KTM 990, Yamaha Fz1-N eller annan?

Att hojen stått i ett par år ska inte vara någon fara, så länge den inte stått i en fuktig och kall lada. Att priset är detsamma för en -06 idag som för några år sedan verkar gälla även för andra modeller. Troligtvis har det att göra med att priserna för nya hojar blivit högre.

Med detta sagt tycker jag ändå att priset känns lite i överkant och jag skulle tro att du hittar en hoj som ger mer för pengarna om du har lite is i magen. Eller så prutar du lite på hojen i annonsen. Har den inte använts på två år kanske säljaren är motiverad att bli av med den.

Han var inte villig att gå ner i pris något nämnvärt så jag försöker att ha is! Suget är dock stort :näsblod
 
Tänk på att vattenpumpen var dåligt konstruerad fram till 08 och att kopplingsslaven(?) har tendens att fallera (då sätter man dit eftermarknads).

Finns mycket ktm-kunskap på forumet! :)

Ladda ner Kevxtx modbok där mycket kan appliceras på flera 990 modeller.

http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=20811

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Mycket bra info! Tack! :)
Kan skruva det mesta själv, så sålänge det inte är dyra saker så ska det inte vara några problem!

Ska ladda ner den direkt :tummenupp
 
Står fortfarande och velar mellan 990 och fz1 :3freak
Ena dagen är jag säker på att det är 990 jag vill ha och busa med, andra vill jag ha en som jag kan döna motorväg.
Oftast så faller det tillbaka på 990 dock. Hade varit guld värt om man kunde provköra dessa två så slipper man förhoppningsvis vela efter det!
 
Står fortfarande och velar mellan 990 och fz1 :3freak
Ena dagen är jag säker på att det är 990 jag vill ha och busa med, andra vill jag ha en som jag kan döna motorväg.
Oftast så faller det tillbaka på 990 dock. Hade varit guld värt om man kunde provköra dessa två så slipper man förhoppningsvis vela efter det!
Prova på!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
FZ-1 alla dagar i veckan! Japanska kvalite, kul och pigg hoj med karaktär i motor och utseende. Bombar småvägar och kör långkörningar Sthlm-Skåne. Plättlätt val!
 
Jag ljuger om jag säger att det inte lutar åt 990 just nu. Det som gör att jag tvekar lite är just effekten. Fz1 lite uppskrämd på 170-180hk lär flytta på sig något bättre än 990. Kanske är det två olika hojar jag måste skaffa? En motard och en sporthoj :banana Eller räcker 990 med sina 120hk till även på motorvägen?

Finns inte en chans att en fz1 ger 170-180hk på hjulet, dra bort 40-50hk som kommer du närmare verkligheten.:fakta
 
Oklart om det finns något som är töntigare än en fz1. Iofs finns ju er-6.

Fy fan säger jag bara.
 
Tack för bra input!

Vad ska man köra om man inte vill vara en tönt? :va
KTM är en bra början. Men gud nåde dig om du kör försiktigt. Bara klämma dig fram mellan barnvagnar och bk4 32m lastbilar på bakan med rullen skickad i botten!

Ready to race losers!
 
Kommer du rullande till stranden på en BossHoss så är du kung i stan. True story mate! :brynad
 
KTM är en bra början. Men gud nåde dig om du kör försiktigt. Bara klämma dig fram mellan barnvagnar och bk4 32m lastbilar på bakan med rullen skickad i botten!

Ready to race losers!

Gillar glöden!
Köra försiktigt? :va Förklara hur man gör :tuttar
 
Att säljaren trots alla moddar ändå vill byta mot en KTM 990 borde hjälpa TS att inse vilket som är det rätta valet. :fakta

Sant!
Vet ju inte vad det är för säljare dock. Kan vara en pensionär som känner att FZ1 är för vild och vill varva ner till en 990? ;) (Sannolikhet = inte så hög, men ändå - måste vara på säkra sidan här ;) )
 
Sant!
Vet ju inte vad det är för säljare dock. Kan vara en pensionär som känner att FZ1 är för vild och vill varva ner till en 990? ;) (Sannolikhet = inte så hög, men ändå - måste vara på säkra sidan här ;) )

Nja, det där är så osannolikt att jag knappt kan föreställa mig det. Nu har jag iofs inte kört just FZ1 men det handlar om en radfyra vs en v-twin, och går liksom inte att jämföra den ena med den andra då de skiljer enormt i motorkaraktär och man kan inte läsa sig till vilken man trivs bäst med.

Själv köpte jag min första twin 2001 och även om jag testat en och annan radfyra sedan dess har jag aldrig ägt en hoj med fyra cylindrar på snart 20 år. Jag vet alltså vad jag gillar, men det är svårare att sia om huruvida du tycker likadant, eller om du tycker fel.:7peta
 
Hade en 990 -06. Aldrig ens testat en FZ1. Så kan inte ge input om det.

Men angående priset så verkar det som att då KTM bortsett från 2007 knappt gjorde om hojen så är priset nästan detsamma oberoende av årsmodell.

Jag sålde min nu i vår för 45k (1800mil ish) med Slipon och rottwieler luftfilter etc. Och köpte den 2014 för 45k utan slipon och rottweiler. Så det är ju ingen jätte häftigt pristapp dom haft på senare år direkt.

Köper du en SD så skulle jag starkt rekommendera att du byter till Rottweiler (eller liknande) insug. Det gjorde en enorm skillnad. Märkbart mer effekt.
 
FZ-1 alla dagar i veckan! Japanska kvalite, kul och pigg hoj med karaktär i motor och utseende. Bombar småvägar och kör långkörningar Sthlm-Skåne. Plättlätt val!

Kul? FZ1? Om det är kul man vill ha spelar dom hojarna i olika ligor. Och det är inte till Yamahas fördel. Karaktär i motor? Om man gillar en riktig slö botten så ja
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top