KTM 990 Superduke R köpråd?

Djlennartt

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Ort
jönköping
Hoj
05 ktm superduke
HEJ ALLA!!

Har länge nu tänkt att köpa en Ktm Superduke R. Har läst lite om den och kommit fram till att det verkar vara en bra och pigg hoj som har mycket körglädje i sig.

Men har lite frågor om den tex:
*Är det mycket större skillnad förutom annan design, HK, på en vanlig superduke?
*Försäkringskostnad?
*Körställning, köra längre sträckor?
* Serviceintervallerna och vad de kostar?
* För och nackdelar?
osv

Väldigt tacksam för svar!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kolla SD-tråden, den är jävligt bra..

Det är små skillnader, men det varierar också i viss mån beroende på årsmodell.

Körställningen är bekväm, men sadeln är det inte. En SuperDuke R är en ren bushoj, inget att köra långt med.

SuperDuken är den roligaste hoj jag har kört, och SuperDuke R har det den vanliga hojen saknar framförallt på bana. Ska du ha hojen som brukshoj eller köra långt skulle jag rekommendera basmodellen snarare än R:n, men ska du busa, köra kortare sträckor och bana hade jag gått på R:n.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Skillnader mot vanlig SD: Hk, njae inte så värst stor skillnad. Skiljer runt 12hk, beror lite på vilken årsmodelle du kikar på. Utseende ganska stor skillnad på bakändan iaf, snyggare men dock mer opraktisk när man inte har möjlighet till att ta med bönan på pallen.

Försäkringen beror lite på men bilsport MC ger de bästa premierna iaf för mig. Kolla på nätet vad det blir för dig vettja.

Körställningen fungerar utmärkt, jag har som längst kört ca 50 mil på en dag och det gick galant.

Serviceintervaller är var 750 mil eller varje år. Jag gjorde precis 750 mil service på min SD och den kostade 2600 sek ungefär. Är inte riktigt säker på om det skiljer i pris mellan SD och SDR men tveksamt då det nästan är samma hoj, kan inte vara stor skillnad isf.

Fördel med SDR är att den har mer pulver och lite annat godis som gör den mer ready to race men däremot så tycker jag själv att en vanlig SD är ett bättre köp då man kan skjutsa. Jag stod i valet om att skaffa en R eller en vanlig och det blev som sagt en vanlig då jag vill kunna ha möjligheten att ta med bönan.

Finns bara fördelar med att äga en SD eller SDR.
* underbart rolig att köra
* går att utnyttja den till allt, bana, gata, bus, touring etc.
* finns en uppsjö med powerparts
* bra försäkringspriser för en så pass busig hoj

okej då enda nackdelen kan väl vara att man vill ha en kåpa över 160... :)

har säkert mer att skriva men kommer inte på just nu. Jag har ägt min SD i ca 4 månader nu och har inte ens blivit tveksam över om jag valde rätt hoj när jag bytte, tror inte jag bli nöjdare :)
 

Djlennartt

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Ort
jönköping
Hoj
05 ktm superduke
Jag och några till brukar åka till Norge varje år, då kör vi ca 220 mil på 5 dagar. Då förmodar jag att R modellen inte skulle funka så bra. men det går inte köpa till skjutskuts till r:en?.
Så det är inte jätte stor skillnad på effekten mot en vanlig superduke då?
tack för bra svar!!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vettifan.. Kanske. Dock skulle jag välja basmodellen alla dagar i veckan om du ska köra långt. Dels för att den som sagt tillåter skjuts vilket R:n inte gör, dels för att sadeln på R:n är ungefär som en millimeter tidningspapper på plasten.

Testa bägge så kommer du att märka att det inte är någon jätteskillnad på dem. Den största skillnaden, som jag uppfattar det iaf, är att basmodellen saknar lite klipp på topp och lite högre register samt styrdämpare eftersom den blir lite lätt fram när man går på gas hårt ut ur kurvorna. Det är dock mer ett problem för banåkning än något annat och går ju att korrigera på basmodellen med t.ex. styrdämpare, MotoHooligan-delar m.m.

Angående effektskillnaden så har jag sett basmodeller som bänkats med mer hästar än R av samma årsmodell i samma bänk, så det är åtminstone inte några jätteskillnader till fördel för R:n.

Jag skulle väl säga, om du ska köra 30 gata / 70 bana, köp R:n. Ska du köra 70 gata / 30 bana, köp basmodellen. Oavsett vilket kommer du få den roligaste hoj du någonsin har kört. :tummenupp
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Tjena!

Jag har kört bägge modellerna och får nog säga att den vanliga superduken e grym! R:en kommer lite mer i mellanregistret men sadeln drar ner betyget tycker jag.
Bakdelen är jävligt mycket snyggare på R:en men å andra sidan går det att såga av bakdelen på sd:en så blir den också okey.
På min hoj sitter det en annan luftburk plus lite andra modds och det gav 12hk mer i mellanregistret:) Med 40-drev bak så tycker jag att min hoj går lika bra på trean som en orginal går på tvåan om du förstår vad jag menar.
/Martin


Bränsleförbrukning, pålitlighet ?

Hojen tar runt 0,7 till en liter milen men för mig e de helt oväsentligt. Har bil om jag bara ska transportera mig:)
Jag köpte en ny 08:a och det enda problemet som jag har haft är att det blev kondens inne i mätarhuset så det byttes på garantin.
 
Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Bränsleförbrukning, pålitlighet ?

Bränsleförbrukning, för mig med en snittfart på ca 100 km/h under 46 mils resa mestadels rakt fram då visserligen men då drog besten 0,58 l/mil totalt sett vilket är bra. Vanlig inspirerad körning på kurviga 70 km/h vägar så ungefär 0,7 l/mil och bana 0,8-1,0 l/mil för mig, beror mycket på hur banan ser ut. Men några jättehöga siffror på bensinförbrukningen är det inte.

Pålitlighet, 100 % för min del, kan inte prata om andras uppfattning men min har aldrig strulat, varit svårstartad eller dylikt :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kolla med Hawk, han har en löjligt ompysslad SD till salu.
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Det här vet du säkert redan... men utifall att....

SuperDuke R 2007 har samma motor som vanliga SD.
SDR från 2008 har den nyare, vassare motorn....

Det en riktig kalasmaskin! :tummenupp

/issi
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Fattar inte detta gnäll om sadeln, den är ju helt perfekt. Inte för hård, inte för mjuk, lätt att röra sig osv. Körde en 20+ mils runda i helgen och hade inga problem alls.
Behöver man inte skjutsa så tycker jag SDR är ett bättre val pga diverse godis som styrdämpare vilket inte är fel att ha när det går undan. Att den är snyggare är ju inte fel heller.
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Klart du ska ha en superduke:tummenupp

En bra och busig hoj som funkar bra till det mesta.

Jag stod i ditt val med men valde den vanliga för att jag vill kunna skjutsa.

Finns ju singelcuts att köpa till.
Ser inte ut som en R men e snyggt ändå.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Kolla med Hawk, han har en löjligt ompysslad SD till salu.

inte löjligt ompysslad.. en SD ska vårdas med kärlek.. den ger så mycket tillbaka =)

Ja har trivts sjukt bra med min SD.. dock så måste annat prioriteras i livet..
men när ja kommer upp i CC igen blir det en SD eller SDR (beror på om KTM får tummen ur å hostar i 1200cc motorn i SDR:en)

roligare motorcykel får du leta efter..

Är du sugen på min får du skynda.. kommer en å kikar i helgen =)
skicka ett pm eller ring.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top