KTM 990 -09 går varm...

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Hej på er!
Jag vet inte men det känns som jag spammar detta forum nu...
Men jag fick så grym hjälp med min hoj när den inte laddade batteriet för några veckor sen.

Ny regulator och nytt batteri och allt lirade :-)
Passade på att byta lyftfilter oxå.

Men så nu när jag är ute åker märker jag att den går varm... jag orkar inte...
Fläkten slås på trots att jag kör normalt och trots att det är under 10 grader i kära Stockholm just nu...

Jag har olja i och jag har precis fyllt upp glykolnivån!

Så vad kan det vara?
Termostaten?


Läser i instruktionsboken att den gå varm om det är luft i systemet men hur varm?
Å jag har ju inte gjort nåt med kylarsystemet!!


När jag toppade upp med ny glykol så gjorde jag som man ska, dvs framhjulet 50cm högre än bakhjulet och avsluftningsventilen öppen och visst jag fick i 6-7 dl vilket ju inte kändes så kul men jag har inte åkt speciellt länge med låg nivå för jag brukar ha koll på sånt...

Men visst jag tömde inte systemet för att sen fylla på, så jag vet inte hur mycket glykol det är i egentligen...
Men det känns inte som systemet är tomt...

Kan det ha varit så att termostaten gick sönder på sensommaren?
Hojen gick varm(tappade ur sej glykol) men jag tänkte inte på det, samtidigt går volregulatorn sönder på grund av värmen...??
Vad tror ni om det?

Hojen går sen inte många mil för att batteriet laddas inte...
Nu med ny regulator återstår grundproblemet, trasig termostat!?


Vad tror ni ?
Låter det troligt?
 
Vad menar du med varm? Räcker att jag kör i stan 2-3 minuter så går min fläkt, fastän det är 10 gradigt ute. Kör jag landsväg så är den "normal", fläkten går åtminstone inte.
 
Värmeindikatorn går högre än vad den gjorde förr...
Igår var det det bara 2-3 streck kvar till "max"
Har för mej att det brukar vara 4-5 sträck som normalt, det vill säga hälften. Nu är 2/3 tända.
(förklarar kanske obegripligt :-) )

Tog väl 5 minuter innan fläkten slog på, å det var 50/70km/h körning.
 
Tyvärr vet jag inte mer men att fläkten skulle gå igång av kontinuerlig körning 50/70 km/h låter som den går varm.
 
Jag vill minnas att 990 måste luftas med framdelen upphängd av hojen upphängd, så fick vi göra med en 990 SM innan systemet var luftfritt. Kolla om det sitter en liten luftskruv på kylaren utöver där du fyller på.
 
Tack men det är ju precis så jag gjort, vilket jag oxå skrev :-)

Jag vill minnas att 990 måste luftas med framdelen upphängd av hojen upphängd, så fick vi göra med en 990 SM innan systemet var luftfritt. Kolla om det sitter en liten luftskruv på kylaren utöver där du fyller på.
 
Har du tömt systemet eller varför har du fyllt på?
Har du fyllt på för att det har minskat är det något som är galet, skjutit topp-packning?
 
borde jag inte märka om jag skjutit topp-packningen?
Borde det inte bli oja runt toppen?
 
borde jag inte märka om jag skjutit topp-packningen?
Borde det inte bli oja runt toppen?

Det beror ju på. Om packningen bara är skadad precis mellan förbränningsrum och kylkanal behöver det inte läcka olja. Om den förbrukar vatten får man vit rök.
 
Har du kollat nivån på glykol i kylaren efter en runda?
Med kall motor, öppna kylarlocket, nivån skall vara just under locket..
I expansionskärlet far det lite upp och ned, bättre att kika i kylaren.

Spontant så skulle jag säga att vattenpumpen/shaft är på upphällning, om det nu försvinner glykol från kylaren..
Inte helt ovanligt på KTM 990's.
 
Jag lyckades köra sönder min topplockspackning och symptomet hojen uppvisade var att expansionskärlet blev mer och mer fullt vid varje körning samtidigt som nivån i kylaren sjönk. Övertryck läckte från förbränningsrummet till kylsystemet och pressade ut mer vatten än vad som sögs tillbaka in i kylaren när den kallnade. Är det något vatten i oljan? Brukar bli som en vitaktig sörja av det.
 
Låter skumt. Startade min här om dagen för att reset:a ECU, alltså stod den bara på tomgång i 15 min, och jag blev förvånad när fläkten slog på efter bara typ 5 min. Det var inte många plus ute heller. Kan det vara så att när det är kallt ute, så får termostaten svårt att öppna, och istället blir det snabbt väldigt varmt på sidan vid givaren till fläkten? Toppackningen låter ju långsökt. Min gamla 690 tryckte också ur sig i exp.kärlet när toppackningen var trasig.
 
Nån sa att det kan vara termostaten så jag plockade av den och gjorde som grabbarna på youtube :-)
Dvs hällde kokande vatten i termostaten för att se om vattnet rinner igenom.

Resultatet, ibland gör den det, ibland inte... hmmm

Ni kan väl kolla in filmen.

En parentes... det var strax över 2 liter kylarvätska i hojen, dvs som det ska vara.

 
Last edited:
När du ändå har den borta så är det väl bara till att testa å byta den.
354kr Art.Nr. 60035017000 på ktmshop.se
 
Ingen som vet om den är trasig?

354 är ju 4 luncher...
 
Tempen sjönk inte, det var kokande vatten, tempen sjunker inte på 15 sekunder :-)
 
Ny termostat, ny kylväska å hojens temperatur är perfekt.

Tack för all hjälp.

Nu ska jag bara byta olja å filter :-)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top