KTM 990 SMR, Hypermotard eller Dorsoduro

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Låst in mig på KTM 990 SMR. Haft en underbar 950 tidigare. Innan jag skriver under på en ny, är Hypermotard och Dorsoduro något att titta närmare på?
ABS är ett stort plus. Är det värt köpa en två år gammal, utan garantier, utan ABS för 24.000.- billigare? (KTM).
 
Det är sämre bromsok och tyngre fälgar på -12:an jämfört med tidigare då det var brembo monoblock.
Jag var på jakt efter en själv men fastnade för SM:en när jag kör mer på väg än bana och uppskattar den längre fjädringsvägen.

Dorsoduron går bort pga reservdelar. Lite skrämd av det då förvisso den enda jag träffat som ägt en väntade i månader på reservdelar så fort något gick snett.
Duccen är klenare i motorn och enligt mig ser ut som.. Hur tänkte dom igenligen med tex backspeglarna?? Den är dessutom mycket omständigare att ändra fjädringen på än Ktm:en när du kommer till banan och vill göra snabba justeringar.

En annan sak som jag lagt märke till är att i alla test jag hittat på tuben så är det bara 990 sm(r) som syns konsekvent på bakhjulet :tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=xyIhqt7B3Zs
 
Last edited:
Begagnad saknar garantier, vilket kan vara en anledning till att köpa ny. (Tänker kanske för mycket bilaffär). Frågan är hur mycket extra ABS kan vara värt i pengar. Ska man vänta köpa ny till våren ifall KTM skulle dra igång en kampanj med kanske fri försäkring, bankörning, extra garantier, tillbehörscheck eller liknande.
 
Abs är inte fel. Prisskillnaden är det bara din magkänsla som vet om det är värt det eller inte :) Det finns vad jag vet kvar nya -11 som du får garanti på. Utan abs.

Edit: Det är ju 5k prisskillnad. Lättare fälgar och monoblock vs abs
 
Last edited:
Jag har ägt en 990 SM och har nu en 990 SMR -11. Har även kört Hypermotard 1100s och Dorsoduro 750.

Dorsoduro: Jämfört med min dåvarande 990 SM som var lite kittad med öppen luftburk och annat så kändes denna rätt så tråkig och slö, den hade elektroniskt styrd trottel med olika mappningar som gjorde den ännu snällare. Saknade den direkta och råa responsen från min KTM, men denna upplever många som jobbig i stan och jag kan hålla med om den biten. Dorsoduron var också rätt så planterad i fronten vilket ger bra förtroende i kurvor och så men samtidigt gör den svårare att wheela med.. :) Bra nybörjar maskin men inte riktigt min typ av hoj.

Hypermotard 1100s då. Körde denna en hel del i somras över en semestervecka, Riktigt fin hoj! Lite mer sportig (framåtlutad) körställning jämfört med min SMR. Fjädringen var lite mer förlåtande på Duccen vad jag mins men detta kan handla om inställningar bara. Bromsarna är riktigt bra på båda hojar. Motorn då, det märks ju att KTM har 20 hästar mer original! Sen att min hoj är kittad lite utöver dessa 20 gör ju skillnaden ännu mer märkbar. Duccen var dock helt klart bättre i stan (mindre av/på). Kan inte säga att jag märkte av att Duccen vägde ett antal kilo mindre än KTM'en men sen hade jag släppt igenom gafflarna lite i kronan på min KTM för att få den lite mer kvickstyrd. Designmässigt så vinner Duccen :)

Jag hade satsat på en KTM eller Ducce om jag vore du, riktigt fina hojar båda två. Räkna inte bort 990 SM heller om du vill ha lite längre räckvidd och mer förlåtande fjädring. Dock är SMR att föredra om du kör bana lite mer aktivt.

Lycka till!

IMAG0236.jpg
 
Hur mycket tror du att du kommer att behöva ABS? Brukar du bromsa så att den griper in på din Hornet? Prisskillnaden borde täcka rätt stora reparationer och en två år gammal hoj med 1000 mil på mätaren där nån annan fixat (köpt) lull-lullet, är väl inte direkt ras-benägen och klart mer ekonomisk :tummenupp

Har du provkört SM-R? En jäkla motorbroms och kräver lite speciellt körsätt med gas genom hela kurvorna. Kommer vara stor skillnad mot radfyra-600, men en rolig hoj!
 
Tog kortet 2008 och var hojlös förra sommaren (barnvagn kom före). Nu vill jag ha lite skoj, inte nödvändigtvis hög fart. Har hittat en, tillsynes fin SMR från 2011 med få mil. Väger mest pris/garanti. Den begagnade har dessutom effektpipor. Något den nya uppenbarligen inte har, ej heller kommer få. Vill köpa snarast innan priserna drar iväg. Har på tidigare hojar bara testat ABS med vilje, ej haft en situation som krävt det. Tror mig vara ganska säker på att bromsa "rätt". Mest garantier som oroar mig. Utan dessa kan jag stå med havererad motor....:död
 
Är den servad som den ska och låter ok, uppvisar inga spår av total oaktsamhet behöver du inte vara rädd. Det kan alltid hända men när man söker efter havererade 990:s så är det faktiskt ganska svårt att hitta.

Det är inte många som har garanti på sina åk.
 
Det blev en ny SMR, tillverkas nu i februari och levereras rykande het i mars.
Tack för tipsen!:banana
 
Det blev en ny SMR, tillverkas nu i februari och levereras rykande het i mars.
Tack för tipsen!:banana

Kör in den i 100mil, lämna sedan in den för 100mila service samtidigt som du byter till acrapipor, lägger in acramappen och tar bort sas-systemet = ny hoj igen:)
 
Det blev en ny SMR, tillverkas nu i februari och levereras rykande het i mars.
Tack för tipsen!:banana

Grattis till en snygg och förmodligen väldigt rolig hoj! Jag letar också en SM eller SMR. men jag letar på begagnatmarknaden. Som nån skrev här ovan så kan man kanske få med lite lull-lull på köpet :tummenupp
 
Det blev en ny SMR, tillverkas nu i februari och levereras rykande het i mars.
Tack för tipsen!:banana

Grattis.
Du kommer kommer att höra otäcka onda hånskratt i hjälmen!
:rock

Edit: Se till att spara ihop lite pengar till ett par fina ljuddämpare. Hade det inte redan suttit på min hade jag köpt Mivv. De är helt klart fränast!
 
Last edited:
Grattis till ett bra hojval, har själv en SMT men det är ju nääästan en SMR :)
Kört med originalpipor på ca. 600 mil och nu blir det akrapipor och annan mapp, troligtvis så blir det även 16t framdrev och plocka bort SASsystemet i sommar. Många säge att det blir en helt annan hoj, även bara med andra pipor och mapp :) Får se vad som händer, hehe.
 
Ja, jag lär köra denna säsong med original piporna för att sedan superfynda till hösten :) Det ligger en, tillsynes riktigt fin begagnad SMR på blocket. Finns i Sjöbo och har acrapipor på, endast gått 290 mil. Var nära att slå till.
 
Köp wings eller leovince annars.
Leovince har jag för mig gå att få för en ca. 5000:- inkl. frakt eller vad det va från tyskland.
Akramappen funkar till dem också och kan läggas in av vem som helst som håller på men KTM och har en ECU kabel :)
 
Grattis till ett bra hojval, har själv en SMT men det är ju nääästan en SMR :)
Kört med originalpipor på ca. 600 mil och nu blir det akrapipor och annan mapp, troligtvis så blir det även 16t framdrev och plocka bort SASsystemet i sommar. Många säge att det blir en helt annan hoj, även bara med andra pipor och mapp :) Får se vad som händer, hehe.

App app..inte jämför ditt touring lok med denna juvel (SMR) =)

Och måste bara tillägga att tittar du på pipor(vilket är ett måste för att få fram det enda rätta) så fundera absolut på att byta luftburken. Ljudet därifrån får nackhåren och krulla sig!

Jag hade en CB1000R innan och honda är finfina pryttlar men Oj vad KTM:en visar upp en annan sida av körglädje. Bångstyrig och inte alltid så förlåtande men det leendet som är fastklistrat resten av dagen går inte o väga upp.

Grattis till en jäkligt nice hoj och en kanon sommar! :yoparty
 
Hallå Danielson. Vill gratulera till köpet och säga att du valde en helt underbar hoj.

Kan passa på och tipsa om slip-on från sc-project. Har dom själv och är mycket nöjd med burkarna. Snygga, låter bra och bra pris
http://www.sc-project.com/ktm_990_sm_e.htm
(reserverar mig för om dom inte passar din SMR men SM,SMR är ju snarlika så borde funka)

Min hoj imag0693.jpg
 
Last edited:
Hallå Danielson. Vill gratulera till köpet och säga att du valde en helt underbar hoj.

Kan passa på och tipsa om slip-on från sc-project. Har dom själv och är mycket nöjd med burkarna. Snygga, låter bra och bra pris
http://www.sc-project.com/ktm_990_sm_e.htm
(reserverar mig för om dom inte passar din SMR men SM,SMR är ju snarlika så borde funka)

Min hoj View attachment 378187

Var får man tag på de dekalerna?
Jag har Leo Vince one burkar på min. Utan db-killers så gör det ont i öronen.. Samma genomflöde på Mivv, kom ihåg första gången jag kom i kontakt med dem. Körde 100-150meter bakom Jensen och hörde hans hoj mer än min cbr900 med kolf-slipon.
Jag tycker det låter lagom med dbkillers i kombo med öppet luftfiler :) utan hörs man flera "mil" och det går aldrig köra tyst vilket kan var alite jobbigt när man försöker starta hojen mellan husen och smyga iväg till jobbet.

www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=gKCZtimwjWI&NR=1
www.youtube.com/watch?NR=1&v=ONfSQfJRA4w&feature=fvwp
 
Last edited:
Som ny ägare (snart) till min flång nya SMR så undrar jag över "strypningen" på 2an och 3ans växel. Har förstått att den enbart är till för att klara ljudnivån i Sverige medans jag även hört att den stryper så att trotteln inte öppnas hela vägen i dessa växlar. Vad gäller, ska den bort eller är det strunt samma? :confused:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top