Ktm 950 sm

Står i valet och kvalet om jag skall köpa fullständigt crash-bobbin-kit till min. Coyotemoto hade för dryga 1500 såg jag men har alltid varit intresserad av att "tillverka" själv. Materialet kostar inte mer än dryga 200-300 (exkl bultar) och är rätt enkelt att få tag på. Någon som testat att tillverk egna?

Tillverka eget om du kan, men tror det är viktigt med rätt kvalitet på bultarna så de inte går av om du kraschar.

Som jag tidigare skrivit här i tråden, beställde jag från Coyotemoto men såg aldrig röken av puckarna. Gick inte att få tag på någon via telefon eller mail :-(
 
Tillverka eget om du kan, men tror det är viktigt med rätt kvalitet på bultarna så de inte går av om du kraschar.

Som jag tidigare skrivit här i tråden, beställde jag från Coyotemoto men såg aldrig röken av puckarna. Gick inte att få tag på någon via telefon eller mail :-(

Surt och underligt då jag själv beställde puckar direkt från coyote till min f.d superduke utan problem. Dessa jag hade tänkt kommer från ebay handlare (kanske samma?) med 100% positiva feedbacks. Blir lite mycket jobb tror jag att tillverka egna då jag ej har rätt maskiner eller mått samt att jag sitter med två brutna båtben efter ett oväntat plåtstopp...(ej med smr som tur var)

edit: beställde från 2 olika (upper,axle och fork) totalt 750inkl frakt
 
Last edited:
Kan någon som har tillgång till locket av luftboxen mäta den åt mig? bredd och längd. Gärna längden från ena sidan till högsta höjd också

gjorde en bild för att underlätt. referera till sifforna.

mått.jpg
 
Last edited:
Har precis börjat köra cykel. Än så länge kört en liten sväng med den egna KTM 990:n, samt kört en timme med körskolans BMW 650 (800cc)

BMW:n är ganska lugn och fin i gången. Inte särskilt hetsig, en jättebra nybörjarcykel. När man motorbromsar med den så är den lite som en bil, den bromsar lite halvmjukt.

KTM:en däremot är ryckig och vill iväg. När man motorbromsar med den så är det lite tvärnit och hela scenariot. Istället för den mjuka nedbromsningen så är den ju ganska aggresiv och väldigt direkt.

Vad har ni KTM förare för tips till en nybörjare hur man haskas med detta? Särskilt motorbromsen

/Chris
 
Har precis börjat köra cykel. Än så länge kört en liten sväng med den egna KTM 990:n, samt kört en timme med körskolans BMW 650 (800cc)

BMW:n är ganska lugn och fin i gången. Inte särskilt hetsig, en jättebra nybörjarcykel. När man motorbromsar med den så är den lite som en bil, den bromsar lite halvmjukt.

KTM:en däremot är ryckig och vill iväg. När man motorbromsar med den så är det lite tvärnit och hela scenariot. Istället för den mjuka nedbromsningen så är den ju ganska aggresiv och väldigt direkt.

Vad har ni KTM förare för tips till en nybörjare hur man haskas med detta? Särskilt motorbromsen

/Chris

Mellangas skall du alltid köra med, lika bra att lära dig från början. Fast jag vet inte vad körskolor tycker om det. Du gasar alltså till lite i det ögonblicket du växlar ner vilket gör att du höjer varvet precis innan och därmed får du en mjuk och säker nedväxling. Tar lite tid att lära sig knixxet men detta är i princip det bästa sättet att växla ned på. Svårt att förklara men lätt att visa om man säger så.
 
Last edited:
Mellangas skall du alltid köra med, lika bra att lära dig från början. Fast jag vet inte vad körskolor tycker om det. Du gasar alltså till lite i det ögonblicket du växlar ner vilket gör att du höjer varvet precis innan och därmed får du en mjuk och säker nedväxling. Tar lite tid att lära sig knixxet men detta är i princip det bästa sättet att växla ned på. Svårt att förklara men lätt att visa om man säger så.


Jag är helt med vad du menar. Kikade precis på en "hur att köra" film som tog upp det i ett kapitel. Kan väl inte tänka mig att de kan ha något emot det?
 
Kan väl inte tänka mig att de kan ha något emot det?

Det kan de. Har fått lära mig att göra så både i bil och mc, då det ger en mjukare färd och känns allmänt vettigt enligt devisen "bromsar är billigare än växellådor":D (även om det inte är absolut nödvändigt på nyare fordon).

Men på körskolan fick man minsann höra att man var ett miljösvin och minsann inte skulle bli godkänd på någon uppkörning om jag inte lade av med det omedelbums!:3freak Kort sagt... gör som det står i boken och sliiiira med kopplingen för att dämpa rotaxtvinnens enorma motorbroms, även om det gör ont i själen och plånboken. När du är färdig med di pörskans körskolorna så kan du mellangasa bäst du vill!

PS: Det låter rejsigt också:tummenupp:yoparty
 
1000 kubik v-twin har massor av motorbroms, det får man leva med. Det man gör är att:

a: Ge f-n i att växla ned så mycket. Twinnen är stark på låga varv så man kan ofta ligga en växel upp mot för hur man är van, den drar i allafall.

b: Växla ned och använd vänsterhanden till att agera slirkoppling, dvs moderera motorbromsen med vänsterhanden. Väldigt effektivt och roligt när du skall lära dig att sladda in i börjarna:)

c: Köp en slirkoppling, men det är lite fusk:)

Man vänjer sig snabbt, jag upplevde aldrig något problem med SMR:en men då kom jag närmast från en RC8...:rolleyes::)


Har precis börjat köra cykel. Än så länge kört en liten sväng med den egna KTM 990:n, samt kört en timme med körskolans BMW 650 (800cc)

BMW:n är ganska lugn och fin i gången. Inte särskilt hetsig, en jättebra nybörjarcykel. När man motorbromsar med den så är den lite som en bil, den bromsar lite halvmjukt.

KTM:en däremot är ryckig och vill iväg. När man motorbromsar med den så är det lite tvärnit och hela scenariot. Istället för den mjuka nedbromsningen så är den ju ganska aggresiv och väldigt direkt.

Vad har ni KTM förare för tips till en nybörjare hur man haskas med detta? Särskilt motorbromsen

/Chris
 
Kan någon som har tillgång till locket av luftboxen mäta den åt mig? bredd och längd. Gärna längden från ena sidan till högsta höjd också

gjorde en bild för att underlätt. referera till sifforna.

Detta kan ordnas! Mätte lite och fick fram dessa mått:

Total längd: 35,7cm , Bredd (1) : 14-14,5cm , 2: 17,5-18cm , 3: ca: 20,5cm , 4: ca: 11cm. Bifogar lite bilder på hur jag har mätt.. hoppas det är hyfsat exakt. Har ingen 3d scanner hemma :)

IMAG0497.jpgIMAG0494.jpgIMAG0503.jpgIMAG0502.jpgIMAG0498.jpg
 
Detta kan ordnas! Mätte lite och fick fram dessa mått:

Total längd: 35,7cm , Bredd (1) : 14-14,5cm , 2: 17,5-18cm , 3: ca: 20,5cm , 4: ca: 11cm. Bifogar lite bilder på hur jag har mätt.. hoppas det är hyfsat exakt. Har ingen 3d scanner hemma :)

:Bugar:Bugar:tummenupp:tummenupp
Är evigt tacksam!!

Anledningen är att jag tänkt "plasta" lite och modda då jag har operarerat mina båtben (givetvis läka lite också). Men hade tänkt att köpa lite grejjor inför.

Planen var att kapa av toppen av boxen vilket bör ge ett hål på cirka 20x14cm. Där tänkte jag sätta ett K&N filter med måttet ovan. Sedan blir det ett BMC i boxen. Bör landa på runt 120 dollar.

Någon som har ett bra sätt att fästa filtret på boxen? hade tänkte mig någon typ av silikon. Det gör alltså inget att det helt sitter fast i locket då jag kan ta av hela locket och rengöra när det behövs. Tips på material som fäster i det "glatta" gummit runt om filtret?
 
Last edited:
:
Någon som har ett bra sätt att fästa filtret på boxen? hade tänkte mig någon typ av silikon. Det gör alltså inget att det helt sitter fast i locket då jag kan ta av hela locket och rengöra när det behövs. Tips på material som fäster i det "glatta" gummit runt om filtret?

http://www.tremco-illbruck.se/produkt/01141_index.html

PL400 brukar funka till det mesta:) Annars fråga din lokala glasmästare efter lite rutlim!
Lycka till med projektet och skicka gärna bilder eftersom.
 
Har nu köpt prylarna och får påbörja den dagen jag kan använda tummarna. Skall tydligen få titanskruv i båda båtbenen på onsdag! :D

$(KGrHqV,!ocE63(m!7(8BPFT7I!b-Q~~60_12.jpg
BMC Filter för standardbox

untitled.jpg
K&N filter
Outside Length: 8.25 in (210 mm)
Outside Width: 5.375 in (137 mm)

Har även short stacks från rc8 sedan förut

Kapar toppen och moddar dit det, har en tub PL400 liggandes sedan förut :D
 
:Bugar:Bugar:tummenupp:tummenupp
Är evigt tacksam!!

Anledningen är att jag tänkt "plasta" lite och modda då jag har operarerat mina båtben (givetvis läka lite också). Men hade tänkt att köpa lite grejjor inför.

Planen var att kapa av toppen av boxen vilket bör ge ett hål på cirka 20x14cm. Där tänkte jag sätta ett K&N filter med måttet ovan. Sedan blir det ett BMC i boxen. Bör landa på runt 120 dollar.

Någon som har ett bra sätt att fästa filtret på boxen? hade tänkte mig någon typ av silikon. Det gör alltså inget att det helt sitter fast i locket då jag kan ta av hela locket och rengöra när det behövs. Tips på material som fäster i det "glatta" gummit runt om filtret?

Vad skall du ha för att göra en till? Orkar du/har du lust? Pm:a gärna.
 
Nybliven lycklig ägare till en 950 igår.
Fin som snus, men dessvärre med originalpipor...

Om någon har pipor liggandes & vill sälja, skicka PM!
:tummenupp
 
Nybliven lycklig ägare till en 950 igår.
Fin som snus, men dessvärre med originalpipor...

Om någon har pipor liggandes & vill sälja, skicka PM!
:tummenupp

Grattis! riktigt rolig hoj med tillbehör :D

Då är det bara till att börja modda!
1. Slip-on
2. Luftburk
3. SAS
4. 16T
5. osv osv :D

Bara att fråga om det är något så svarar garanterat experterna! (ja, riktiga experter!)
 
Last edited:
Tackar!

16 är gjort av förra ägaren, ska börja kika efter slipons.
Vad ska göras med luftburken & vad ger det?
SAS, måste den lämnas in för det?

Tack
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top