, Bike i Trollhättan har släppt ett pris nu, 39900 riksdaler får man betala om man vill köra lätt duke denna säsongen.
 
KTM duke 125 väger 118 kilo alltså en av dom lättaste 125orna ute på marknaden.
Den har 15 hästkrafter alltså mer än en hästkraft per tionde kilo.
Om man skaffar ett 200cc kit så får den 22-25 hästar på 118 kilo.
Tror nog det drar iväg ganska bra ändå för en 4-t 125 ;)

Eller så köper man deras 125 Exc som har en hästkraft per två kilo. :yoparty
 
Stuntman yrar som vanligt.. Sen är ju fördelarna med fyrtakt att det är mycket längre mellan serviceintervallerna, drar mindre soppa och bredare register än tvåtakt, sen ligger en exc 125;a runt 30-32 hästar, OM man skulle plocka ur 50 hästar, vilket går bara man vill och har en budget liknande Bernie Ecclestones,
så är det kolvbyte och växellådsbyte ungefär en gång i kvarten..
Och nej, duken är inte byggd varken för att gå 300 blås, eller för att använda på crossbanan, det är en streetfighter, vilket betyder att det är en hoj som e jävligt kul att latcha (stavning??) med ;)
 
SSen är ju fördelarna med fyrtakt att det är mycket längre mellan serviceintervallerna, drar mindre soppa

Nu känner jag bara att jag måste lägga mig i lite här, en lågtrimmad tvåtaktare (typ DT/CRM) har nog längre serviceintervaller än Duke'n, annars blir jag förvånad.

Sedan en fun fact är att när jag och några polare körde så var det inte 4taktaren i gänget som var snålast, även om den inte var långt ifrån den snålaste.

Trots att jag gillar tvåtakt tycker jag att det är trevligt att KTM släppt en snygg 125a med maximala tillåtna effekt för A1, som dessutom inte är omänskligt dyr. Vill minnas att Yamaha sålde DT125an för mer innan den lades ner, och den hade en (i grunden) nästan 20 år gammal motorkonstruktion och troligtvis var resten av hojen ungefär lika föråldrat.
 
Väldigt lätt eller väldans massa hästar i 125cc?

En 125 EXC väger 97 kilon, inte fasiken har den 50 hästar...?
Isåfall ska jag köpa en genast:yoparty

Att den har 30-35 hästar kan jag dock köpa.

sen ligger en exc 125;a runt 30-32 hästar, OM man skulle plocka ur 50 hästar, vilket går bara man vill och har en budget liknande Bernie Ecclestones,



De har ca 40hk ORIGINAL och väger ca 95kg = 1hk per 2,375kg!

Edit: en GP 125a gör ca 60hk.
 
Last edited:
De har ca 40hk ORIGINAL och väger ca 95kg = 1hk per 2,375kg!

Edit: en GP 125a gör ca 60hk.

Senaste jag hörde om GP125or var väl ca 55 men det är jag inte insatt på så det låter jag vara osagt.

Men däremot har du alltid angett effektsiffror som alltid verkat vara kryddade, så tillåt oss att tvivla på dina siffror :tummenupp
 
aprilia rsa 125 har runt 60hk iaf ;)
och ktm tar ut satan med hk i deras motorer med...
 
Hittar inga fabriksuppgifter eller recensioner med effekt angivet, bara ett SOE inlägg

I samma inlägg står det att 250 exc gör 35.79hk :D


De äldre gjorde kanske de hästarna, men jag snackar om nya

Finns några youtube-klipp där de bänkar nya 125 exc på ca 40hk

Sök på ktm 125 dyno i youtube så får du se att de finns några som gör lite över 40hk original :krama
 
45-46 vevhästar.... Jag får en känsla av att den bänken inte är rätt kalibrerad direkt. För det finns ju det som kallas "glädjebänk"

Ge oss fabrikssiffror eller åtminstone bänkning där man har andra hojar som referens, då kan jag börja tro på det ni säger ;)
 
Jo, precis, en 125:à lär ha 5 hästar mer än en 250, det är därför man nu får köra 144 kubik i 125 2t/ 250 4t klassen, eller också kallad mx2 klassen(motocross), eftersom 125:orna tydligen enligt ovanstående inlägg har mer pulver än en 250 4t...
Och jag menar hästar på hjulet..
Sen är det ju intressant att man inte får se siffrorna i det där youtubeklippet..
Men visst, bänkarna skiljer sig lite ifrån varandra, men om den bänken visar 40 hästar så skulle nog grannens original derbi senda lämna runt 20 hästar på den bänken...
Och ja, gp 125:orna ligger runt 55-60 hästar, men en sån motor e ju då inte samma som sitter i en exc, jag tror inte att dem går 500 mil utan ett kolvbyte direkt..

Ja, jag vet, dubbelpost.. Kan ju Då nämna att min 530 exc -09 lämnar ungefär 50 hästar på hjulet i bänk
 
Last edited:
Back
Top