Ktm 950 sm

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Och eftersom batterierna till våra kära hojar är så sanslöst dyra här letade jag efter ett import alternativ.

Ett Yuasa från UK- 756 kronor inklusive frakt, betalning via pajpal. Fan inte ens biltema konkurrerar med det priset!

SG Motorsport


Köpte mitt genom brors jobb. Dom hämtar hem från http://www.exide.nu
tror att jag fick betala 500:-
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har sett att en del köpt en mjukare sadel än den som sitter original på SMR, vart köper man en sådan och hur stor skillnad gör den?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Har sett att en del köpt en mjukare sadel än den som sitter original på SMR, vart köper man en sådan och hur stor skillnad gör den?

Vet inte hur mycket skillnad det gör, men den sägs vara rätt mycket bekvämare samt även lite lägre än original.

Lär finnas till salu hos närmaste KTM-återförsäljare, har även sett dem på eBay.de för ca 150 euro.

edit: Det är original sadeln till SMT som jag pratar om.
 

Livhusaren

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kåtemm(a) 950 SM
Okej, nu behöver jag lite tips.. :) Jag skulle vilja modda hojen lite men jag vet inte riktigt vad som finns kvar att göra. Detta är gjort:

*SAS/EPC borta..
*16T kugge fram..
*Slipon..
* plus en del styling..

Finns det något mer att göra..? Jag vet att man kan fixa mer kuggar bak men finns det något annat skojs, som inte kostar en förmögenhet alltså..?


/Livhusaren
 

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
950 sm
Okej, nu behöver jag lite tips.. :) Jag skulle vilja modda hojen lite men jag vet inte riktigt vad som finns kvar att göra. Detta är gjort:

*SAS/EPC borta..
*16T kugge fram..
*Slipon..
* plus en del styling..

Finns det något mer att göra..? Jag vet att man kan fixa mer kuggar bak men finns det något annat skojs, som inte kostar en förmögenhet alltså..?


/Livhusaren
Motohooligan airbox kanske kan vara nåt? Finns att läsa lite om den längre bak i tråden.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag köpte upp ett konkursbo med KTM prylar till mitt eget raceåka. Där ingick även ett nytt Akrapovic slipon till era moppar, KTM reservdelsnr 6250509900 och skall passa:
950 SUPERMOTO 2005-2007
950 SUPERMOTO R 2007-2008
990 SMR 2010
990 SUPERMOTO 2008-2010

62505099000_mr%281%29.jpg


Pris hos karlströms 11971:- Någon som vill befria mitt garage från det?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tack för hjälpen :)

Vet inte hur mycket skillnad det gör, men den sägs vara rätt mycket bekvämare samt även lite lägre än original.

Lär finnas till salu hos närmaste KTM-återförsäljare, har även sett dem på eBay.de för ca 150 euro.

edit: Det är original sadeln till SMT som jag pratar om.
 

Malt

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Jag köpte upp ett konkursbo med KTM prylar till mitt eget raceåka. Där ingick även ett nytt Akrapovic slipon till era moppar, KTM reservdelsnr 6250509900 och skall passa:
950 SUPERMOTO 2005-2007
950 SUPERMOTO R 2007-2008
990 SMR 2010
990 SUPERMOTO 2008-2010

Pris hos karlströms 11971:- Någon som vill befria mitt garage från det?

You´ve got mail! :tummenupp
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
KTM 950 blocket
120 hästar? Låter lite mycket. Ägaren kanske finns här, vore kul att se bromspapper.

Låter mycket det... :näsblod Eller det kanske ger så mycket med Acra rören samt SAS/EPC borttagning.

Hmm, är det fler än jag som tycker att det är väldans lite med enbart 2.5 liter olja efter komplett filterbyte?

Tycker att jag har fått fylla på minst 3 liter innan jag ser nått på "oljefönstret"... :va
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Låter mycket det... :näsblod Eller det kanske ger så mycket med Acra rören samt SAS/EPC borttagning.

Hmm, är det fler än jag som tycker att det är väldans lite med enbart 2.5 liter olja efter komplett filterbyte?

Tycker att jag har fått fylla på minst 3 liter innan jag ser nått på "oljefönstret"... :va

Mer än 3 liter har jag bestämt för mig.
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
ar det nagon som kan svara pa om 990sm kommer som 2011 eller finns det bara 990smr nu. Kan inte se den "vanliga" pa KTM's sida
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
TJABA!
Nära att handla en KTM 990 SM. Finns det några vanliga fel på hojen som man ska kolla extra noga på ?

Jodå det finns en hel del grejer du bör kolla upp just på 990 SM.

Först ut: Bromsarna, det sitter monterad några klena brembo snikok original där, dom duger inte till 1-fingersinbromsningar från 200 på gelleråsrakan. Det finns modeller som har monoblock brembos, där har du hejdare som duger till oljetankers!

2: Fjädringen. Här är det svampigare än i tomteskogen, en hel arme med svampar har invaderat och dom har inte tagit med sig särskilda justeringsmöjligheter heller. Har den fått kortare fjädringsväg, mer inställningsmöjligheter, allmänt sportigare och syndigt svarta gaffelben så har det blivit åtgärdat.

3: Tanken. En speciell plast KTM andvände sig just till den här modellen svarar dåligt på UV-ljus, men följd att så fort 990 SM kom ut från den österrikiska fabriken så svullna tanken upp något groteskt. Känns som att köra en Z1300 från tidigt 80-tal. Om tanken rymmer mer än 15 liter så har man fått en dålig tank som hindrar en att klänga runt hojen vid extrem aktiv körning.

4: Färgsättning. Då ovanstående gjorde att modellerna inte blev så populära, så har tidigare ägare och även generalagenten lackad dom enfärgade, typ södertälje-stulen-mattsvart-sprejburk lack i ett desperat försök att få lite värde in i hojarna igen. Är det en SM som inte lider av följande så har den fått en vit-svart härlig skrud som bärs av en orange ram. Ett litet R har oxå hamnat bakom SM för att berätta att just det här exemplaret lider inte av ovanstående fel.

Jag har en 990 SM (R) som ovanstående har blivit åtgärdat på, så den är "good-to-go"! Måste tyvärr skiljas från, tydligen är 8 hojar i garaget för mycket...inte får jag tror särskilt på det, jag får nog plats med 1-2 till, men husfrid prioriteras just nu. Såg att min finska sambo gick in en jaktbutik häromdagen så jag tar inga chanser längre. KTM'n SKA BORT!

ar det nagon som kan svara pa om 990sm kommer som 2011 eller finns det bara 990smr nu. Kan inte se den "vanliga" pa KTM's sida

Vanliga SM är borta ur programmet i år. Den är inte "Ready To Race".
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jodå det finns en hel del grejer du bör kolla upp just på 990 SM.

...plus en maaaaaaaaassssaaaaaaa text....

Först när jag började läsa tänkte jag att nu har Pastakräk rökt svampar...igen...:)

Sen insåg jag att det var en säljesannons...:tummenupp
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Så där ja. Nu har man väl gjort några av de saker som man ville göra med hojjen till o börja med. Bifogar nytagen bild :tummenupp :)

Komplett filter och oljebyte.
Fälgstripes.
Nya KTM handtag.
Ramskydd.
Urkoppling av EPC.

Next:
Slipons.
16 kugg fram.
Barkbusters eller musöron.
Och lite annat. :)
 

Bifogat

  • DSCN0876.jpg
    DSCN0876.jpg
    251.6 KB · Visningar: 82
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top