KTM 990, Yamaha Fz1-N eller annan?

Finns det någon tråd som handlar enbart om 990 SuperDuke här på forumet?
Någon som kan länka isf :fyllisar

(Har lite frågor om huruvida saker är normalt med denna hojj eller inte)

Superduke 990 säljes? :fakta

Sökfunktionen är visserligen rätt kass, men "märkliga fenomen/fel på KTM" utgör väl cirka hälften av totala antalet inlägg på SH? :va

Verkar dessutom dra åt sig fulmek som en löptik drar åt sig blandkorsningar...
 
Last edited:
Ventilkollen är ganska dyr. Har för mig att jag fick prisuppgift på 1600 mila på ca 8000, men det var länge sedan. Kollade ventiler själv (behövde inte justera), även om 2st började närma sig justering. Var dock riktigt jäkligt att byta tändstift då det var trångt (även vid ventiljustering). Fick tillverka specialverktyg...
Rottweilerkit låter väldigt mycket. Oftast svårt att kunna köra bana med detta. Har du Acra med kittet så låter hojen massor :) men trevligt. :)
 
Ventilkollen är ganska dyr. Har för mig att jag fick prisuppgift på 1600 mila på ca 8000, men det var länge sedan. Kollade ventiler själv (behövde inte justera), även om 2st började närma sig justering. Var dock riktigt jäkligt att byta tändstift då det var trångt (även vid ventiljustering). Fick tillverka specialverktyg...
Rottweilerkit låter väldigt mycket. Oftast svårt att kunna köra bana med detta. Har du Acra med kittet så låter hojen massor :) men trevligt. :)

Lika jäkligt att kontrollera ventiler som att byta tändstift? :va

Har Akra-system på nu, låter en hel del :hihi
Får se om jag tycker att rottweiler behövs när jag har några fler mil bakom mig :)
 
Lika jäkligt att kontrollera ventiler som att byta tändstift? :va

Har Akra-system på nu, låter en hel del :hihi
Får se om jag tycker att rottweiler behövs när jag har några fler mil bakom mig :)

Om man lyfter på insprutet och kollar hur nära toppen sitter ramen så tror jag man förstår :). Ventiler och tändstift är samma service. Inga problem, men tar tid och är väldigt trångt...
 
Om man lyfter på insprutet och kollar hur nära toppen sitter ramen så tror jag man förstår :). Ventiler och tändstift är samma service. Inga problem, men tar tid och är väldigt trångt...

Då blir det till att göra det själv :tummenupp

Hur är erfarenheterna av ventilspelet på dessa hojar? brukar det behövas mycket justering? På LC4 hörde man direkt när ventilerna behövde justering i form av slammer/knackande. Hör man det även på LC8an? Eller är det redan för sent om det skulle låta? :brinnerup
 
Blir till att plocka isär och kontrollera ventilspelet i helgen. Några tips på annat man kan kika på/kontrollera när man ändå demonterar halva hojjen?
 
Blir till att plocka isär och kontrollera ventilspelet i helgen. Några tips på annat man kan kika på/kontrollera när man ändå demonterar halva hojjen?
Vet inte hur mycket det hänger ihop, men kolla kamkedjesträckarna..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Hur känsliga är LC8-motorerna för ventilspel utanför det rekommenderade spannet?
Avgasventilerna ska tydligen ligga på 0,25-0,30mm. 0,20 gick in ganska lätt men 0,25 var man tvungen att pressa in, gissar att spelet ligger på cirka 0,22-0,23mm.

Verkstaden hade inte tid för att shimsa förrän i Juli, vågar jag köra med detta fram tills dess?

(Har sökt på forumet men inte hittat något angående detta, troligtvis jag som är dålig på att söka...)
 
Last edited:
Såg att en sats med shims låg på 1000kr, känns lika bra att lämna in till verkstad.
 
Går det inte fortast att plocka isär och mäta vad för shims du har nu så du vet vad du behöver och köpa de shims du behöver?
En hel sats känns ju onödig.

Om du ändå inte vågar köra tänker jag att du ändå har stillestånds tid.
 
Precis! Ofta kan du åka till din verkstad och ve att få köpa några få..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top